Jump to content

Fjerning av bunnstoff og primer

Mohema

Recommended Posts

Gjorde den samme jobben i vinter på min Risør 27. Jeg fant fort ut at det ikke finnes noen vidunderkur eller snarveier, unntatt å sandblåse . :) Jeg startet å skrape, etter å ha brukt høytrykkspyler. Prøvde en del kjemikalier etc som skulle være ganske så bra. MEN,,,,,På min båt var det heller ikke gjort noe under på 10 år, lag på lag, og atter et lag.

Det beste verktøyet er noen gode skraper, pass på å ha de skarpe. Eneste du må huske på er å runde litt på hjørnene, så du ikke skader gelcoat etc.

Du ender alltid opp med å gjøre det for hånd,,,skrape og slipe ! En god skrape gjør jobben :) Slipingen på slutten er det aller beste, det sitter ganske så løst, og det er faktisk gøy. Gjør som jeg gjorde, når du først gjør den jobben, så fjerner du absolutt alt , og ikke minst blir du kjent med skroget ditt. Legger ved et bilde for å vise hvordan skroget skinner etter først strøk med primer :)bilde

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Jeg har enda ikke vært igjennom prossessen selv, men jeg har gjort litt meta-research på dette ... ooooog ... skrape og slipe er vel sikkert det enkleste. Få med deg noen venner på "dugnad" og frist med en kasse øl. Mon tro om noen av disse sigøynerne som ikke har bedre ting å foreta seg enn å sitte på gatehjørner og tigge etter penger kanskje kunne ha lånt en hånd mot litt betaling?

Et tips er ... varme eller kulde. Enten skraper man mens det er flest mulig minusgrader i lufta, eller man myker opp bunnstoffet med varmluftpistol.

http://www.baatwiki.no/wiki/Fjerne_bunnstoff

Ellers er det enkelte som hevder at påsmurning av vanntett epoksyprimer på et skrog som ikke har fått lov til å tørke skikkelig (type stått på land gjennom en hel sommersesong) er den største årsaken til plastpest.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er selv nettopp ferdig med å skrape en seilbåt. Jeg kan anbefale å kjøpe en skrape uten hardmetallskjær. Jeg hadde med en båndpusser med 120korning på papiret og slipte opp eggen ofte på skrapen. Jobben gikk mye raskere og hadde alltid skarp skrape. Pusset så skroget med eksentersliper med 120 papir. Bytt slipepapir ofte. Vil ikke anbefale å bruke vinkelsliper da jeg synes kontrollen med hvor mye som slipes bort er for dårlig.

Prøvde det meste av kjemiske og mekaniske måter i våres. Min konklusjon var at den proffe eksentersliperen min med korning 40 papir av god kvalitet var det greieste. Husk at slipepapir kan variere voldsomt i kvalitet. Selv er jeg mest fornøyd med Mirka eller Wurth. Uansett hva du velger av løsning beregnet for amatører, så vil det ta tid.

Et tips kan være å gjøre dette arbeidet i en del minusgrader. Da blir bunnstoffet mye sprøere og enklere å slipe eller skrape vekk. Har hørt noe påstå at i 20 minusgrader er det bare å kjøre på med skrape og bunnstoffet flyr av! :clap: Har til gode å prøve dette selv, men merket at det var betydelig enklere å slipe i 5 grader enn i 25 grader.

Oppdaget forøvrig etter litt sliping at jeg hadde masse luftbobler mellom gelcoat og laminat. Endte da opp med å bruke vinkelsliper med Wolframkarbid skive! Det tok noe sinnsykt og krevde en stø hånd, men i løpet av 20 timer var det meste av bunnen på min 42 foter rensket for gelcoat. God timebetaling sammenlignet med om jeg skulle betalt noen for sandblåsing :smiley:

Redigert av Fortego (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...