Roger jo Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Hulda skrev for 3 timer siden: Men at kjetting skal være bra rykkdemper, kan jeg ikke bekrefte :-) At kjettingen er som en stang av stål når det røyner på, kan jeg bekrefte Det har du rett i, eneste gangen kjettingen er "tilnærmet rykkdemper" er når det ikke er strøm og blåser så lite at kjettingen henger rett ned og det kommer et vindpust så kjettingen strammer seg litt, for så og henge rett ned igjen. Har 19mm bly tau akter frittfall vinsj, hadde 25 kg Engbo det ble merkbart bedre når jeg hadde modifisert så "vinklene" ble vesentlig større. nå med 20kg org er problemet løst Bruce`n sitter hver gang. Er glad Beuce`ne ikke kan lese eller er på Baatplassen, 8mm kjetting og org 20kg Beuce i baugen har aldri sviktet " bank i bordet" uansett om vinden snur. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Roger jo skrev 5 minutter siden: Er glad Beuce`ne ikke kan lese eller er på Baatplassen, 8mm kjetting og org 20kg Beuce i baugen har aldri sviktet " bank i bordet" uansett om vinden snur. Vi skal bare være glad for at vi kan være fornøyd og henge fast til 1/5 av prisen. Og at ingen vet om det. Jeg var nære på å kjøpe meg Rocna. Der sparte jeg 10 000. Når jeg bakker fast nyervervelsen, er det som å stange rett i fjellet. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Dette virker å være den nye standaren for anker her nå fremdeles feste……amen! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
zooper Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 @Barbaria Veldig interessant artikkel du lenket til, den bør leses: https://boattest.com/article/reconsidering-our-anchor-rode-could-lighter-be-better Så mye sagt, så leser jeg den litt som litt selvbedrag hvor forfatteren snakker mot seg selv. Argumentet som benyttes er at vinkelen på linen/kjettingen er viktigst for festet, desto lenger line dest mindre vinkel, desto bedre ankerfeste. Forfatteren erkjenner at en kjetting (tung) som ligger langs bunn sånn sett er bra. Forfatteren erkjenner også at det blir mindre rykk og napp når kjettingen og ligger langs ned bunn (horisontal vinkel). Så går forfatteren over til å argumentere at dersom vinden som innvirker på båten er så kraftig at kjettingen blir strukket - ja da opphører kjettingens fordeler ifht både vinkel og forhindring av rykk. Forfatteren går så videre til å argumentere at det da er bedre da å heller legge ut et mye lenger tau enn en kortere kjetting - for da får man en bedre vinkel sammenliknet med en kort strukket kjetting. Men, dette blir vel et noe rart sammenligningsgrunnlag? For, om man legger ut like mye kjetting som man ville gjort med tau så øker vekt-effekten på kjettingen deretter (skal mer til å strekke) og man får da sammenliknbar vinkel som tauet når først strukket i tillegg. Forfatteren går også inn på at ved ankring på dypt vann blir vekteffekten på kjettingen så stor at det må nærmest en orkan til for å at kjettingen skal strekkes. Forfatterens eneste holdbare argument for min del er sammenhenger hvor vekt og plass ombord er et problem. Om blytau faktisk opptar mindre plass enn kjetting er jeg ikke så sikker på at stemmer, men det veier definitivt mindre. ------ Ellers, til andre argumenter i denne tråden. Vedrørende at vi ikke har mye koraller her i Nord som kan gnage over tau. Det stemmer, nen vi har skrap, muslinger og mye annet. Når det kommer til at kjetting lukter dass - dette er jeg enig i. Gjørme som blir dratt med opp og som legger seg pp dekk, i ankerboksen, osv er noe dritt. Å kjøre rundt med ankeret hengende ned for å spyle rent fungerer sånn delvis, men ikke alltid og langt fra slke steder. Man kan jo installere et system til å spyle kjetting og anker, men det er jo et moment i seg selv det og. Når det kommer til kjetting som tårner seg i kassa. Rustfritt fungerer bedre, men er dyrt. Men et blytau med vinsj på samme kassa er langt fra sikkert at fungerer vedre, tvert i mot. ----- Sorry, jeg klarer bare ikke se noen holdbare argumenter for at kjettingen ikke gir bedydelig bedre ankerfeste og komfort til anker. De eneste grunnene til å velge noe annet en kjetting er dersom det er andre behov utover ankerfeste som trumfer. Eksempelvis; økonomi, skal hales opp for hånd, vektbegrensninger på båten, plass (?), type vinsj på båten fra før, , behov for fritt fall, gjørme og lukt, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Her er 70 meter 10 mm gjørmekjetting. