Jump to content

mercruiser 1.7 en pålitelig motor?


Jankar

Recommended Posts

Disse motorene har vel fått et noe frynsete etter hvert, særlig i litt tyngre båter. Mange havarier grunnet defekt wastegate, dyser m.m. som smelter stempeltoppen med totalhavari som følge. Har ikke opplevd det selv, men lest om mange. Nyere modeller har vel keramisk belegg på stempeltopp som forsøk på å forhinder dette, men når dette kom vet je gikke. Søk litt på forumet her, så finner du en del av dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis wastegaten sjekkes jevnlig så er det vel ikke så mange andre svakheter med disse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som nevnt over, er denne motoren svært ofte et nummer for liten til den båten den er montert i. Jeg har to bekjente som hadde denne motoren i henholdsvis Askeladden 645 Beetle og Skibsplast 660. Begge disse motorene havarerte. Det er skrevet mye om denne motoren her på forumet. Gjør noen søk og les om erfaringene. Med 4 voksne ombord i nevnte Askeladden, måtte alle henge over vindskjermen for å få båten i plan.

Begge nevnte båter fikk normalt stell og vedlikehold, men eierne var på dette tidspunktet ikke klar over at wastegate kunne være et problem på 2-3 år gamle båter.

Som Søringen sier, så er det nok av andre båter og motorkombinasjoner å velge i. Personlig ville jeg styrt unna både 117 og 120hk-versjonen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

116, 117 og 120 hk er vel akkurat samme motor, bare litt ymse måte å kalle en spade en spade på ?

 

Men uansett så er dette en liten "sparemotor" fra Isuzu som bl.a. ble montert i mindre Opel bilermodeller.

Så den har ofte en tøff jobb på sjøen med langt tyngre lass og dra enn på landjorda.

Etterhvert overtok Mercruiser 2,0 (VM diesel) som nok er en mye bedre og sterkere motor i disse båtene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

"Those 1.7 CDTi diesel engines are horrible. Outdated and one of the worst diesel engines in Europe (laufkultur, engine noise etc). Luckily, Opel will replace it with a 1.6 CDTi, based on the (Fiat) 2.0 CDTi."

 

Nå er det vel ikke CDti men Dti som var betegnelsen, de har jo ingen common rail.

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2012/08/even-isuzu-wants-out-of-opel/

 

Motorene er vel bygget i Polen men hvem/hvor som har stått for mariniseringen vet jeg ikke http://www.isuzu.co.jp/world/press/2004/p_0524.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg vurderte Askeladden Beetle, og en i havna vår har en. Motoren var grunn til at valget ble utenbords. 80-90% av segmentet 20-22 fot har denne motoren. jeg har kjørt Volvo 31 4-sylindra og synes den var en mye bede motor! Merc vibrerte veldig lukta surt, samt at motoren måtte kjøres et kvartter på tomgang for å nå driftstemperatur. kjentes daff ut med to voksne og et barn på 15kg. motoren gav ikke rettferdighet for det lit sportslige skroget.

Når jeg i ettertid har lest alle problemtrådene fra denne motoren er jeg glad jeg har en påhenger som er billigere vedlikeholdsmessig, mye mindre vibrasjoner, mye stillere tomgang ingen sur lukt, og kvikkere respons.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Har hatt denne motoren selv i en 22 fots Trophy (Walk Around).
Mye trøbbel fra dag en.

Wastegateproblemer er allerede omtalt. Kan kompenseres med å installere turbotrykkmåler, men: du må huske å se på den ved oppstart på hver tur.......

Må kunne oppnå 4400 rpm, ellers så jobber den for tungt.

Etter 2005? ble det nye stempler med keramiske topp.

 

Men:

- Varmeveksler er underdimensjonert og gror raskt igjen. Jeg måtte stake opp varmeveksleren hvert 2 år. og måtte benytte systemrens i tillegg for at den ikke skylle gro igjen.

- Motoren støyer og vibrerer.

- Dreiemoment på lave turtall er for lavt

- Mangler sjøvannsfilter

- Følsom for hvor mye kjøleveske som kan være i ekspansjonstanken

 

På amerikanske diskusjonsfora har jeg hørt om 2 motorer som har fungert over 6-700 timer.

De fleste sier takk for seg før dette.

Min holdt i 550 timer, selv med "kjærlig" pleie og rikelig fokus på wastegate ventilen etc.

