Yanka Startet 11.August.2014 Link til dette innlegget Startet 11.August.2014 Kan noen med erfaring med to takt ca 50hk si meg om det er riktig at motoren sluker bensin?? Typ 25liter for 2timer kjøring? Ny på forum, ny med båt, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Hei, velkommen til forumet. Det forbruket du nevner høres ikke så galt ut. Forbruk varierer selvfølgelig med båttype, last, alder på motor og kanskje mest kjørestil. Ved kjøring i økonomisk plan kan jeg tenke meg at du bruker ca 1 liter per nm det vil si ca 22 liter i timen ved 22 knop i veldig runde tall. Kjører du under planings fart 4-6 knop kan du sikkert ligge rundt 5 liter per time. Ved fullgass, eller ved mye start stopp er nok 35 liter per time realistisk. Tar forbehold at du ikke har en ny motor, for eksempel E-tech. Da vil du ha et lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Ingen grunn til å beklage at en er ny med verken båt eller forum, det har vi alle vært en gang men rediger innlegget ditt slik at tittelen blir mer beskrivende (=les reglene). Enkel og unøyaktig tommelfingerregel for forbruk pr time: Konvensjonell diesel (ikke common rail o.l.): Hk * 0.2 Bensin 4 takt: Hk * 0.3 Bensin 2 takt: Hk * 0.4 Forutsetningen er reelt brukte hester. Har du en 50 hk påhenger og ikke går på fullt så er reell effekt f.eks. 30-40 hk Forskjellen mellom 2 takt og 4 takt er mindre på full last enn tomgang men det er jo gjerne i høy fart den største mengden bensin brukes... ...så 25 liter på 2 timer er absolutt mulig, du kan også klare å bruke 40 liter... Og... velkommen til Baatplassen.no Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Yanka Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Takk for velkomst og fyldig svar! Har en selco 16 fot og en mercury 50hk, årsmod er jeg usikker på, men jeg vil tippe rundt slutten av 80. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 På en eldre totakter går ca. halvparten uforbrent gjennom motoren. Ikke unormalt med et forbruk på ca. 500gr./Hk/time. Dvs. ca. det doble av en dieselmotor. Kjører man en slik motor i en ferskvannsstamp blir det veldig fort mye olje og drit i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Er ikke i tvil om at gamle 2-takt motorer er miljøsvin men så mye uforbrent har jeg ikke hørt om før. Har lest opp til 20% i verste fall. At det blir olje i vannet er jo ikke så rart da ca 2 % er olje som ikke forbrent. Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Mye tull her, 1997 mod 50hk tohatsu bruker 23liter på fullt. drar man av 1000 omdr. ligger forbruket på 12 liter. min båt holder da 22knop. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 På full gass er ikke forskjellen mellom 2-takt og 4-takt så enorm, men i alle andre fartsområder er forskjellen stor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Hvordan måler du forbruket fanaholmen? Du må ha en godt innstilt motor og en lettdreven båt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 som Sveinha skriver, forbruket er mer eller mindre proporsjonalt med effektuttaket. Og båten/skroget har mye å si for hvordan forbruket blir pr time og pr nm. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Husk at på en 2 takter er mye av turtallsreguleringen ved å gi motoren senere tenning og dermed utnytte bensinen dårligere. Derfor blir økonomien dårligere jo lavere turtall en har. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 (redigert) I tillegg så spytter den uforbrent og uunyttet drivstoff fra spyleportene og rett ut eksosprten. Det er noe av problemet med tradisjonelle 2-taktere. Forårsaker ekstremt høye verdier av CO (MonOxid) - den ekstremt farlige saken ja. - Jeg setter meg i bilen i garasjen (ref engesk krim)... Redigert 11.