Jump to content

Hvordan redusere bensinforbruket på en 50hk 2-takter


www.com

Recommended Posts

Ja selg den :-)

 

Og anskaff en nyere 2 eller 4-takter med innsprøytning.

 

Eller sjekk forgassere, reed ventiler, kompresjon, tenning, plugger osv. osv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Halvparten av bensinen blir spyttet ut eksosporten uforbrent når turtallet er i de lavere regioner. De er mer effektive på "marsjfart" enn i lavere hastigheter og kan på enkelte høyere turtall matche driftsøkonomien på "Fucked"/Ficht/Etec. Ref tidlige tester av Fucked.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hjelper lite å være rolig på gassen.. disse liker bensin ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei.her var det mye sutring over en god motor..Skift plugger,kjør på helsynt.tot.olje å gå ned en prosent på oljeblandingen,det kjørte jeg på med min 55Evinrude fra 80 tallet,og den går fint og soter lite,det er gevinsten men olja er dyr.

Når folk hadde råd til bensinforbruket til disse på 80 tallet med datidens lønninger,burde det gå greit i 2014 også.

Redigert av Kaptein Miki (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Dette er nok en to-takter med tverr-spyling. Disse bruker litt mer enn nyere to-taktere med vende-spyling. Men det vil nok ikke lønne seg å bytte motor.

 

Faktisk er det selve båten som har mest betydning med hensyn på forbruket. Uansett hvilken motor-teknologi eller motor-størrelse du har, vil du oppleve at l/nm blir mye det samme på den samme båten. Det

 

Det beste du kan gjøre i tillegg til motorservice, er å sørge for at båten er lettest mulig, og glir lettest mulig oppå vannet. Sjekk derfor at båten ikke er grodd eller er rufsete under.

Link to post

Den er mest effektiv ved 60-70% belastning eller rett over planetersklen. Da er forbrenningssystemet i optimal balanse og det forsvinner ikke så mye uforbrent rå-bensin direkte ut eksosporten.

 

min erfaring med disse OMC motorene er også at de er veldig tørste på full gass, men ikke så gale på marsjfart.

 

 

Og som Vånd er inne på, hjelper også å opplyse om hva slags båt det er - er den tungdrevet , man har for tung propell e.l så vil det også gå mer suppe.

 

Og så kan man jo ta et regnestykke, finn ut hvor mye du bruker, så se hva det utgjør på en sesong - og hvor mange sesonger man må kjøre før man har spart inn en mer moderne motor med halve forbruket :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

At disse gamle OMC maskinene er tørste på full gass er ingen hemmelighet :wink:
Men de er nå langt i fra så ille på litt forsiktig kjøring synes nå jeg.
På min 1980mod 70HK (3syl, 2takt), så har jeg ett forbruk på ca 12liter når jeg er ute på en transportettappe på 20,8nm og holder en marsjfart på 22knop.
Så til å være en 34år gammel traver på 70hk så er ikke dette ille forbruk mener nå jeg.

På full gass og 35++knop så bruker den over 30liter på samme strekke :giggle: :giggle:

Ha en fin dag

Link to post

 

Og som Vånd er inne på, hjelper også å opplyse om hva slags båt det er - er den tungdrevet , man har for tung propell e.l så vil det også gå mer suppe.

 

 

 

Båten er en 15 fot Bella, veier utrolig lite.

 

Det er en skade på undersiden av skroget som er dårlig reparert av forrige eier, veldig ujevn, bølgete overflate.

Skaden er bare såvidt borti vannet når båten ligger i plan. (den delen som er borti vannet i plan er ikke så veldig ujevn)

Her tenkt å ordne den dårlige reparasjonen neste sommer, så får jeg kanskje litt lavere forbruk når båten ikke ligger i plan.

Link to post

Den oljen du ser,er et resutat av gamle 2-takteres prinsipp...oljen kommer inn i sylinderen sammen med bensinen,smører,og spyttes ut eksosen.

 

Plages du av at den bruker mye,kvitt deg med den..at folk hadde råd til å kjøre med slik motor på 80-tallet,er en sannhet med modifikasjoner.

 

I dag kan man velge en 4-takter som bruker under halvparten så mye bensin,den gangen var det 2-takt utenbords,eller 4-takt innebords diesel/bensin som var alternativene.

 

Jeg skiftet ut min gamle 2-takt 50 hk Mariner,med en 4-takt 115HK Mercury,og sparte myyye bensin.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...