Jump to content

Marieholm 24 med VP130 går for tregt.

The Saint

Recommended Posts

Kjøpte meg akkurat en ny båt. En Marieholm 24. Dette skal jo være en planende båt. Men å få den opp i plan kan jeg bare glemme. I båten så sitter det en tørst Volvo Penta AQ130 med VP280 drev. Det meste jeg har fått båten opp i etter mange justeringer av motoren er 9 knop. Vet at propellen er litt skadet så skal bytte denne. Men sliter med å finne ut korrekt propell størrelse. Trimplan er også på "to do" listen. Har prøvd å finne ut på nett hvor fort denne båten skal gå med denne motoren. Men finner alt i fra 13 - 20 knop. Er det noen her som har erfaring med samme type båt motor kombinasjon? Ser at det er en her på Båtplassen med AQ170 motor i sin. Den er i salgs annonsen oppgitt til max fart på 25 knop. Men jeg har bare 130 hk. Vurderer også motor bytte til 170 - 200 hk diesel motor. Noen som aner hvilken motor som vil passe mitt VP280 drev? Takk for alle innspill.

Jeg har knotet endel med den VP motoren du har, og har gjort meg noen erfaringer hva angaar fart, propell og turtall. Riktignok paa en 21' Storebro Vindoe (ca 12-1300 kg).

Det foerste du maa finne ut er hvor hoeyt turtall du oppnaar ved full gass. I foelge manualen mener jeg aa huske at "mindre" baater (hva naa det betyr) skulle maks turtall vaere ca 5100 rpm, og noe lavere paa "stoerre" baater (4500 rpm). Har ikke manualene her, men kanskje noen andre kan korrigere meg paa dette.

Uansett, om du ligger langt under disse turtallene, saa er det enten motoren som ikke fungerer helt som det skal, eller at propellen er for tung aa dra rundt. Dersom du har grunn til aa tro at baaten din med den naavaerende installasjon av propell drev og motor har hatt hoeyere fart tidligere, saa er vel problemet sikkert motoren som sliter, med mindre propellen er veldig skadet, da kan det vaere den.

Dersom du lett kommer opp i turtall paa 5-6000 rpm og fortsatt bare faar 9 knop, saa er det kanskje for lett propell.

Jeg har knotet endel med den VP motoren du har, og har gjort meg noen erfaringer hva angaar fart, propell og turtall. Riktignok paa en 21' Storebro Vindoe (ca 12-1300 kg).

Det foerste du maa finne ut er hvor hoeyt turtall du oppnaar ved full gass. I foelge manualen mener jeg aa huske at "mindre" baater (hva naa det betyr) skulle maks turtall vaere ca 5100 rpm, og noe lavere paa "stoerre" baater (4500 rpm). Har ikke manualene her, men kanskje noen andre kan korrigere meg paa dette.

Uansett, om du ligger langt under disse turtallene, saa er det enten motoren som ikke fungerer helt som det skal, eller at propellen er for tung aa dra rundt. Dersom du har grunn til aa tro at baaten din med den naavaerende installasjon av propell drev og motor har hatt hoeyere fart tidligere, saa er vel problemet sikkert motoren som sliter, med mindre propellen er veldig skadet, da kan det vaere den.

Dersom du lett kommer opp i turtall paa 5-6000 rpm og fortsatt bare faar 9 knop, saa er det kanskje for lett propell.

Hei Anders. Takk for svar. Mener båten min veier ca 1800 kg tom og ca 2300 kg med fulle tanker og last. Får turtallet opp i ca 4600 rpm. Motoren virker til å være i relativt god stand men drar litt mye bensin. Vurderer å bytte pakninger på forgassere. Propellen derimot er synlig skadet. Gått skall av kantene på den. Men kjenner ikke noe kast i den. (Alu propell). Har fått låne en annen propell av en kamerat jeg skal prøve. Den har sittet på samme drev bare med en 130 hk diesel motor på en 25 fots båt. Denne båten gjorde 14 knop med denne propellen, og 23 knop med trimplan. Men jeg mistenker denne propellen å være for stor til min båt. Mener jeg har hørt at min skal ha 15x14 propell. Noen som vet?

OK.

Hva er mye bensin da? Min båt drar ca 1 liter bensin per nautiske mil tilbakelagt i marsjfart - ca 15-18 knop. Toppfart er 23-24 knop, og da går det nok endel mer.

Dersom maks turtall er 4600, virker det ikke logisk for meg å bytte til en tyngre (større diamete eller brattere stigning) propell. Kanskje den heller skulle vært lettere?

Når jeg hadde problemer med turtallet på min VP motor, var det motoren som var problemet, ikke propellen. Klassisk første motordiagnose er kompresjonstest på alle fire sylindre. De bør være relativt like, og rundt 10-12 kg/cm2 (litt usikker på enheten).

Har du lav kompresjon på en eller to sylindere, har det definitivt effekt på ytelsen og dermed maksturtallet. Et sånt manometer koster noen få hundrelapper på Biltema e.l., og er vel verdt pengene.

Vet ikke nøyaktig hvor mye drivstoff jeg bruker. Men tror jeg ligger på ca det dobbelte. Kjørte båten fra Hvaler til Porsgrunn i ca 7 knop. Brukte ca 9 timer. Brukte ca 130 liter bensin. Vet faktisk ikke om propellen jeg har fått låne er større eller mindre. For jeg har ikke tatt av den gamle enda. Jeg bare tror den er større enn min. Vet bare at båten til kameraten min gikk bedre med denne propellen. Båten hans er ellers ganske lik min i størrelse / vekt.

Ja tenkte jeg skulle ta en kompresjons test. Men har bare rett og slett ikke rukket det enda. For jeg fikk problemer med kjølingen så jeg måtte ordne det først. (Pakninger på kjøle rørene som kom tytende). Fikk ganske mye vann i motor rommet. Noe som resulterte i gåen starter. Har satt inn vann vakt i motor rommet nå. Slik at jeg kan se det lyser en blå lampe på dasjboardet om jeg tar inn vann. Måtte sveise flamme demperen / luftfilter boksen også siden den var sprukket. Valgte også å montere en bedre lensepumpe manuell og automatisk.

Har kompresjons måler. Så skal ta en kompresjons test i løpet av helgen tenkte jeg. Men synes det skulle være rart om motoren har dårlig kompresjon. Den bruker overhode ikke olje. Og har fin farge på oljen. Men kan jo selvfølgelig være eksosoverslag i vannet. Men som sagt så synes jeg det skulle være rart siden den er lett å starte. Er også veldig fin gange i motoren. Men den går av og til litt ujevnt på tomgang. Men har litt mistanke til at forgassere trenger nye pakninger. Har skiftet tennplugger, ledninger, kondensator, stift starter og termostat. Vurderer også å bytte koil, men det er mest av estetiske årsaker. (Den ser rett og slett ikke bra ut).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...