Jump to content

Gassflasker - kjøpshjelp

tobixen

Recommended Posts

jeg sitter med samme dilemma selv. Båten har egentlig den flasken som du har. Fra en tidligere båt har jeg to stk 2kg statoilflasker. Jeg har derfor fjernet den opprinnelige regulatoren og satt på en med 14 mm. Utfordringen er at jeg bruker reserveflaska til Webergrillen. Av den grunn kunne jeg heller tenkt med å ha click-on kopling, da det er vanskelig å komme til flaskene i rommet der de er lagret. Industrikoplingen forutsetter jo at man må rotere flasken rundt for å få skrudd på regulatoren.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vedr 2 kg flasker så fikk jeg info nå når jeg var og kjøpte,  om at disse flaskene utgår nå i sommer.

Det betyr at en må over på 5 kg flasker og det er ikke like enkelt å få til.

Større diameter og høyere flasker.

Hmm... Hvilken forhandler/kjede var dette?

Hadde nettopp en prat med min lokale LPG-forhandler hvor dette var et av mine spørsmål. LPG hadde visstnok ingen planer om å avvikle 2 kg flasker.

Han hadde forresten nettopp fått inn en europall med 2 kg flasker med click-on.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Ikke så enkelt og bare skifte Gassflaske når oppbevaringsplassen ombord i båten er spesialtipasset de blå gassflaskene på 2kg. Så for min del om jeg må gå over til andre typer gassflasker så medfører det en hel del jobb med og støpe om kassen der gassflaske står. Jeg har nå funnet en leverandør av gass på min hjemplass i NordRogaland som har utstyr til og fylle gass på de blå flaskene slik att jeg kan fortsette og bruke disse selv om bytteordningen er utgått.

(...) Det slutter plutselig å brenne når flasken er tom. Du får ikke noe forvarsel.

Det slutter faktisk å brenne FØR flasken er tom. Når det slutter å brenne, er trikset å sette flasken i en stor bøtte, krabbegryte e.l. med litt vann i bunn. Da forhøyes temperaturen i flasken litt, slik at en får med seg de siste 10-20 prosentene med gass.

jeg mener disse to flaskene har ulik tilkopling... eller surrer jeg?

Flaskene har ulik tilkobling. Den norske flaska har mindre diameter på hullet:

bilde

bilde

Den franske flaska har en kule som skal presses ned for åpning. På den norske flaska er det en pinne som skal presses ned.

Her er dimensjonene jeg lovet tidligere i dag:

bilde

bilde

bilde

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

• 1 år senere...

Jeg løfter denne igjen, tror ikke dette spørsmålet ble besvart:

... finnes det steder langs Oslofjorden hvor man kan få byttet gassflaske enkelt uten bruk av bil?

Vi

a har jo byttet flasker noen ganger siden dette ble skrevet, stort sett brukt gassautomaten og stort sett brukt bil. En gang gjorde vi det uten bil, brukte gassautomaten på Holmen i Asker - men den var relativt langt fra sjøen, og kronglete å komme seg frem til fots. Gassautomaten har ingen andre automater nært sjøen i indre Oslofjord så vidt jeg kan se.

Nå ligger vi i Bærum, har et rimelig akutt behov og bilen er langt unna. Andre alternativer enn Holmen?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Oksenøya har også gass, men ikke 11 kg kompositt. (jeg ringte)

Samme på Kavringen. Jeg ble meget godt tatt i mot der, men 11 kg hadde han ikke, det eneste han kunne tilby var 5 kg stål. Når jeg tenker etter, det hadde sikkert vært smart å ha ei sånn liten flaske i reserve, det har vi plass til.

Blir vel innkjøp på Holmen igjen. Det er jo ikke så langt dersom vi får strappet flaska fast til en sykkel.

Ja har du noe å trille med så kan du legge til i Slemmestad og, for så å trille opp de få meterene til hovedveien. Ligger bensinstasjon der.

Er jo nesten klin umulig å bære på en 11 kgs over litt distanse, blir fort tungt.

Anbefaling....kjøp en sekketralle på clasern eller annet sted til 400 kroner, som klappes sammen og legges bort når den ikke er i bruk.

Men veldig kjekk da når man har tunge tak som skal bæres...

heh :)

gassautomaten på Holmen var tom for det meste. Det ble til slutt innkjøp på en bensinstasjon. Der mente de det var flaks det stod Aga på flaska, hadde flasken vært merket med navnet på en konkurrent, ville vi ikke fått byttet den.

På my.aga.no finnes det visst en komplett (?) oversikt over utsalgssteder. Solvik marina på Høvik fører visst også gass.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...