Jump to content

Mulig gasslekasje

bliss X

Recommended Posts

Har mistanke om at jeg kan ha fått en gasslekasje ved beholderen som står foran i ankerbrønnen. Synes beholderen virket mistenkelig lett ifh det jeg har forbrukt av gass, og jeg kjente også en svak gasslukt når jeg stakk nesa ned i ankerbørnnen.

Hvordan skal man feilsøke på dette? Er det bare å skifte ut hele greia på mistanke ?

Vil her komme med en advarsel til de som besitter "Plastimo Neptune 2000" gass komfyr.

Dette er en vanlig komfyr som jeg har i min 11 år gamle seilbåt og den selges ennå. Har gass flasker ute i drenert kasse akter og kobber rør med avstengingsventil i byssa.

I fjor hadde jeg denne nifse opplevelsen:

Hadde fyrt opp det ene blusset for å koke vann, mens jeg står der - hadde ikke rukket og gå ut på dekk ennå, kjenner jeg propan lukt. Stengte av blusset. Gass alarmen som er montert på dørken rakk ikke slå ut. Fyrte opp igjen og lukta var ikke til å ta feil av. Fant ikke ut av hvor lekkasjen var med en gang, og prøvde da å tenne på på undersiden av blusset - i toppen av grillen. Da så jeg at det brandt i tilførsel røret til blusset. Kanskje litt dristig test da propangassen som hadde lekket ut trolig var sunket ned i kjølsvinet. Men kjente ikke noen propanlukt. Gasstilførselrøra inni komfyren er ikke laqet av kobber som jeg hadde trodd i en marin komfyr, men forniklet jern. Her hadde det rustet et lite hull i røret ved koblingen til blusset. Etter demontering av komfyr ser jeg at alle andre rør var fine og frie for rustangrep. Røret som hadde fått hull i har enten hatt dårlig fornikling eller fornikling hadde blitt skrapt av under fabrikasjon.

Det skumle her er jo at man kan ha gasslekkasje mens blusset brandt. Hadde jeg gått ut på dekk ville følgende trolig ha skjedd. Propanen ville ha fylt opp kjølsvin og cabinen helt til det nådde toppen av komfyren hvor blusset brandt - og med riktig luft -propan blanding ville det skjedd en eksplosjon som ville ha lagd pinneved av båten. Forhåpentligvis ville gassalarmen ved dørken ha slått ut - har jo testet at den virker med butan lightergass (?men ikke testet med propan ennå).

Hva ville jeg så ha gjort- sikkert første innskytelse- å gå ned å stenge av propanen i byssa. Men jeg håper at jeg først ville ha tenkt på å stenge av gassen ved flaska som står i akter.

Gasslekkasje tester har jeg nå montert ved flaska. Tester man her vil hele anlegget være tett, men åpner man for gassen på blusset uten å tenne det, ville jeg da ha oppdaget lekkasje??

Varmeføleren som står på blussene vil stenge for gasstilførsel når det ikke er fyr på blusset. Jeg er ikke sikker på om denne type lekkasje kan oppdages/testes uten at det er fyr på blusset og da vil det uansett boble i lekkasjetesteren.

Jeg mistenker at en gassulykke som jeg har lest om i Gibraltar kanskje skyldes denne komfyren da den er svært vanlig i seilbåter fra 90 tallet. I Gibraltar eksplosjonen hadde kona nettopp fyrt opp gassblusset og ble bedt om å komme på dekk av ektemannen for å se på solnedgangen. Mens det nøt denne eksploderte hele seilbåten og de ble kastet på sjøen, men overlevde. Hadde kona vært i byssa er det vel tvilsomt hvorvidt hun hadde overlevd. Et par nærliggende yachts brandt opp. Kontaktet Plastimo importør i Sverige om reserve gass rør, men det førte de ikke så nå skal jeg bøye til et kobberrør selv. Nevte for de at det var like før hele båten hadde eksplodert , men det var ikke interessert i noe nærmere opplysninger.

--------------------------------------------------

flyttet innlegget hit i fra komfyr tråden.

Hei atletico 1.

Hvis du har gassflasken i egen drenert kasse akter og heltrukne kobberrør helt frem til avstegningsventil i byssa,- kan du ikke da nøye deg med å sjekke for gasslekkasje ved denne avstegningsventilen? Hvis det er tett her, og ventilen er stengt, skulle det vel ikke være noen fare. Hvis du i tillegg har gassalarm som plasseres slik at den fanger opp event. lekkasje fra denne,- skulle vel det bli bra, eller?

Jeg har samme opplegget, men med en komfyr som heter ENU (tror jeg det var). Har også tenkt å kjøpe en slik lekkasjetester som man sprayer på overføringen der man vil sjekke for lekkasje. Kan jo også stenge (koble av) ved flaska for å være helt trygg når man ikke bruker anlegget, men det er jo litt tungvint.

Gasslekkasje tester har jeg nå montert ved flaska. Tester man her vil hele anlegget være tett, men åpner man for gassen på blusset uten å tenne det, ville jeg da ha oppdaget lekkasje??

--------------------------------------------------

flyttet innlegget hit i fra komfyr tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken gasslekkasje tester har du montert?