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 @Hulda Ja, dette ser skikkelig ille ut 😉 Dette med gjørme har sjelden vært noe problem for meg. Alt, eller så og si alt pleier jo å skylles av på veien opp - men det hender jo en sjelden gang i blant at gjørma er både i overkant gjenstridig og illeluktende samtidig - da skulle jeg ønske jeg hadde montert en slange med trykkvann i baugen - til å spyle grisete kjetting, anker, dekk, m.m. Jeg har nå enda klart meg fint uten i 25 år... Kjetting i baugen er det eneste som gjelder for min del. Akter kan jeg godt ha blytau, men helst kjetting der og. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Jeg mener å lese at effekten av tyngden og kurven på en kjettingen er overdrevet når det gjelder å få ankret til å sitte. Kjettingen bidrar ikke til bedre hold når det virkelig er behov for det, men en liten tyngde på shanken når man setter ankret er en fordel ergo en kjettingstump ved ankeret er en fordel. Det er egentlig ikke noe nytt, før alle fikk råd til ankervinsj så var dette standarden, jeg har dratt mange meter med tau, men det er jo behagelig med vinsj. Jeg vil tro at tau som har en mindre overflate og dermed mindre friksjon i forhold til kjetting lettere penetrerer en bløt sjøbunn og bidrar til bedre hold når ankret graver seg ned. Skulle jeg reist på langtur til steder der dypet ofte var mer enn 20m på typiske ankerplasser ville jeg vurdert en kort kjetting og et langt tau fremfor en lang og tung kjetting. Uansett, det hadde vært interessant å se en praktisk test av kjetting vs tau både når det gjelder å sette ankret, og hvor godt ankret holder på lik lengde. Når det kommer til vekt, korrosjon og strekk så er tau uten tvil overlegent. Kjettingen er som kjent ikke bedre enn den svakeste lenken. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Fortell meg om alle de gangene en ankekjetting har røket, eller alle de gangene et ankertau har røket. For min del er det null på begge de siste 40 årene. Uansett, når det blir litt tyngde på sakene, så er ikke jeg sterk nok. Min fordel med kjetting er at jeg kan stå ved rattet og kjøre inn kjettingen. Og den ramler, helt av seg selv, ned i kjettingkassa og er umiddelbart klar for neste ankring. 40 meter tau blir en klissvåt haug preparert med brennmaneter. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.September.2023 Link til dette innlegget Svart 27.September.2023 Jeg har nettopp kjøpt ny båt med ny Sleipner ankervinsj bak. Båt 26 fot. Hvis jeg ønsker å bytte fra kjetting til blytau, må da hele vinsjen byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Torsen67 skrev On 27.9.2023 at 23.51: ny Sleipner ankervinsj bak. Båt 26 fot. Hvis jeg ønsker å bytte fra kjetting til blytau, må da hele vinsjen byttes? Normalt er det bare å bytte kabular, kontakt en sleipner forhandler Oppgi nr.og navn på vinsjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Roger jo skrev On 29.9.2023 at 15.53: Normalt er det bare å bytte kabular, kontakt en sleipner forhandler Oppgi nr.og navn på vinsjen. Hei. Det er bare jeg som har blingset litt. Det er blytau hele veien (nyinnkjøpt båt). Burde vært plass til ett par meter kjetting i enden ved dreggen, men det er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Torsen67 skrev 1 minutt siden: Burde vært plass til ett par meter kjetting i enden ved dreggen, men det er det ikke. Har blytau akter funker bra det etter jeg fikk skiftet anker til Bruce. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.