Jump to content

Kan man benytte vanlig skroggjennomføring ?

Rastløs

Recommended Posts

Som uttak for eksos/kjølevann. Min nye lille innenbordsmotor ( honda 12,5 ) har for liten diameter ( 30 mm ) for ordinære eksos gjennomføringer. ( Den gamle gjennomføringen er selvfølgelig akkurat 2 mm for tjukk for slangen) Det er jo kun kjølevann, som holder mellom 70 og 70 grader som skal føres igjennom.

Går det da ann å benytte en vanlig messing skrog gjennomføring ( av Maritim.no typen ) ?

:confused:

Er gjennomføringen for stor ? Bruk varmepistol, så går slangen rett nedpå. Har en 38mm slange på en 43mm stuss, ingen fare med bruk av varme..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for innspill. Det er kanskje den enkleste og billigste løsningen. Jeg får ta meg en tur til Biltema i kveld.

Hmm. lurer på hvordan båtholdet mitt hadde gått uten internett jeg gitt...

Takk for innspill. Det er kanskje den enkleste og billigste løsningen. Jeg får ta meg en tur til Biltema i kveld. 

Hmm. lurer på hvordan båtholdet mitt hadde gått uten internett jeg gitt...

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer du neddom meg, får du låne varmepistolen min HELT gratis. Mot at du lover å levere den tilbake selvfølgelig...; og utfyllende rapport om åssen det gikk..

Suzuki

No boat needed..

Prøv deg frem.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ble litt prøve og feile.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er vi tydeligvis over på et område som ikke er eksakt vitenskap. :wink: Har også et alternativ med for små rør og foringer. Må tenke litt på dette.

Pussig i grunnen, ser ut til at slanger er tomme-mål, mens rustfrie/syrefaste rør er i mm. Rør er 54mm eller 60mm, mens slanger er 2 1/4" (57mm) eller 2 1/2" (63mm). Minner litt om forsvaret som bare har to størrelser på klær, for stor og for liten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg varmet så mye at jeg kjente varmen gjennom et par vanlige arbeidshansker og jeg kjente at det luktet varm gummi. Det ble litt prøve og feile. Jeg er redd at  hvis man varmer for mye så vil slangen bli sprø.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan også varme slangen i en bøtte med "kokende" vann. Da hindrer man punktvis overvarme slik en varmepistol kan gi. 80-90 grader på slangen bør gjøre susen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Mulig det. I så fall er eksosslangen min av termoplast  :rolleyes: , for den ble montert med varme, hansker, zalo og noe skikkelig saftige gloser...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

En gummislange kan selvfølgelig varmast, men kan ikkje utvidast og formast i samme grad som ein slange av termoplast. Prøv og samanlign så ser du ....... ingen grunn til å :rolleyes:

Har montert eksoslange sjølv, brukte hanskar og smurning, ingen varme og moderat med gloser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...