www.com Startet 11.August.2014 Del på Facebook Startet 11.August.2014 Hvordan kan jeg få motoren til å bruke mindre bensin?Det er en 2 sylindret, 50 hk 2-takter Evinrude fra ca. 1985 Vet ikke hvor mye den bruker nå, men er redd det er en god del.Noen som har tips som kan redusere forbruket? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 (redigert) Ja selg den :-) Og anskaff en nyere 2 eller 4-takter med innsprøytning. Eller sjekk forgassere, reed ventiler, kompresjon, tenning, plugger osv. osv. Redigert 11.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Eller bruk den til moring.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
sabbgutten16 Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 viss det har vært plombering på den engang i tiden som er tatt bort kan du sette det tilbake for litt mindre forbruk. Disse store 2 takts påhengerne fra den tiden er ganske tørste. Mitt tips : kjøp ny eller vær litt rolig på gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Halvparten av bensinen blir spyttet ut eksosporten uforbrent når turtallet er i de lavere regioner. De er mer effektive på "marsjfart" enn i lavere hastigheter og kan på enkelte høyere turtall matche driftsøkonomien på "Fucked"/Ficht/Etec. Ref tidlige tester av Fucked. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hjelper lite å være rolig på gassen.. disse liker bensin ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Den er mest effektiv ved 60-70% belastning eller rett over planetersklen. Da er forbrenningssystemet i optimal balanse og det forsvinner ikke så mye uforbrent rå-bensin direkte ut eksosporten. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mons Olav Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Hei.her var det mye sutring over en god motor..Skift plugger,kjør på helsynt.tot.olje å gå ned en prosent på oljeblandingen,det kjørte jeg på med min 55Evinrude fra 80 tallet,og den går fint og soter lite,det er gevinsten men olja er dyr. Når folk hadde råd til bensinforbruket til disse på 80 tallet med datidens lønninger,burde det gå greit i 2014 også. Redigert 12.August.2014 av Kaptein Miki (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Leve Norge Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Dette er nok en to-takter med tverr-spyling. Disse bruker litt mer enn nyere to-taktere med vende-spyling. Men det vil nok ikke lønne seg å bytte motor. Faktisk er det selve båten som har mest betydning med hensyn på forbruket. Uansett hvilken motor-teknologi eller motor-størrelse du har, vil du oppleve at l/nm blir mye det samme på den samme båten. Det Det beste du kan gjøre i tillegg til motorservice, er å sørge for at båten er lettest mulig, og glir lettest mulig oppå vannet. Sjekk derfor at båten ikke er grodd eller er rufsete under. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Den er mest effektiv ved 60-70% belastning eller rett over planetersklen. Da er forbrenningssystemet i optimal balanse og det forsvinner ikke så mye uforbrent rå-bensin direkte ut eksosporten. min erfaring med disse OMC motorene er også at de er veldig tørste på full gass, men ikke så gale på marsjfart. Og som Vånd er inne på, hjelper også å opplyse om hva slags båt det er - er den tungdrevet , man har for tung propell e.l så vil det også gå mer suppe. Og så kan man jo ta et regnestykke, finn ut hvor mye du bruker, så se hva det utgjør på en sesong - og hvor mange sesonger man må kjøre før man har spart inn en mer moderne motor med halve forbruket Redigert 12.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Løsning (men en dyr løsning) http://www.havna.com/wip4/45-knop-med-elektrisk-paahenger/d.epl?id=1079458 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GlennIversen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 At disse gamle OMC maskinene er tørste på full gass er ingen hemmelighet Men de er nå langt i fra så ille på litt forsiktig kjøring synes nå jeg.På min 1980mod 70HK (3syl, 2takt), så har jeg ett forbruk på ca 12liter når jeg er ute på en transportettappe på 20,8nm og holder en marsjfart på 22knop.Så til å være en 34år gammel traver på 70hk så er ikke dette ille forbruk mener nå jeg.På full gass og 35++knop så bruker den over 30liter på samme strekke :giggle: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
www.com Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Og som Vånd er inne på, hjelper også å opplyse om hva slags båt det er - er den tungdrevet , man har for tung propell e.l så vil det også gå mer suppe. Båten er en 15 fot Bella, veier utrolig lite. Det er en skade på undersiden av skroget som er dårlig reparert av forrige eier, veldig ujevn, bølgete overflate. Skaden er bare såvidt borti vannet når båten ligger i plan. (den delen som er borti vannet i plan er ikke så veldig ujevn) Her tenkt å ordne den dårlige reparasjonen neste sommer, så får jeg kanskje litt lavere forbruk når båten ikke ligger i plan. Sitér dette innlegget Link to post
www.com Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 En ting jeg har lagt merke til er at når jeg kjører motoren i en tønne med ferskvann blir overflaten dekket av svart uforbrent olje fra eksosen.Er det noe man kan gjøre for at motoren skal ha renere forbrenning på lavt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Den oljen du ser,er et resutat av gamle 2-takteres prinsipp...oljen kommer inn i sylinderen sammen med bensinen,smører,og spyttes ut eksosen. Plages du av at den bruker mye,kvitt deg med den..at folk hadde råd til å kjøre med slik motor på 80-tallet,er en sannhet med modifikasjoner. I dag kan man velge en 4-takter som bruker under halvparten så mye bensin,den gangen var det 2-takt utenbords,eller 4-takt innebords diesel/bensin som var alternativene. Jeg skiftet ut min gamle 2-takt 50 hk Mariner,med en 4-takt 115HK Mercury,og sparte myyye bensin. Redigert 12.August.2014 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.