Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Komodo skrev for 3 timer siden:

Det jeg reagerte på var at Zooper skriver at kjetting holder bedre enn blytau. Hos oss holder ankeret godt så sant det er god ankringsbunn. Er det dårlig ankringsbunn holder det ikke for oss å bytte til kjetting dersom det går over fra sterk kuling til liten storm, da må vi ha moring. Og moring akter jeg ikke å dra med oss på ferie. Ellers enig i at kjetting er best, skulle gjerne hatt det :thumbsup: 

For de som måtte lure så har vi et hjemmelaget anker som gir veldig godt hold, det er kraftig overdimensjonert for vår båtstørrelse. Link til tråd om tilvirkningen her:

Dette er almenn kunnskap blant båtfolket, og også en del av pensum til båtførerprøven. 90% av båtkyndige og 99,9% av ekspertene vil være enig i at kjetting (jo tyngre jo bedre) vil gi vesentlig bedre odds for at du ikke dregger. Blytau med daumann er bedre enn blytau uten. Ankorlina er i andre enden av skalaen. Å hevde noe annet er ikke bare villedende, du kan få grunnstøting og kollisjoner på samvittigheten. Selv vil jeg kun anbefale de mer sikre ankringsnetodene. Blytau er for meg en kompromissløsning - som i enkelte tilfeller kan være fornuftig (feks behov for fritt fall akter, begrensede fysiske og økonomiske muligheter for å installere kjetting, eller begrensede behov). I noen tilfeller kan til og med ankorlina være et fornuftig kompromiss - men skal du ha best mulig feste, da er det kjetting som gjelder!

Rett type anker for forholdene har veeeeldig mye å si. Høy vekt på ankeret har også en del å si, men ikke like mye som ankertypen. Jeg vil feks heller ankre med et Spade, Delta, Rocna og til og med en Bruce-kopi av en gitt vekt enn en dobbelt så tung paraplydregg. Så mye sagt så pleier jeg å gå opp et knepp i vekt ifht produsentens anbefalinger uansett ankertype. Bruce-kopier har fungert godt for meg i mange år på båter av ulik størrelse og vekt (selv om jeg har dregget litt ved anledning), men både Spade, Delta og Rocna opplever jeg som vesentlig bedre (og dyrere). Har du pengene og trenger ekstra godt feste, gå for et moderne anker som er godt egnet for de fleste norske ankringsplassene. Rocna virker være favoritten blant norske båtfolk flest - uten at jeg skal påstå om det er vesentlig bedre eller dårligere enn feks Spade eller Delta. Kommer neste båten jeg kjøper med en av de tre nevnte, og i en akseptabel vekt, så ville jeg neppe byttetbtil noe annet. Hadde båten derimot kommet med selv en original Bruce hadde jeg oppgradert - dom har blitt nevt har det skjedd mye pp ankerfronten siden Bruce var ansett som mirakelkuren. Jeg liker Rocna spesielt godt, men om ankerrullen ikke hadde fungert med noen av Rocnamodellene, da hadde jeg gått for Spade eller Delta (i den rekkefølgen).

Jeg har forøvrig ligget som støpt med 46 fots seilbåt, 8mm kjetting og Rocna - i kuling.

zooper

zooper

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det jeg reagerte på var at Zooper skriver at kjetting holder bedre enn blytau. Hos oss holder ankeret godt så sant det er god ankringsbunn. Er det dårlig ankringsbunn holder det ikke for oss å bytte til kjetting dersom det går over fra sterk kuling til liten storm, da må vi ha moring. Og moring akter jeg ikke å dra med oss på ferie. Ellers enig i at kjetting er best, skulle gjerne hatt det :thumbsup: 

For de som måtte lure så har vi et hjemmelaget anker som gir veldig godt hold, det er kraftig overdimensjonert for vår båtstørrelse. Link til tråd om tilvirkningen her:

Dette er almenn kunnskap blant båtfolket, og også en del av pensum til båtførerprøven. 90% av båtkyndige og 99,9% av ekspertene vil være enig i at kjetting (jo tyngre jo bedre) vil gi vesentlig bedre odds for at du ikke dregger. Blytau med daumann er bedre enn blytau uten. Ankorlina er i andre enden av skalaen. Å hevde noe annet er ikke bare villedende, du kan få grunnstøting og kollisjoner på samvittigheten. Selv vil jeg kun anbefale de mer dikre ankringsnetodene. Blytau er for meg en kompromissløsning - som i enkelte tilfeller kan være fornuftig (feks behov for fritt fall akter, begrensede fysiske og økonomiske muligheter for å installere kjetting, eller begrensede behov). I noen tilfeller kan til og med ankorlina være et fornuftig kompromiss - men skal du ha best mulig feste, da er det kjetting som gjelder!

Rett type anker for forholdene har veeeeldig mye å si. Høy vekt på ankeret har også en del å si, men ikke like mye som ankertypen. Jeg vil feks heller ankre med et Spade, Delta, Rocna og til og med en Bruce-kopi av en gitt vekt enn en dobbelt så tung paraplydregg. Så mye sagt så pleier jeg å gå opp et knepp i vekt ifht produsentens anbefalinger uansett ankertype. Bruce-kopier har fungert godt for meg i mange år på båter av ulik størrelse og vekt (selv om jeg har dregget litt ved anledning), men både Spade, Delta og Rocna opplever jeg som vesentlig bedre (og dyrere). Har du pengene og trenger ekstra godt feste, gå for et moderne anker som er godt egnet for de fleste norske ankringsplassene. Rocna virker være favoritten blant norske båtfolk flest - uten at jeg skal påstå om det er vesentlig bedre eller dårligere enn feks Spade eller Delta. Kommer neste båten jeg kjøper med en av de tre nevnte, og i en akseptabel vekt, så ville jeg neppe byttetbtil noe annet. Hadde båten derimot kommet med selv en original Bruce hadde jeg oppgradert - dom har blitt nevt har det skjedd mye pp ankerfronten siden Bruce var ansett som mirakelkuren. Jeg liker Rocna spesielt godt, men om ankerrullen ikke hadde fungert med noen av Rocnamodellene, da hadde jeg gått for Spade eller Delta (i den rekkefølgen).

• Create New...