snurresprett Startet 12.August.2014 Link til dette innlegget Startet 12.August.2014 Driver og kikker å en båt hvor det sitter en Mercruiser 3.0L fra 76\77 Drevet som sitter på er to år gammelt Alfa1. Så til problemet... Den ble benyttet i hele fjor uten problemer, når eier skulle sette ut i år så ble motoren raskt varm. Har skiftet termostat hus og sjekket at den fungerer, han har også plukket av rasiere og sett at de ikke er tette. Han fortalte også at vannpumpe ser ut til og fungere... motoren er sjøvannskjølt Hva kan det da være? Jeg har ikke besiktiget båten enda! Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Motor fra 76-77 og sjøvannskjølt?? her må du være klar over motorbytte innen kort tid. Denne motoren sviver på overtid allerede. Med andre ord ikke mye vits å koste på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Bytte impeller kan være årsaken og ikke så dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 12.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 jeg regner med at det kan være et motorbytte om ikke alt for lang tid... men det er visstnok ikke vann\bensin i olje? impeller er to år gammel.. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 noen med god erfaring på de motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Jeg har god erfaring med den, men det er mange år siden ! En 70-talls forgasser-bensin bør være påkostet mye for å være pålitelig i 2014. Min var påkostet 80.000,- når jeg kjøpte den. Gikk fint i de årene jeg hadde den, men bensinpenga forsvant fortere enn båtgleden. Redigert 13.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 hehe, høres ut som vi har samme erfaringer Worry;) nå er jeg ikke så bekymret for forbruket egentlig, jeg kjører ikke mye.. vil bare ha noe som virker. så lenge det ikke er blokka, så tror jeg at det meste kan fikses for en enkel penge.. men bytte motor\blokk.. da er det styret begynner. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 ingen som kunne kommet med noen tips? alt taes imot med takk, noen som har erfaring med systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Du skal ikke ha den båten... er mitt tips ! Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Det er nok helt klart det smarteste Worry:) men prisen er såpass lav at får jeg liv i motoren så er den nesten en bonus. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Motor fra 76-77 og sjøvannskjølt her må du være klar over motorbytte innen kort tid. Denne motoren sviver på overtid allerede. Med andre ord ikke mye vits å koste på denne motoren. Dette har du vel ingen anelse om, en 40 år gammel motor kan være som ny dersom den er vedlikeholdt og regelmessig brukt. Sjøvannskjøling er heller ikke noe problem, det er når motoren blir stående over tid full av saltvann og ikke blir vedlikeholdt at det er et problem. Jeg er derimot mer skeptisk til om en helt ny ferskvannskjølt motor med MPI og trehundreogtredve elektriske duppeditter holder i nye 40 år ? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Det er faktisk et godt poeng adeno, snakket eier på nytt i dag. Han har hatt båten et par år og det har virket knirkefritt før. Den har mange nye deler som raiser osv.. Det var ved sjøsetting i år at den ikke kjølte. Hvordan bruker man eventuelt systemene på en slik sjøvannskjølt motor? Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hvordan bruker man eventuelt systemene på en slik sjøvannskjølt motor?Hva legger du i dette? Kan være groe i kanaler eller impeller. På alpha 1 drevene sitter disse i undervannshuset og har den gått varm, kan det godt hende pumpehuset og stigerøret bør skiftes samtidig. Nytt kit får du for under 500,-. Monteringsanvisning via drevmann.se. Veldig greit, men må ha tommeverktøy i fastnøkler og umbrako. (kan klare deg med mm) koble av slangen til kjølingen i motorrommet først og start den så ser du om det kommer vann eller ikke;-) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Dette har du vel ingen anelse om, en 40 år gammel motor kan være som ny dersom den er vedlikeholdt og regelmessig brukt. Sjøvannskjøling er heller ikke noe problem, det er når motoren blir stående over tid full av saltvann og ikke blir vedlikeholdt at det er et problem. Jeg er derimot mer skeptisk til om en helt ny ferskvannskjølt motor med MPI og trehundreogtredve elektriske duppeditter holder i nye 40 år ? Hvilken indikasjon ligger til rette for at motoren er velholdt og har flere år foran seg? Det jeg mener er at en så gammel sjøvannskjølt motor ikke er verdt å koste på noe særlig, når disse gamle sjøvannskjølte motorene sier takk for seg får du ikke noe forvarsel akkurat. Da er det kjedelig og ha brukt 10000-20000 på rep av denne Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 (redigert) Motoren i seg selv er nok robust nok. Det største problemet er nok de tidligere eierene som gjerne etterlater seg sorte hull. Motorene overlever nok korrosjon med norsk saltgehalt greit over uendelig mange år. Det kan være at "Externals" utgjør en større risikofaktor enn selve blokk/ topplokk, ref Adeno sitt innlegg. Motorene i seg selv er noe av det enkleste og mest robuste som er laget. Redigert 18.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
adeneo Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hvilken indikasjon ligger til rette for at motoren er velholdt og har flere år foran seg? Man har aldri noen garanti for at en motor holder i et visst antall år til, det er bare å følge med på forumet her, så ser man at det dukker opp en hel del tråder vedrørende relativt nye motorer, diesel som bensin, som tar kvelden etter noen hundre timer av ymse årsaker. Å si at en 40 år gammel motor automatisk er moring fordi den er gammel og sjøvannskjølt, stemmer ikke i det hele tatt, den kan være like god, og om ikke annet er den billig å overhale og å kjøpe deler til, i motsetning til mange nyere motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.