Jump to content

Gassflasker - kjøpshjelp

tobixen

Recommended Posts

Hadde 2 kg "statoilflkasker" i båten, og de holdt ganske nøyaktig 14 dager med normal bruk av komfyr på ferie for en familie.... Vi hadde med to flasker og det holdt for drøye tre uker og fortsatt noe til.. I campingvognen hadde jeg gasskjøleskap, og gass koketopp. Der holdt en 10kg kompositt flaske i 20 dager, da brant kjøleskapet døgnet rundt og resten til vanlig matlaging..

Fyller flaskene på LPG stasjon, kostet meg 199 per flaske i juli i år.. Dette med hver femte gratis viste jeg ikke, så det må sjekkes ved neste korsvei.. som vel blir når jeg husker på å ta med den tomme flasken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fyller flaskene på LPG stasjon, kostet meg 199 per flaske i juli i år.. Dette med hver femte gratis viste jeg ikke, så det må sjekkes ved neste korsvei.. som vel blir når jeg husker på å ta med den tomme flasken..

Det var faktisk en ung hyggelig ansatt på LPG i Ørje som fortalte meg dette for noen år tilbake, så etter dette oppgir jeg bare navnet mitt hver gang jeg fyller gass og de fører dette i boka si :smiley:

Ha en fin dag

er ikke vits i å bruke mye innsats i å lete etter rimeligste pris :-)

I det store regnestykket er det ikke akkurat veldig mye å spare her i kroner og øre, men prisene varierer, og de første rundene med bacon smaker faktisk litt surt når man har blitt flådd i et eller annet båt-turist-høl og betalt nær dobbelt pris av hva de tar på en vanlig bensinstasjon for en flaske Statoil-gass.

Nå er vel ikke Statoil rimelig heller på sine 2kg flasker, de koster vel omtrent det samme som en 10/11 kg.. så flådd blir man uansett med småflasker... Så det er neppe gassen som koster, men administrasjon og transporten samt fortjenesten til alle ledd som er involvert..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ingen bruker samme kobling er snarere regelen rundt om i verden. Campinggas er vanlig i Europa, men ikke mulig å bytte i Norge eller Sverige.

Joda ...det er fullt mulig o bytte disse i Sverige ivertfall !

det er vel også den ende koblingen som er gangbar i Europa.

http://www.primagaz.se/produkter/gasolflaskor/gasolflaska-g-3/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Nå er vel ikke Statoil rimelig heller på sine 2kg flasker, de koster vel omtrent det samme som en 10/11 kg.. så flådd blir man uansett med småflasker... Så det er neppe gassen som koster, men administrasjon og transporten samt fortjenesten til alle ledd som er involvert..

Øh ja? Det skulle vel bety at det er å forvente prisforskjeller avhengig av hvor man bytter store flasker også, eller?

Fredag kjørte vi forbi gassautomaten på Nesodden, planen var å kjøpe en reserve - men vi glemte det. Lørdag formiddag ristet jeg på flaska som stod i, og kommenterte at den var helt tom. Litt senere var det helt slutt, og vi dro til Holmen for å bytte. Tara er 5.3 kg, og det er for ti kg gass, kompositt.

Hvor mye gass er det lov å ha med ombord?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Siden vi er på tur har vi med diverse flasker og regulatorer for å slippe å løpe rundt å lete etter gas.

2 x 2kg Norske Aga (de blå) som varer i 28 dager, begge er nå tomme.

2 x 2,5 kg. Campingaz som vare omtrent det samme, byttes i Nederland, Belgia, Frankrike og Sverige. Begge tomme.

1 x 5 kg. Kompositt Norsk type (har ikke fått brukt denne enda)

1 x 10 kg. Stål fra LPG gas ruster som f..er i nå bruk og kommer til å vare til vi er hjemme i oktober.

Kompositt er kjekt da den ikke ruster, men den er nok ikke like godt egnet å stå stablet i et sturom med diverse annet som kan skade den. Stålflasken og komposittflasken står på akterdekk når de er i bruk siden de ikke passer i den ventilerte brønnen.

