nerdegutta Startet 11.August.2014 Del på Facebook Startet 11.August.2014 Hei Ny på forumet, så vær grei! Jeg er på nippet til å kjøpe en 40 fot krysser, og ønsker å ha den på land, for spyling, inspeksjon/evt reparasjon og stoffing av skroget under vannlinjen. Den veier ca 22t! Fra før har jeg en 24 fot kystseiler, som står på land vinterstid. Det er en Winga 78. Til denne bruker jeg støtter, og jeg tror ikke disse egner seg til en krysser. Hvilken løsning vil være best? Og hvilke dimensjoner bør jeg bruke?. Båten vil evt bli løftet på land av en travel lift. - nerdegutta Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Krybbe, sjølvsagt! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
lippert Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Jeg er tilhenger av krybbe, men det er ikke uvanlig å sette selv så store båter på bukker/klosser Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Seilaren Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 , men det er ikke uvanlig å sette selv så store båter på bukker/klosserHer på vestlandet ville et slikt påfunn vært svært uvanlig, så det handler nok om hvor værutsatt opplagsplassen er.Jeg ville uansett nektet å ha en så stor båt på løse bukker i nærheten av min i opplag... Hvertfall om masten står oppe. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
lippert Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ikke uenig med deg om det :-) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Seilaren Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Neida, det var mer ment som en utfyllende kommentar, enn et svar :) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 I Tyrkia stod svære båter, type 60 fot ish, på land med "pinner" som støtte hos en proff marina... Riktignok en haug med stokker og "pinner" men uansett. Ville nok absolutt sagt krybbe selv om det kan virke som det meste kan være ok hvis det gjøres ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Krybbe Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
finnarne Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Mener det stort sett var støter som var brukt på Bokn Maritime senter når jeg var der i vinter. De båtene som stod ute da var gjerne 40+ fot Jeg liker best krybbe. Redigert 12.August.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
nerdegutta Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 OK, takker for svar. Så langt. Da blir det krybbe. Hvilke dimensjoner på treverket må jeg ha? Jeg har søkt rundt på nettet etter en skisse av skroget, men har ikke klart å finne noe. Senere i dag har jeg planer om å ringe til tidligere eier, og høre hva han gjorde. Han har visstnok hatt båten på land fra september til april en gang. - nerdegutta Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jeg har snakket litt rundt og kommet fram til denne løsningen. Kjølen setter på ca 1m lengder av 98x98mm ca annenhver meter. Nr 1. - bak Det bygges en krybbe av 98x98mm i bunnen, så loddrette støtter av 48x173mm opp til ripa. I passende høyde festes skråbord av 48x173mm ned mot midten av den liggende 98x98. Nr 2. - foran Det bygges en krybbe som over, men de loddrette går til over dekket. Her festes det en 48x98 fra den ene loddrette til den andre, for å binde det sammen. Festemidlene er tenkt gjennomgående bolter med skiver og mutter. Disse to bindes sammen ved hjelp av diagonale bord mellom de loddrette. Der baugen starter avrundingen oppover, slås det inn en kile mellom en 98x98 og baugen, slik at båten ikke "henger med nepa". Jeg har laget en skisse av nr 2. Noen som har noen relevante tanker? - nerdegutta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.