Jump to content

Gassflasker - kjøpshjelp

tobixen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt båt med innlagt gass - 5.36 kg / 24l eller noe slikt (fritt fra hukommelsen) står det på flaska. Det er vel bare et tidsspørsmål for nårtid den er tom - så da har jeg en rekke spørsmål ...

... får man noe forvarsel (f.eks. lavt trykk) i god tid før flaska går tom, eller dør gassflammen plutselig mens man står midt oppe i biffsteking? Flaska er så vidt jeg kan se relativt godt faststroppet, kan jeg finne ut hvor mye gass som er igjen på noen måte uten å løsne flaska og riste/snu/veie den?

... er det store prisforskjeller på gass, og hvor mye skal påfylling normalt koste? Jeg så skilt langs bilveien ut til båthavna, NOK 150 for bytte av 5kg gassflaske på automat. Er det billig? (Jeg så også skilt på Comfort, Kragerø - 11 kg for 200 kr).

... gitt at vi ikke har planer om å krysse lengre havstrekninger, gir det mening i å ha en ekstra gassflaske i båten? Hvor mye må man regne med å betale for selve gassflaska?

... finnes det steder langs Oslofjorden hvor man kan få byttet gassflaske enkelt uten bruk av bil?

... hvor mange kWh er det egentlig i 5.36 kg med gass?

... hvilken type gass er normalt her i landet? Propan, butan eller noe annet?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du kan steke MYE mat på en 5kg flaske.
Nå har ikke jeg dette i noen båt men i forteltet på campingvognen, hvor jeg har en gasskomfyr med 4stk kokebluss, pizzaovn og stekeovn.
Vi monterte dette uka før påskaen 2013 og bruker vognen ca annenhver helg i perioden 1.nov - 1.april og hver helg ellers, i tillegg til ferien, så vi koker og steker mye mat på denne.
I sommer måtte jeg bytte gassflaske (11kg) for første gang siden komfyren kom på plass.
Eneste forvarselet som kom er at det begynner å blafre litt i noen sekunder og det kommer ett snev av prompelukt før den bare slukker, samme som skjer med den gassovnen jeg har til å varme opp i teltet.
Jeg fyller på LPG og betaler 189kr for 11kg flaska, regner med at dette er propan.
Hvor mange kwh det er på en slik flaske vet jeg dessverre ikke.
Legger med ett bilde så du ser hva slags apperater jeg mener :
bilde

Ha en fin dag

Ingen bruker samme kobling er snarere regelen rundt om i verden. Campinggas er vanlig i Europa, men ikke mulig å bytte i Norge eller Sverige. Den norske kompositt flasken er genial, men ikke mulig å bytte utenfor Norge. Kan fylles hvis de har overgang, noe som ikke er vanlig. Så hvis du skal på ferie i utlandet, bytt flaske før du drar. Det er enklere enn å ta med en reserve. Veldig mange bensinstasjoner har gass, så ikke vanskelig å bytte i nærmeste havn. Gassflaska er dyr. mener at jeg betalte over 1000 kr på statoil. Kan sikkert skaffes billigere.

Vi brukte ca 6 uker på 11 kg når vi var på langtur. 6 personer ombord, lagde all mat ombord, brødbaking brukte mye gass. I det siste har vi bygd om gassystemet to ganger, så har mistet oversikt over forbruk.

Propan brukes i Norge fordi den har lavere kokepunt enn butan som brukes i resten av verden (butan virker ikke i minusgrader er den enkle forklaringen). Finnes også blandinger, mener de som selges på G-sport er blanding.

Du kan riste på flaska og kjenne omtrent hvor mye gass som er i den. Krever litt trening og praktisk sans. Kommer gass til det er tomt, merker marginalt dårligere trykk, men stort sett står en der med lang nese når det er tomt.

En kommentar på gasstype, det har lite å si. Kan bruke både butan og propan uten å endre noe. Kanskje ikke helt optimalt, så at fargen på flammen ble litt blåere med propan enn butan. Plan er å ha to fullverdige regulatorer ombord, en 5 kg kompositt i norsk standard, en campinggas som kan byttes i europa. Plan for neste sommer er nedover europa, da bruker vi norsk gass til første havn, så campinggas mens vi er i europa (2 kg), bytter denne for å ha full plombert når vi kommer hjem.

6 uker på 11 kg => 3 uker på 5 kg => gassflaska vår burde ha vært tom for en god stund siden ... hm ;-)

Men, vi har ikke bakt så mye i ovnen. I gjennomsnitt har vi vel vært ca 6 personer ombord inkludert smått.

Vi brukte mye gass, nybakte brød til frokost, varm lunsj og skikkelig middag, gjerne flere retter. Skal jeg tippe ligger vi godt under 1 kg uke nå, ingen baking, noen middager på land, og ikke varm lunsj.

