Knutzen1 Startet 12.August.2014 Del på Facebook Startet 12.August.2014 Sliter voldsomt med svaler, kråker og måker som tømmer seg over dekket mitt... Nå om dagen går det i modne moreller, som gir en fin rødlig etsende polish på min nye båt. Jeg vil skremme disse JÆ&kr@ fuglene langt avgårde (i alle fall til nabomasten), og trenger gode råd. Lekeslange ligger på dekk, uten at de bryr seg nevneverdig om den... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jeg spenner tynn flaggline i kryss over flybridgen. Det hindrer måkene i å sette seg og drite. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Eier ingen skam disse svalene... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Slet med det jeg også ble dritt lei all måkemøkka på kalesje og dekk. Var i strømstad i sommer og fikk et tips fra en som hadde samme problemet om og kjøpe litt store lekeslanger. Som anbefalt og drittlei jeg var dro jeg inn til byen og kjøpte 3 stk lekeslanger en med litt knall rødfarve og 2stk lik en hoggorm i lengde og farge. Var litt skeptisk men driitlei som jeg var går en langt når alt annet var prøvd. La den med kraftigste farge på toppen av kalesje på flayen. En ble lagt på fordekket og den siste på kalesjen over lasaretten. Må si resultatet er forbløffende ikke en eneste drittklatt på hele båten på 2 uker. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Knoxx Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ugle med sensor som lager lyd når fuglene nermer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Noen erfaring med denne? http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/46-397_man.pdf Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Hva med dette: http://www.bird-free.com/ - nerdegutta Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Klapp i hendene... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 jeg har en liten ugle som jeg flytter litt rundt på, ingen fugler som driter på min båt etter at den kom på plass Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Min erfaring er at det er om å gjøre å ligge i nærheten av båter med svart/mørk kalesje. De tar støyten. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jeg har en lekeslange/orm liggende på kalesje/hardtopp. Fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Naboen har to lekeslanger. Måkene registrerer ikke dem. Selv bruker jeg noen fiskestenger, klesklyper og gul fiskesene og spenner opp noen snorer slik at de foretrekker en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 (redigert) Jeg har forresten også en ugle. Den er de vant til for lenge siden..... Kan selges billig :-) Redigert 12.August.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jeg har god erfaring med å rulle en kveil med sort tau på fordekket... tror måkene ser denne som en sammenrullet hoggorm.Rett før jeg kjøpte båten (den lå også da i hjemmehavnen min hele tiden) så var den plaget av at en måke bygde reir på FB to ganger... jeg la denne taukveilen på dekket med en gang jeg overtok den og vips var reirbyggingen en saga blott! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Noen erfaring med denne? http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/46-397_man.pdf En i havna har to lignende kråkejagere. Ut fra driten på dekket hans fungerer de dårlig, uten at jeg skal påstå Biltemas versjon er dårlig av den grunn Har spennt opp fiskesen over bommen vinterstid, så slipper jeg kråkedrit på luka. Men salingshornene og toppen av masta er også yndete sittesteder for kråkene dessverre. En annen i havna har lagt slike musebånd med pigger (for å hindre mus opp under kledningen på hus) oppå salingshornene. Det hjelper godt. så får det heller være at det ser stygt ut. Søkte opp litt om kråker i vinter da jeg var noe plaget av disse på morgenene. Spesielt kråka er en visstnok en "smart" fugl, den lærer lett og dermed blir flere av tiltakene beregnet mot kråker ofte midlertidige. En plastslange/-ugle/-hauk som ikke beveger seg blir etter hvert ikke så farlige lengre. Hos meg hadde kråkene "kråketing" i mastene i havna, det var til tider godt over hundre kråker innen synsvidde. Ifølge noen av nettsidene jeg leste på bør man ikke skrike og klappe mot kråkene. De liker å erte og kan huske en person lenge. Leste om et eksempel der noen kråker nesten plaget vettet av en person. Katter og hunder kan også bli plaget av disse fuglene. Nesten som en slags hevntokt. Ifølge en kråkefanger på Jæren (som fanger kråker i store kråkefeller) er det eneste som helt sikkert fungerer mot kråker å henge opp en død kråke slik at de andre kråkene ser at kråka har lidd en unaturlig død. Da vil de holde seg vekke lenge. Lite lysten å gjøre noe slikt, før eller siden vil jo den døde skråtten deise i dekk og så blir det vasking igjen.. Men. Noen morgener i vinter da de satt og hakket i vantene og dreiv meg nesten til vanvidd var det rett før luftgeværet ble tatt i bruk. Kun frykt for å bomme og treffe vindmåler og annet dyrt i toppen der oppe gjorde at jeg sanset meg og lot være Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 ....rett før luftgeværet ble tatt i bruk. Kun frykt for å bomme og treffe vindmåler og annet dyrt i toppen der oppe gjorde at jeg sanset meg og lot være Jeg var å reparerte en antennekabel for et par tiår siden hos en kunde som klagde på at vi ikke hadde gjort god nok jobb da vi hang opp kabeltrekket. Når jeg tok ned den gamle kabelen og viste kunden at kabelen var delvis perforert med hagl så stilnet klagen og han måtte litt flau innrømme at han hadde skutt etter ei kråke! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
vestsiå Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 div gummi orm i forskj farger har jeg prøvd med godt hell helt til måken finner ut av det...... det jeg har i dag som virker godt er gullsweep. den gir ikke måken fred til å sette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Jeg har en fiskesene fra lanternemasta til bak på kalesjen, og en forover til baugen. Et par små plastremser bundet fast i fiskesena, (usikker på om det er noe vits i). Båten er helt fri for måkedritt, men har hatt besøk av småfugler et par ganger. I sommer glemte jeg å sette opp fiskesena etter at vi hadde brukt båten. 2 dager senere var den fullstendig ned-driti av måker. Det er ingen tvil om at dette virker! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 ... ellers, jo mer båten er i bruk, jo mindre problemer ... tror jeg. Fuglene velger heller et permanent fortøyd ubrukt objekt enn en båt som det støtt og stadig er mennesker i, og som støtt og stadig flyttes på ... tror jeg. Jeg merket det hjemme også - var jeg mye borte hjemmefra, så ble taket bebodd av måker. Var jeg ofte ute på balkongen og hyttet med neven, samt sprutet på dem med vannpistol e.l. etter hjemkomst, så tok de etterhvert hintet og fant seg et annet sted å være. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BOBO II Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Tok noen bilder i dag når jeg var innom brygga av slangene som har holdt måkene og kråkene unna min kalesje. Båten er helt ren for måkeskit. For de som ikke tror noe på at det hjelper er i vertfal dette godt nok for meg. Bytter på plasseringen så ikke de ligger på samme plassen. Redigert 13.August.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Ad kråker på salingshorn: liten sene noen cm over salingshorna er vel ganske vanlig, og velfungerende, for å hindre kråker der. Den synes jo knapt Sitér dette innlegget Link to post
www.com Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Slanger og ugler funker bra, men det er viktig å flytte på de med jevne mellomrom ellers forstår fuglene at det er fake. Sitér dette innlegget Link to post
Fugleskremmeren Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 www.fugleskremmeren.no er et godt alternativ:) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Mulig det men den skremmer vekk folk også :) Sitér dette innlegget Link to post
Fugleskremmeren Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Lyden aktiveres bare når noe beveger seg innenfor sensorens rekkevidde. Og man kan enkelt slå den av når man selv oppholder seg i nærheten. Lyden er ikke høyfrekvent nok til å være ubehagelig etter mitt syn, selvom mitt syn nok kan fremstå noe subjektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.