 

Byttet nå i vinter til Volvo Penta D3 - 170 HK.

Ble en helt annen båt. 50 flere hester ja, men økning i dreiemoment på lave hastigheter var den viktigste forskjellen.

I tillegg mer stillegående og betydelig reduksjon i motorvibrasjoner.

 

Så min klare anbefaling er å styre unna denne motoren, med mindre du liker å skru.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Jeg hadde denne motoren i den nevnte Beetle i 10 år. Båten var 2 år når jeg kjøpte den og jeg solgte den i år.

 

Makan til driftsikker og grei motor har jeg ikke hørt om. I 10 år opplevde jeg aldri feil eller mangler. Byttet olje, filter osv. Det eneste jeg måtte bytte var et lager i transommen.

 

Jeg kjørte aldri marsfarten på over 3600 rpm og da nådde jeg 23 knop på våren fallende til 20-21 i august. Båten reagerte betydelig på groe så jeg kostet skroget og drevet. Den gikk aldri varm (viktig å holde vanninntaket på drevet åpent) og startet umiddelbart hver gang i 10 år. Litt rakling og røyk ved lav temp. Jeg dusjet motoren 2 gang per år med CRC 6-66 og fikk aldri problem med wastegate. Drevet var også uproblematisk. Vanlig service gjort av undertegnede samt en mekanikker på Al-Tec for drevet.

 

Ikke synlig korrosjon.

 

Svært lavt forbruk på 0,7-0,8 l per nm på en forholdsvis tung båt.

 

Pass på å ikke kjøre den for hardt. Spray med crc, hold kjølesystemet rent osv så går dette bra.

Sushi

Link to post
  • 11 år senere...

Har en 1,7 som nærmer seg 1000 timer uten problemer

Det er viktig det som skrives i denne tråden men jeg reagerer på at noen synes å kjøre motoren med 4400 rpm. I manualen som bør leses står det at fullt pådrag utover max 15 sec ikke må forekomme. Det er tross alt en rimelig godt trimmet motor og kan naturligvis ikke brukes som om det er en bensinmotor. Må nok regne med at havari på motoren har med bruk den ikke er beregnet for. Når det gjelder varmeveksler kan den holdes gullende ren ved å sirkulere kjølevæske i saltvanns systemet ved vinterlagring for å unngå salt avleiring som bygger seg opp i nedre del av varmeveksleren. Min motor 2006 er nå 19 år uten problemer 

Meget god motor ved rett bruk og normalt vedlikehold 

 

 

 

 

 

 

Link to post
diesel doktor skrev for 1 time siden:

Jeg reagerer på at noen synes å kjøre motoren med 4400 rpm

 

Her menes det nok at propell må tilpasses slik at motor kan nå 4400 på topp, ikke at det er et turtall man skal kjøre på .. 
 

theppan07 skrev On 12.8.2014 at 11.38:

Må kunne oppnå 4400 rpm, ellers så jobber den for tungt.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kjøpte en beetle for 6år siden med 120hk 1,7
Den hadde kjøleproblemer når jeg kjøpte den, staket opp og renset varmeveksler og siden har den gått over 400 timer uten et feilslag :-)
Bytter olje regelmessig og smører Wastegate, har og montert automatisk styring av trimflaps og er superfornøyd med comboen.
Bruker veldig lite diesel og starter alltid, er litt røyk under oppstart når det er minus grader ute.
Byttet dyser, holder meg på ca 3400-3500 omin og ligger da fra 22 til 20 knop avhengig av last, groe og vind.
Er litt støy fra den men med så lavt dieselforbruk så lever jeg fint med det :-)
Så tror hvis man tar hensyn og kjører den varm, og ikke gir full gass ut av båthavnen med kald motor som enkelte gjør så har man en trygg og pålitelig motor.

Link to post

Det er sikkert en del som er fornøyde med denne motoren. Vi har forskjellig krav og oppfatning om hva som er en pålitlig og god motor.

Selv er den nok på top 3 motorer jeg aldri ville hatt bekjentskap med.  Har prøvd Beetle med den motoren og må si det var en stor skuffelse! 

Ytelsen er ikke rettferdig i forhold til båtens egenskaper, veldig my vibrasjon på tomgang, eksoslukt, og tar veldig plass. Når man må ligge å dure i 5-6 knop en halvtime for å få driftsvarm motor er det etter min mening en dårlig konstruksjon.

Har vært masse problemer med wastegate

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...