Jump to content

Forbruk 50hk 2takt?


Yanka

Recommended Posts

Hei, velkommen til forumet.

Det forbruket du nevner høres ikke så galt ut. Forbruk varierer selvfølgelig med båttype, last, alder på motor og kanskje mest kjørestil. Ved kjøring i økonomisk plan kan jeg tenke meg at du bruker ca 1 liter per nm det vil si ca 22 liter i timen ved 22 knop i veldig runde tall. Kjører du under planings fart 4-6 knop kan du sikkert ligge rundt 5 liter per time. Ved fullgass, eller ved mye start stopp er nok 35 liter per time realistisk. Tar forbehold at du ikke har en ny motor, for eksempel E-tech. Da vil du ha et lavere forbruk.

Link to post

Ingen grunn til å beklage at en er ny med verken båt eller forum, det har vi alle vært en gang men rediger innlegget ditt slik at tittelen blir mer beskrivende (=les reglene).

 

Enkel og unøyaktig tommelfingerregel for forbruk pr time:

Konvensjonell diesel (ikke common rail o.l.): Hk * 0.2

Bensin 4 takt: Hk * 0.3

Bensin 2 takt: Hk * 0.4

 

Forutsetningen er reelt brukte hester. Har du en 50 hk påhenger og ikke går på fullt så er reell effekt f.eks. 30-40 hk

 

Forskjellen mellom 2 takt og 4 takt er mindre på full last enn tomgang men det er jo gjerne i høy fart den største mengden bensin brukes...

 

...så 25 liter på 2 timer er absolutt mulig, du kan også klare å bruke 40 liter...

 

Og... velkommen til Baatplassen.no :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

På full gass er ikke forskjellen mellom 2-takt og 4-takt så enorm, men i alle andre fartsområder er forskjellen stor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Husk at på en 2 takter er mye av turtallsreguleringen ved å gi motoren senere tenning og dermed utnytte bensinen dårligere. Derfor blir økonomien dårligere jo lavere turtall en har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

I tillegg så spytter den uforbrent og uunyttet drivstoff fra spyleportene og rett ut eksosprten. Det er noe av problemet med tradisjonelle 2-taktere. Forårsaker ekstremt høye verdier av CO (MonOxid) - den ekstremt farlige saken ja. - Jeg setter meg i bilen i garasjen (ref engesk krim)...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Kjører man en slik motor i en ferskvannsstamp blir det veldig fort mye olje og drit i vannet.

 

med 2% oljeblanding så klarer ikke motoren å forbrenne all olja når man kjører på moderat turtall (som man gjerne gjør i stamp)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

At disse gamle 2t maskinene er tørste på full gass er ingen hemmelighet :wink:
Men de er nå langt i fra så ille på litt forsiktig kjøring synes nå jeg.
På min 1980mod 70HK (3syl, 2takt), så har jeg ett forbruk på ca 12liter når jeg er ute på en transportettappe på 20,8nm og holder en marsjfart på 22knop.
Så til å være en 34år gammel traver på 70hk så er ikke dette ille forbruk mener nå jeg.

På full gass og 35++knop så bruker den over 30liter på samme strekke :giggle: :giggle:

Jeg kjører på 2% oljeblanding og vil ikke akkurat påstå at det ryker så mye av den eller at den søler så mye olje/bensin i vannet, men etter en time eller to med tomgangsfart så blir motoren litt sur og da ser jeg også den oljefilmen bak motoren når jeg stopper motoren

Ha en fin dag

Link to post

Jeg sitter med en bestemt følelse av at forskjellen i forbruk er MINST like stor som produsentens data tilsier og gjerne vel så det også.

 

For noen år siden brukte jeg RIBen i vinterhalvåret til rusefiske med noenlunde samme bruksmønster gjennom flere år, 15 minutt på nær full fart og kanskje like lenge på tomgang mens rusen ble trukket, renset og satt. Med 10 hk Johnson 2 takt måtte jeg mange turer til bensinstasjonen i løpet av vinteren men med Honda 9.9 holdt det med 1!

 

Likevel har jeg nettopp "oppgradert" skjærgårdsjeepen fra Suzuki 70 hk 4 takt til 100 hk Yamaha 2 takt. Kjempefornøyd med Suzukien men den var litt for liten for båten, med 2 voksne ombord kom den ikke opp i plan før den ene gikk helt fram i båten. Fordelen med 2 takt er jo vekt og noe bedre akselerasjon, Yamahaen er den minste i sin serie med 100/115/130 hk på 167 kg mens Suzukien er den minste i sin serie med 70/80/90 hk og 155 kg. Beskjeden vektforskjell og 30 hk mer er veldig merkbart i positiv retning så får jeg heller bite i meg øket forbruk samtidig som jeg sparte rundt 30.000.- i innkjøp på "nye" motoren i forhold til en 4 takter (begge motorene er rundt 15 år gamle og ved salg av Suzukien går jeg godt i pluss) :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Det du beskriver som "en halv kopp bensin" antar jeg er litt blåskjær fra 2 takt oljen. Der vil alltid komme noe olje i sjøen og bare 1 dråpe gjør uhorvelig mye av seg... De 2 takterene jeg har hatt har ALLTID farget sjøen blå i umiddelbar nærhet av motoren så det er nok ganske så normalt for din også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Det du beskriver som "en halv kopp bensin" antar jeg er litt blåskjær fra 2 takt oljen. Der vil alltid komme noe olje i sjøen og bare 1 dråpe gjør uhorvelig mye av seg... De 2 takterene jeg har hatt har ALLTID farget sjøen blå i umiddelbar nærhet av motoren så det er nok ganske så normalt for din også.

En halvkopp var nok å ta i noe! men ja en teskje er vel mer passende.. det gir seg jo etterhvert så det er vel kanskje normalt:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...