Jeg har en slik enkel type i båten med et lite glass fylt med veske som er hengslet i øverkant og som man vrir på for å se om det bobler i vesken. Problemet er at vesken er borte av en eller annen grunn og jeg skulle gjerne kjøpt en ny tester av samme type.

Maritim.no hadde denne i tidligere kataloger til en billig penge men jeg kan ikke finne den i den nye katalogen. Har denne typen lekkasjetester blitt kuttet ut eller kan den fortsatt skaffes noen plass?

Redigert av saga (see edit history)

Hej !

Någon som har erfarenhet av dessa elektriska avstengningsventiler ??

man slår på en liten strömbrytare i pentryt som öppnar ventilen ute på gasflaskan,

mao man har bara på gasen under den tid man lager mat!

håller dessa, miljön er ju ikke den beste der ute i ankarbrönnen

S/Y Gunga Din

Bland litt såpevann på ei pumpeflaske og spray over anlegget/der du mistengker lekkasjen.  Boblene vises tydelig dersom det er lekkasje.

M/Y Ellen Marie

Det var en god ide. Mistenker at det ser selve koblingen på gassflaska (den man trer nedpå flaska) som har lekkasje og ikke slanger eller rør. Den er gammel og burde kanskje vært byttet?

Det var en god ide. Mistenker at det ser selve koblingen på gassflaska (den man trer nedpå flaska) som har lekkasje og ikke slanger eller rør. Den er gammel og burde kanskje vært byttet?

<{POST_SNAPBACK}>

For noen år tilbake, ble det tilbakekallt noen ventiler, da de kunne begynne å lekke. De var grå av farge og hadde et nummer innstøpt. Jeg fikk byttet mine til noen sorte.

Faxen :nono:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Kanskje det er en ide? Jeg har hatt litt problemer med å få festet hurtigkoplingen noen ganger. Den virker litt "trang", men når den sitter, så sitter den. Har sjekket med såpevann.

Industrikopling er vel gjenget på, er den ikke? Sikkert en bedre forbindelse, men blir det ikke da litt mer bryderi å få tak i gass i norge?

Har absolutt lyst til å holde meg til GRP flaske som er gjennom siktig. Slipper at gassen tar slutt midt i kotelatta, liksom :lol: Finnes GRP-flasker med industrikopling?

M/Y Ellen Marie

Hej !

Någon som har erfarenhet av dessa elektriska avstengningsventiler ??

man slår på en liten strömbrytare i pentryt som öppnar ventilen ute på gasflaskan,

mao man har bara på gasen under den tid man lager mat!

håller dessa, miljön er ju ikke den beste der ute i ankarbrönnen

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en slik. Den er plassert inne i gasskassen, på slangen som går mellom flaske og "veggen"! i kassen. Ledningen er ført inn i kassen gjennom en standard dekksgjennomføring i kassens sidevegg.

Fram til i forrige uke stod den på utsiden av gasskassen, i stuerommet helt akter i båten. Der kan det kan være MYE vann til tider, saltvann, oljesøl, skitne fendere osv, osv. Det er absolutt ikke det tørreste rommet ombord. Den har klart seg bra i 15000 Nm og 4 år med tilnærmet daglig bruk.

Det geniale med den er at bryteren er plassert rett ved gassblusset. ALdri noe problem å få den til å åpne. Når jeg slår på bryteren, hører jeg et lite klikk fra ventilen som åpner. Noen få ganger har jeg opplevd at den ikke vil åpne skikkelig. Da skrur jeg av og på igjen, og da åpner den. Hvis den først har åpnet er den stabil. Den er "fail safe", dvs den lukker hvis strømmen forsvinner.

Jeg husker ikke hvilket fabrikat jeg har, men det kan jeg sjekke i kveld.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Fram til i forrige uke stod den på utsiden av gasskassen, i stuerommet helt akter i båten. Der kan det kan være MYE vann til tider, saltvann, oljesøl, skitne fendere osv, osv. Det er absolutt ikke det tørreste rommet ombord. Den har klart seg bra i 15000 Nm og 4 år med tilnærmet daglig bruk.

Jeg husker ikke hvilket fabrikat jeg har, men det kan jeg sjekke i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra Lars, det er sådant jag vill höra,

skall gå o skaffa mig en sådan, Alde säljer sådana

kan man ju montera direkt efter flaskanslutningen

Bilde

Bilde er det denne ni menar med industrikoppling? (jag använder en sådan til min glasfiberflaska!

http://www.alde.se/

S/Y Gunga Din

Og i Norge og Danmark benyttes denne.....

og i Tyskland er det vel en tredje typ o i Amerika ytterligare en varaiant,

er det inte konstigt att man ikke kan enas om en standard :rolleyes:

enda standarden i europa er vel på campingflaskerna!!

S/Y Gunga Din

Siden vi er inne på dette med gass, begynte jeg å tenke litt på om jeg ikke likevel skulle gjøre litt endringer. Har idag 5 eller 6 kg flaske, men kunne tenkt meg noe som var lettere og tok mindre plass.

Hvordan ligger det an med disse blå 2 kg flaskene? De har en annen type ventil. Er det samme byttesystem på disse som for større flasker, og hva slags ventil brukes ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...