Jump to content

Aluminiumsbåter og kvalitet?

ko-stens

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg ei jolle i aluminium før neste sesong. Synes Alufish og Linder er svinedyre, så har sett litt på rimeligere varianter. Etter hva jeg har forstått, er noen av disse produsert i Kina, som Viking og Kimple. Lurer derfor på om noen har erfaring med slike "billigbåter". De koster jo fort vekk ti tusen under de to "store". Brukt er nærmest uaktuelt, ikke minst fordi det omtrent er håpløst å komme over, og enkelte av de jeg har sett, koster mye og er styggere enn juling.

Er nok mest fristet av Kimple Catch, enten 370 eller 430. De koster hhv ca 21 000,- og 25 000,-. Viking kommer på fra ca 15 000,- til 20 000,- i samme størrelser, men de er naglet, mens Kimple er sveiset, samt at de er enklere på mange måter ellers. Vet ikke om naglede båter er mindre solide? De er i hvert fall lettere. Viking 370 veier 57 kg, mot Kimples 78 kg.

Båten skal for øvrig kun brukes i ferskvann, til fritidsfiske.

de jeg kjenner som har hatt naglede alubåter som f.eks Buster, melder om lekkasje i naglene når båten begynner å få noen år på seg. Men til lettere ferskvannsbruk trenger du kanskje ikke alfor heavy-duty båt? Hva slags motor ser du for deg å ha på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har en 2013-modell Tohatsu 9,8 firetakter, kjøpt lettere brukt i sommer. Vil ikke styre med mer motorbytte på en stund nå. Har solgt en, en skulle selges, men når man sier at det ikke haster, blir den jo aldri hentet! Så nok motorstyr for en stund...

Dette er hva jeg vil ha i ny båt: "Vedlikeholdsfri" (ingen båter er helt vedlikeholdsfri, vil jeg anta), tåler en støyt uten å måtte fikle med lapping og pussing, lettplanende og tåler motoren jeg allerede har, 13 - 14 fot, lett vekt. Billig...

Nå vet jeg ikke hvor stødig en 55 kilosbåt er, så derfor lurer jeg fremdeles mest på Kimple:

Kimple: http://aluminiumsbåt.no/kimple_catch/.

Viking: http://aluminiumsbåt.no/viking/

Et godt kjøp er kanskje Viking 440 med styrekonsoll ala skjærgårdsjeep til 24 900,-, men da ville jeg nok hatt litt større motor.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...