Hulda
Jeg er så glad jeg ikke har alle disse problemene. Hulda har en ankerwinch type Vetus Alexander fra nittenhundreogpilogbue. Det dypeste jeg har ankret i år er 12 meter. Kommer inn til ankerplassen med ankeret dinglende rett over vann. Gir bakk og slipper ut 40 meter kjetting. Winchen har bremsekon. Går pent ut. Låser og sikrer kjetttingen. Gir 1800 rpm bakk. Båten flytter seg ikke. Henger ut avlaster og frigjør slakk på kjettingen. Henger opp ankerball og tenner ankerlys. Ferdig.
Mot land: Lårer akteranker. Går forover og setter baugen i fjell eller kai. Gir 1000 rpm, går i land og fortøyer. Omvendt når jeg skal ut. Det største problemet når jeg skal legge til, er at folk kommer stimende og skal holde igjen 17 tonn båt med sterk motor. Så jeg har egentlig sluttet å legge baugen inn. Blir så stress. Og så vurderer jeg vær og værmelding. Legger meg ikke i en bukt åpen mot SW hvis Windy sier at det skal blåse SW 10 m/s om 12 timer.
Glemte det: Hulda har akter 50 meter 14 mm blytau og winch med fjernkontroll. Monterte winchen for 10 år siden. Har ikke koblet det elektriske enda. Så jeg vet ikke hvordan den biten funker. Men jeg har brukt vanlig dreggtau som jeg kjører inn med elektrisk skjøtewinch. Det bli mye vått tau, brennmanettråder og dritt i cockpit. Ellers funker det.
Har baugpropell.