ko-stens Startet 11.August.2014 Del på Facebook Startet 11.August.2014 Vurderer å kjøpe meg ei jolle i aluminium før neste sesong. Synes Alufish og Linder er svinedyre, så har sett litt på rimeligere varianter. Etter hva jeg har forstått, er noen av disse produsert i Kina, som Viking og Kimple. Lurer derfor på om noen har erfaring med slike "billigbåter". De koster jo fort vekk ti tusen under de to "store". Brukt er nærmest uaktuelt, ikke minst fordi det omtrent er håpløst å komme over, og enkelte av de jeg har sett, koster mye og er styggere enn juling. Er nok mest fristet av Kimple Catch, enten 370 eller 430. De koster hhv ca 21 000,- og 25 000,-. Viking kommer på fra ca 15 000,- til 20 000,- i samme størrelser, men de er naglet, mens Kimple er sveiset, samt at de er enklere på mange måter ellers. Vet ikke om naglede båter er mindre solide? De er i hvert fall lettere. Viking 370 veier 57 kg, mot Kimples 78 kg. Båten skal for øvrig kun brukes i ferskvann, til fritidsfiske. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 de jeg kjenner som har hatt naglede alubåter som f.eks Buster, melder om lekkasje i naglene når båten begynner å få noen år på seg. Men til lettere ferskvannsbruk trenger du kanskje ikke alfor heavy-duty båt? Hva slags motor ser du for deg å ha på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Har en 2013-modell Tohatsu 9,8 firetakter, kjøpt lettere brukt i sommer. Vil ikke styre med mer motorbytte på en stund nå. Har solgt en, en skulle selges, men når man sier at det ikke haster, blir den jo aldri hentet! Så nok motorstyr for en stund... Dette er hva jeg vil ha i ny båt: "Vedlikeholdsfri" (ingen båter er helt vedlikeholdsfri, vil jeg anta), tåler en støyt uten å måtte fikle med lapping og pussing, lettplanende og tåler motoren jeg allerede har, 13 - 14 fot, lett vekt. Billig... Nå vet jeg ikke hvor stødig en 55 kilosbåt er, så derfor lurer jeg fremdeles mest på Kimple: Kimple: http://aluminiumsbåt.no/kimple_catch/. Viking: http://aluminiumsbåt.no/viking/ Et godt kjøp er kanskje Viking 440 med styrekonsoll ala skjærgårdsjeep til 24 900,-, men da ville jeg nok hatt litt større motor. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Min erfaring med alubåt er at så lenge de er sveist, så er det et problemfritt eierskap. De naglede båtene er vel forhåpentligvis bare et dårlig minne fra år tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Stig Egil Hansen Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Heia :-) Ble det noe kjøp av kimple aluminiums båt eventuelt noe du anbefaler ? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Er interessert i erfaringer på saltvann med alubåt. Bakken motor har tilbud på Oceanrunner alu båter nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.