Jump to content

mercruiser 1.7 en pålitelig motor?

Jankar

Recommended Posts

Disse motorene har vel fått et noe frynsete etter hvert, særlig i litt tyngre båter. Mange havarier grunnet defekt wastegate, dyser m.m. som smelter stempeltoppen med totalhavari som følge. Har ikke opplevd det selv, men lest om mange. Nyere modeller har vel keramisk belegg på stempeltopp som forsøk på å forhinder dette, men når dette kom vet je gikke. Søk litt på forumet her, så finner du en del av dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis wastegaten sjekkes jevnlig så er det vel ikke så mange andre svakheter med disse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mye av problemene med 1.7 foruten waste gaten (som kan få alvorlige konsekvenser) er at den ofte er litt liten i forhold til båtene den ofte sitter i.

Dette i kombinasjon med en ofte overproppet båt som ikke oppnår maks rpm på WOT kan være drepen på sikt da motoren jobber livet av seg og får meget høy forbrenningstemp (EGT).

Mvh. SAP

Som nevnt over, er denne motoren svært ofte et nummer for liten til den båten den er montert i. Jeg har to bekjente som hadde denne motoren i henholdsvis Askeladden 645 Beetle og Skibsplast 660. Begge disse motorene havarerte. Det er skrevet mye om denne motoren her på forumet. Gjør noen søk og les om erfaringene. Med 4 voksne ombord i nevnte Askeladden, måtte alle henge over vindskjermen for å få båten i plan.

Begge nevnte båter fikk normalt stell og vedlikehold, men eierne var på dette tidspunktet ikke klar over at wastegate kunne være et problem på 2-3 år gamle båter.

Som Søringen sier, så er det nok av andre båter og motorkombinasjoner å velge i. Personlig ville jeg styrt unna både 117 og 120hk-versjonen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

116, 117 og 120 hk er vel akkurat samme motor, bare litt ymse måte å kalle en spade en spade på ?

Men uansett så er dette en liten "sparemotor" fra Isuzu som bl.a. ble montert i mindre Opel bilermodeller.

Så den har ofte en tøff jobb på sjøen med langt tyngre lass og dra enn på landjorda.

Etterhvert overtok Mercruiser 2,0 (VM diesel) som nok er en mye bedre og sterkere motor i disse båtene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

"Those 1.7 CDTi diesel engines are horrible. Outdated and one of the worst diesel engines in Europe (laufkultur, engine noise etc). Luckily, Opel will replace it with a 1.6 CDTi, based on the (Fiat) 2.0 CDTi."

Nå er det vel ikke CDti men Dti som var betegnelsen, de har jo ingen common rail.

http://www.thetruthaboutcars.com/2012/08/even-isuzu-wants-out-of-opel/

Motorene er vel bygget i Polen men hvem/hvor som har stått for mariniseringen vet jeg ikke http://www.isuzu.co.jp/world/press/2004/p_0524.html

Redigert av teerex (see edit history)

Jeg vurderte Askeladden Beetle, og en i havna vår har en. Motoren var grunn til at valget ble utenbords. 80-90% av segmentet 20-22 fot har denne motoren. jeg har kjørt Volvo 31 4-sylindra og synes den var en mye bede motor! Merc vibrerte veldig lukta surt, samt at motoren måtte kjøres et kvartter på tomgang for å nå driftstemperatur. kjentes daff ut med to voksne og et barn på 15kg. motoren gav ikke rettferdighet for det lit sportslige skroget.

Når jeg i ettertid har lest alle problemtrådene fra denne motoren er jeg glad jeg har en påhenger som er billigere vedlikeholdsmessig, mye mindre vibrasjoner, mye stillere tomgang ingen sur lukt, og kvikkere respons.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har hatt denne motoren selv i en 22 fots Trophy (Walk Around).
Mye trøbbel fra dag en.

Wastegateproblemer er allerede omtalt. Kan kompenseres med å installere turbotrykkmåler, men: du må huske å se på den ved oppstart på hver tur.......

Må kunne oppnå 4400 rpm, ellers så jobber den for tungt.

Etter 2005? ble det nye stempler med keramiske topp.

Men:

- Varmeveksler er underdimensjonert og gror raskt igjen. Jeg måtte stake opp varmeveksleren hvert 2 år. og måtte benytte systemrens i tillegg for at den ikke skylle gro igjen.

- Motoren støyer og vibrerer.

- Dreiemoment på lave turtall er for lavt

- Mangler sjøvannsfilter

- Følsom for hvor mye kjøleveske som kan være i ekspansjonstanken

På amerikanske diskusjonsfora har jeg hørt om 2 motorer som har fungert over 6-700 timer.

De fleste sier takk for seg før dette.

Min holdt i 550 timer, selv med "kjærlig" pleie og rikelig fokus på wastegate ventilen etc.

Byttet nå i vinter til Volvo Penta D3 - 170 HK.

Ble en helt annen båt. 50 flere hester ja, men økning i dreiemoment på lave hastigheter var den viktigste forskjellen.

I tillegg mer stillegående og betydelig reduksjon i motorvibrasjoner.

Så min klare anbefaling er å styre unna denne motoren, med mindre du liker å skru.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Jeg hadde denne motoren i den nevnte Beetle i 10 år. Båten var 2 år når jeg kjøpte den og jeg solgte den i år.

Makan til driftsikker og grei motor har jeg ikke hørt om. I 10 år opplevde jeg aldri feil eller mangler. Byttet olje, filter osv. Det eneste jeg måtte bytte var et lager i transommen.

Jeg kjørte aldri marsfarten på over 3600 rpm og da nådde jeg 23 knop på våren fallende til 20-21 i august. Båten reagerte betydelig på groe så jeg kostet skroget og drevet. Den gikk aldri varm (viktig å holde vanninntaket på drevet åpent) og startet umiddelbart hver gang i 10 år. Litt rakling og røyk ved lav temp. Jeg dusjet motoren 2 gang per år med CRC 6-66 og fikk aldri problem med wastegate. Drevet var også uproblematisk. Vanlig service gjort av undertegnede samt en mekanikker på Al-Tec for drevet.

Ikke synlig korrosjon.

Svært lavt forbruk på 0,7-0,8 l per nm på en forholdsvis tung båt.

Pass på å ikke kjøre den for hardt. Spray med crc, hold kjølesystemet rent osv så går dette bra.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...