zooper
Fritt fall akter er fint om man skal legge seg med baug mot land og man har en båt som styres med ror.
Å kjøre ut fungerer ikke alltid så bra. Er det feks litt sidevind/strøm må man ha godt med styrefart. Ettersom dybden blir gradvis grunnere mot land kan det bli vanskelig å både time når ankeret treffer bunn, samt bedømme gjenværende avstand til land fra der ankeret ender, i tilegg til dybden den ligger på. Risikoen er dermed stor for at man enten ender med å gå tom for line/kjetting et godt stykke unna land, eller at ankeret ender for nærme land med kort line/kjetting - og dermed dårlig feste. Man kjører jo selvsagt ut en del før man kommer til der ankeret skal ligge, men er det bratt kan det også være vanskelig å bedømme dybden før man er rett over der ankeret skal ligge. Løsningen er å ha mye line/kjetting å gå på så man har marginer og kan legge ankeret langt ut, men dette er tungt og er ikke heller alltid noe man har plass til akter.
Fritt fall på kjetting synes jeg fungerer dårlig, spesielt på dypt vann - det raser ut i en helsikes fart. Selv om man stopper og starter så går det fortere desto mer kjetting som henger vertikalt. Fritt fall er best på blytau.
Blytau har ikke i nærheten så godt hold som kjetting. Dersom det å ligge med baugen til land er en finværsgreie så holder blytau med fritt fall og en daumann i lange baner, selv på ganske så store båter. Men vil man gjerne kunne ligge med baugen til land når det er litt guffent, da er kjetting eneste løsning - og da vinsj med utkjøring.
Selv er jeg temmelig var på å legge meg med baugen mot land om det er risiko for moderat vind/strøm aktenfra. Da foretrekker jeg å ligge på svai eller long side inn mot fjellet.
På stor båt er det for meg kjetting (og mye) som gjelder, også - og så øve nok med den aktuelle båten/vinsjen til at jeg blir god med komboen. Da har jeg mer ro i sjela om værgudene ikke holdt ord. På liten båt (under ca 33 fot) er det blytau og fritt fall som gjelder for min del. I krise kan jeg alltids hente kjettingen fra baugen.
Det finnes vinsjer som både kan kjøres ut og som man kan løsne kabularet manuelt for fritt fall, men manuelt fungerer dårlig om man må styre skuta samtidig. Ergo fungerer denne løsningen dårlig om man er alene.
En ting som er viktig å tenke på ifht blytau er at det er litt stivt. Det trenger ganske stor høyde fra toppen av kveilen i kassa til toppen av kabularet. Om ikke vil ikke tauet klare å henge tungt nok på kabularet etterhvert som kveilen tårner seg. Resultatet blir da at tauet begynner å slure og man må bak i kassa og ordne så tauet får grep til at man kan fortsette å vinsje inn igjen - og det kan bli skikkelig stress.
Så mye sagt, med mange nye båter som har rett vertikal baug så blir det mange steder vanskelig å legge seg med baugen mot land uansett - om man da enten ikke er mester i stavsprang eller har et spesielt langt paugspryd.