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Yanka Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Er det normalt at det ser ut som det "siver" litt bensin rundt båten etter jeg har stoppet etter en dagstur? lagt merke til det ett par ganger.. ser ut som jeg har tømt en halvkopp med bensin i vannet rundt motoren... hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Det er ikke normalt. Du har nok en lekkasje et sted. Jeg ville begynt å sjekke om det drypper fra tilkoblingen, deretter pumpe"ballongen". Hvis ikke det er noe her, ville jeg sjekket under motordekselet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Kjører man en slik motor i en ferskvannsstamp blir det veldig fort mye olje og drit i vannet. med 2% oljeblanding så klarer ikke motoren å forbrenne all olja når man kjører på moderat turtall (som man gjerne gjør i stamp) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 At disse gamle 2t maskinene er tørste på full gass er ingen hemmelighet Men de er nå langt i fra så ille på litt forsiktig kjøring synes nå jeg.På min 1980mod 70HK (3syl, 2takt), så har jeg ett forbruk på ca 12liter når jeg er ute på en transportettappe på 20,8nm og holder en marsjfart på 22knop.Så til å være en 34år gammel traver på 70hk så er ikke dette ille forbruk mener nå jeg.På full gass og 35++knop så bruker den over 30liter på samme strekke :giggle:Jeg kjører på 2% oljeblanding og vil ikke akkurat påstå at det ryker så mye av den eller at den søler så mye olje/bensin i vannet, men etter en time eller to med tomgangsfart så blir motoren litt sur og da ser jeg også den oljefilmen bak motoren når jeg stopper motoren Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
SveinHa Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Jeg sitter med en bestemt følelse av at forskjellen i forbruk er MINST like stor som produsentens data tilsier og gjerne vel så det også. For noen år siden brukte jeg RIBen i vinterhalvåret til rusefiske med noenlunde samme bruksmønster gjennom flere år, 15 minutt på nær full fart og kanskje like lenge på tomgang mens rusen ble trukket, renset og satt. Med 10 hk Johnson 2 takt måtte jeg mange turer til bensinstasjonen i løpet av vinteren men med Honda 9.9 holdt det med 1! Likevel har jeg nettopp "oppgradert" skjærgårdsjeepen fra Suzuki 70 hk 4 takt til 100 hk Yamaha 2 takt. Kjempefornøyd med Suzukien men den var litt for liten for båten, med 2 voksne ombord kom den ikke opp i plan før den ene gikk helt fram i båten. Fordelen med 2 takt er jo vekt og noe bedre akselerasjon, Yamahaen er den minste i sin serie med 100/115/130 hk på 167 kg mens Suzukien er den minste i sin serie med 70/80/90 hk og 155 kg. Beskjeden vektforskjell og 30 hk mer er veldig merkbart i positiv retning så får jeg heller bite i meg øket forbruk samtidig som jeg sparte rundt 30.000.- i innkjøp på "nye" motoren i forhold til en 4 takter (begge motorene er rundt 15 år gamle og ved salg av Suzukien går jeg godt i pluss) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Yanka Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Så da er det greit at det er litt olje/benisn rundt motoren etter en dagstur? Fant ingen lekkasjer når jeg sjekket sist Sitér dette innlegget Link to post
Yanka Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Så da er det greit at det er litt olje/benisn rundt motoren etter en dagstur? Fant ingen lekkasjer når jeg sjekket sist Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det du beskriver som "en halv kopp bensin" antar jeg er litt blåskjær fra 2 takt oljen. Der vil alltid komme noe olje i sjøen og bare 1 dråpe gjør uhorvelig mye av seg... De 2 takterene jeg har hatt har ALLTID farget sjøen blå i umiddelbar nærhet av motoren så det er nok ganske så normalt for din også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Yanka Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det du beskriver som "en halv kopp bensin" antar jeg er litt blåskjær fra 2 takt oljen. Der vil alltid komme noe olje i sjøen og bare 1 dråpe gjør uhorvelig mye av seg... De 2 takterene jeg har hatt har ALLTID farget sjøen blå i umiddelbar nærhet av motoren så det er nok ganske så normalt for din også. En halvkopp var nok å ta i noe! men ja en teskje er vel mer passende.. det gir seg jo etterhvert så det er vel kanskje normalt:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.