Liten avsporing, men de blå 2-2,3kg flaskene fåes enklest hos de som driver med gaffeltrucker her i regionen, betalte 320,- for 2stk for etpar uker siden. VIlle ikke bygge om lille originale 'batterikasse' løsningen i båten med formet hardskum for disse flaskene for å gå over til kompositt.

For oss holder 2 slike et år, bruker båten hele året, to bluss og grilling+restauranter vedsidenav.

Har også fått opplyst at 1kg propan i værste fall tilsvarer energien i 5kg TNT, men vet ikke hvor korrekt dette er.. respekt bør uansett utøves, er lett å slurve med å stenge flaska :s

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Etter hva jeg kan skjønne når jeg leser diverse innlegg og statistikkreferanser her - dersom anlegget er forskriftsmessig installert og behandlet, så er gass omtrent den tryggeste kokemuligheten man har ombord! Forsikriftene er veldig redundante - liksom, dersom det lekker gass, så kan man ikke ha fulgt forskriftene til punkt og prikke - og allikevel, dersom det lekker gass, så skal forskriftene sørge for at det skjer på en trygg måte. Man må altså forbryte seg mot forskriftene på mer enn ett punkt før det blir noen som helst risiko for eksplosjon.

Det er klart at dersom det smeller, så er det voldsomt! Såpass voldsomt at det vil få en prominent plass i media - men det er ikke ofte man hører om båter som har blitt blåst til himmels! Selv om skadeomfanget er stort (typisk at samtlige ombord omkommer, båten totalhavarererer, evt andre nabobåter og folk i nabobåtene blir skadet) så er totalrisikoen lav fordi det skjer så sjeldent.

Så var det forskriftene ja ... det slurves med dem. Jeg har aldri hatt noen vane med å skru av gassen på selve beholderen, men det skal jeg huske på neste gang. Jeg leser det videre dithen at jeg skal ha en vifte på gulvnivå i pantry som suger ut luft ved gulvnivå og som kan skrus på utenifra, uten at det blir noen gnister inne i båten, og videre at denne vifta skal kjøres noen minutter hver gang jeg kommer til båten, før jeg skrur på andre elektriske apparater. Nå, jeg er ikke helt der enda. Jeg har riktignok en vifte på dørknivå i pantry, men den kan bare blåse ut luft, og tilfredstiller ellers ikke alle kravene. Vel, jeg har i det minste gassdetektor montert rett under komfyren.

(Forøvrig, for at båten skal blåses skikkelig til himmels så må man ha en "perfekt" blanding av oksygen og gass - det er ikke helt enkelt å få til)

Redigert av tobixen (see edit history)

De vanlige flaskene mine er påstemplet egenvekten når de er tomme. Kan jo da enkelt veies for å finne ut hvor mye som er igjen med en fiskevekt. Fyller også opp igjen de samme flaskene. Jeg har to 5 kg i vår båt - en koblet til byssa og en til grillen. Det går omtrent en flaske i året for oss. Fylte en i fjor, og en i år.

Jepp - men da jeg bare så flaska ovenfra var jeg sannelig usikker på om "5.3 kg" refererte til propanmengden som fikk plass i flaska eller tara. Det var altså det siste :-) Så, på toppen av en 10kg-flaske står det innskrevet "5.3 kg". Det var litt forvirrende for meg i allefall :-)

(Burde vel finne frem ei vekt og forsikre meg om at totalvekta er 15.3 kg - at jeg faktisk har betalt for 10 kg med gass - "10 kg" kan jo potensielt også bety at tara + innhold = 10 kg, altså at en 10kg-flaske inneholder 5 kg med gass) ;-)

• 11 måneder senere...

er click on regulatorene like gode som industri regulatorene?

Jeg har click on regulator, valgte dette framfor industrikobling for å lettere kunne koble flaska helt fra gassopplegget. Etter å ha sprengt hundretalls av 450g gassbokser i bunkerser på Nord-Jæren i ungdommen ønsker jeg så langt det går å hindre muligheten for gasslekkasje inn i båten :giggle: Enig i at industrikobling virker mer solid framfor click on som ofte virker noe billigprodusert, men gassutstyr solgt i Norge skal være produsert innenfor kravene til normal bruk. Så vil ikke ha bekymret meg så mye for kvaliteten så lenge regulatoren ikke er av ukjent produsent/leverandør.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...