nepse Startet 11.August.2014 Link til dette innlegget Startet 11.August.2014 Har en Force 50, starter lett men svinghjulet går mot klokken.. Noen som har kunnskap eller ideer om hva som er feil? Trodde ikke det skulle være mulig, men der tok jeg tydeligvis feil:-/ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 dvs at hele motoren roterer feil vei og det går bakover når du setter giret i forover? en totakter kan i teorien (og mange ganger i praksis også) gå like fint begge veier. F.eks endel større 2T skipsmotorer som snur gangretning ved manøvrering. Det som må til da er at den er "feil nok" på tenninga Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Hva bygger du denne observasjonen på? Fungerer gearspaken omvendt som Ivar er inne på? Hvordan starter du den? Elektrisk eller snor. Motoren kan teknisk set bære bygget for motsatt rotasjon. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Starter den med strøm/startdato. Giret blir motsatt, hendel forover=revers osv. Startmotoren driver svinghjulet med klokken, så slår den motsatt når den starter. Så vidt jeg har forstått/lest på nett skal gradtallet være 30 på første sylinder. Starter lett når pluggledning fra øverste coil står på nederste plugg og nederste coil på øverste plugg. Skal disse krysses slik? Er øverste plugg til første sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Skulle stå Startmotor i første setning. Sitér dette innlegget Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Noen som har peiling, eller gode ideer på hva problemet kan skylles? Kan svinghjul, magnetkransene vært demontert og satt på feil vei av forrige eier? Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Dette må vel smelle godt i starteren i det svinghjulet slår motsatt? Sikker på ikke det er synet som bedrar når du ser på svinghjulet og at du heller har en propell som er feil. Venstre/høyre propell. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Høres nesten ut som du har satt feil tenningsrekkefølge... bytte litt om på tennpluggledningene kanskje? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Har satt en pappeske mitt svinghjulet for å være sikker på at det ikke er synsbedrag :-/ Ikke i nærheten av å få start når jeg bytter om på ledningene.. Sitér dette innlegget Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Korreksjon pappbit (ikke lett med ordbok på tlf..) Sitér dette innlegget Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Korreksjon pappbit (ikke lett med ordbok på tlf..) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Startmotoren driver svinghjulet med klokken, så slår den motsatt når den starter. Dette høres ut som eit slag som vil omtrent rive laus heile starteren. Eg kan ikkje skjønna anna enn at der er adskillig for høg (tidlig) tenning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Noen som har peiling, eller gode ideer på hva problemet kan skylles? Kan svinghjul, magnetkransene vært demontert og satt på feil vei av forrige eier? svinghjulet står på sporkile, denne kan klippes av slik at svinghjulet kan forskyve seg på konen. spolene under svinghjulet skal normalt godt gjøres å få så feil som det må være her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Ivar: mener du at sporkilen kan være klippt av? Isåfall må man av med svinghjulet for å sjekke dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 ja, da må hjulet av. Med avdrager beregnet til formålet (ikke bruk vanlig ters) sikkert greit å få kjøpt seg en servicemanual, straks lettere når man har specs tilgjengelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Det jeg er nyskjerrig på,er hvilken vei motoren går når du kun drar den på starteren. Går den riktig vei da...for så å bråsnu når den starter???,det har jeg vanskelig for å tro. Drar starteren motoren feil vei når du kinner,må det være noe feil med starteren?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Hadde åsså vanskeli førr å tru det.. Men starten drar svinghjulet me klokka, og når den tenn så slår han svinghjulet sånn det går mot klokka.. Ska ut å se om det kan vær sporkilen som e klippt av., Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Drar starteren motoren feil vei når du kinner,må det være noe feil med starteren?? Det tviler eg på, for om so galt skulle skje so er der montert inn ein feil starter. Der er so mange biter i ein starter som samarbeider om dreieretning, at slike feil ikkje kan oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Har sjekket, og sporkilen er som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Kan det være at noen har bommet på girkoblingen, dvs at undervannshuset har vært av eller mekanismen opp til girhendel har blitt snudd. Kjenner ikke motoren i detalj men dette kan kanskje være en mulighet? Underforstått at denne (Chrysler?) motoren likevel går riktig vei når den har startet? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Chris284 Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Kanskje det har vært en "mekkognom" der tidligere og stilt tenning feil. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Har tenkt tanken, men isåfall (hvis svinghjulet skal gå mot klokken) virker det rart at starteren driver det med klokken? :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 (redigert) Skal vel gå den veien som du ser når starter eller snor dreier hjulet. Med klokken bør vel være riktig. Sjekk manual vil jeg foreslå. Redigert 12.August.2014 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bay_liner Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Enig i det. Litt vanskelig å bedømme slikt når en ikke ser det "real live". Kunne vært morsomt om du filmet hendelsen og la den ut på nett. Dette er rimelig spesielt tror jeg. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
nepse Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Kan filme det i morgen slik at dere får se:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.