Jump to content

Opplag - bukker eller krybbe?

nerdegutta

Recommended Posts

Hei

Ny på forumet, så vær grei!

Jeg er på nippet til å kjøpe en 40 fot krysser, og ønsker å ha den på land, for spyling, inspeksjon/evt reparasjon og stoffing av skroget under vannlinjen. Den veier ca 22t!

Fra før har jeg en 24 fot kystseiler, som står på land vinterstid. Det er en Winga 78. Til denne bruker jeg støtter, og jeg tror ikke disse egner seg til en krysser.

Hvilken løsning vil være best? Og hvilke dimensjoner bør jeg bruke?.

Båten vil evt bli løftet på land av en travel lift.

- nerdegutta

, men det er ikke uvanlig å sette selv så store båter på bukker/klosser

Her på vestlandet ville et slikt påfunn vært svært uvanlig, så det handler nok om hvor værutsatt opplagsplassen er.

Jeg ville uansett nektet å ha en så stor båt på løse bukker i nærheten av min i opplag... Hvertfall om masten står oppe.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mener det stort sett var støter som var brukt på Bokn Maritime senter når jeg var der i vinter.

De båtene som stod ute da var gjerne 40+ fot

Jeg liker best krybbe.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

OK, takker for svar. Så langt.

Da blir det krybbe. Hvilke dimensjoner på treverket må jeg ha?

Jeg har søkt rundt på nettet etter en skisse av skroget, men har ikke klart å finne noe. Senere i dag har jeg planer om å ringe til tidligere eier, og høre hva han gjorde. Han har visstnok hatt båten på land fra september til april en gang.

- nerdegutta

Jeg har snakket litt rundt og kommet fram til denne løsningen.

Kjølen setter på ca 1m lengder av 98x98mm ca annenhver meter.

Nr 1. - bak

Det bygges en krybbe av 98x98mm i bunnen, så loddrette støtter av 48x173mm opp til ripa. I passende høyde festes skråbord av 48x173mm ned mot midten av den liggende 98x98.

Nr 2. - foran

Det bygges en krybbe som over, men de loddrette går til over dekket. Her festes det en 48x98 fra den ene loddrette til den andre, for å binde det sammen.

Festemidlene er tenkt gjennomgående bolter med skiver og mutter.

Disse to bindes sammen ved hjelp av diagonale bord mellom de loddrette.

Der baugen starter avrundingen oppover, slås det inn en kile mellom en 98x98 og baugen, slik at båten ikke "henger med nepa".

Jeg har laget en skisse av nr 2.

bilde

Noen som har noen relevante tanker?

- nerdegutta

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...