Det var gassautomaten ovenfor jeg refererte til ja ... for oss (fruen insisterer på å kjøre fra Grorud til Oksval) blir det vel enklest å handle der, skal man handle uten bil blir det vel Holmen på Nesbru. Tviler på at det er signifikant å spare på å lete etter andre steder. Dersom "worst case" er tre uker med mye matlaging og utrivielt med påfylling i våre naboland, så tror jeg at det for vårt vedkomne kan være en fordel å ha en ekstra tank stående.

Kan jeg regne 5 kg * 12.9 kWh/kg - eller må jeg også ta hensyn til kompresjon/dekompresjon? Gassen er flytende på flaska - da trekker den vel energi fra omgivelsene for å gå over til gassform? Eller er gassen bare komprimert, men ikke flytende?

Antar at gassblusset i gjennomsnitt ligger på 2 kW - det gir ...

5 kg * 12.9 kWh/kg / 3 kW = 21.5 h

Dersom man antar et par timers gassbluss fyring pr båtdag blir det under to båtuker. Hm. Jeg har sikkert regnet feil et sted, eller har feile antagelser :-)

Tara skal være oppgitt på flaska (eller hos leverandør), så en badevekt vil gi en brukbar indikasjon hvor mye gass som er igjen. Normalt skal det ikke være noen problem å hekte av toppventilen og veie den hvis det er klemkrage og ikke industriventil.

I Norge brukes ikke ren butan, men propan ispedd ørlite butan - min. 95 % propan, typisk 98 %. Komposittflasker er vanskelig å bruke om vinteren i kuldegrader, da er det stål som er best pga. lettere fordamping av gassen. Når flaska er tom dør bare flammen sakte ut, kanskje med litt blafring av flammen.

Her i Tromsø varierer prisen litt mellom forhandlere, også i forhold til distriktet. Har aldri funnet det særlig nødvendig å sjekke prisene her, bortsett fra prisnivået.

5 kg skulle gi drøye 30 (32) timers bruk ved 2 kW.

i Sverige....så spur du ett "Gasol" (Gasol är ett svenskt namn på en gasblandning som till största delen består av propan 95% och butan.)

kjøp komposittflaske.....så ser du hur mye du har kvar.

Jeg kjøpte en komposittflaske i Tønsberg til grillen hjemme, blev forvånad da jeg kunne få den svenske industri koplingen.

de svarte att fler o fler norske bobiler valger denne koplingen, da den er betydlig letter o få fyllt utomlands.

han i Tønsberg hadde også en masse ulike flask-adapters,så han kunne fylle ulike typer.

S/Y Gunga Din

Mens vi først regner - så kan vi jo ta med pris/kWh.

NOK 150 / (5 kg * 12.9 kWh) = NOK 2.33 / kWh

NOK 200 / (11 kg * 12.9 kWh) = NOK 1.41 / kWh

(Her ser jeg bort fra transportkostnader, kostnaden i tid brukt på skifte av gasstank, etc)

Selvfølgelig dyrt sammenlignet med landstrøm - men dette synes jeg faktisk er overraskende billig. Jeg hadde trodd prisen lå nærmere tiern.

(Et moment her er at ganske mye av varmen går ut i lufta når man putter en liten vannkjele på blusset og skrur den opp på maks - dette har jeg sett tall på, men husker ikke i farta - det er kanskje 30% som går til kjelen og 70% som går ut i lufta? Det finnes ENØK-vannvarmere som snur opp ned på regnestykket, but I digress).

Jeg bruker kun LPG når jeg fyller gass og får hver 5 flaske gratis hos de, http://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/
De loggfører hver flaske du fyller og fører dette i boka si slik at du får hver femte flaske gratis.
Nå har jeg kun 11kg flasker og bruker da litt gass i året på campingen, (oppvarming av telt, vogn og "furtebua" på 3X3m" pluss til grill og matlaging på gasskomfyren)
Betaler da 189kr for hver påfylling, og dette vil da si at jeg betaler totalt 756kr for 55kg gass, noe som da vil bli ca 0,95kr pr kwh.
På campingplassen vi har vogna så har de en fast kwh pris på strømmen sin som er 1,50kr sommersesongen, og 3,00,- om vinteren hvis du kun betaler vinterlagring. Betaler du vinterleie som koster 1950,- mer vinterhalvåret betaler du 1,50kr pr kwh i perioden 1okt - 1mai
I løpet av de 7-8sesongene vi har hatt vogna der til nå har vi enda ikke vurdert vinterleie kun vinterlagring på grunn av at det er mye billigere med gass :thumbsup:
Så lenge jeg kjører forbi LPG hver gang jeg skal på vogna eller hjem, så er det jo ikke noe mas med å fylle flaskene når de er tomme :wink:

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...