Jump to content

Valg av 20hk påhengsmotor


NoobMatrosen

Recommended Posts

Etter først å egentlig ha bestilt en Suzuki 30hk modell 2014, som ikke var tilgjengelig på hovedlager før til nyttår, for deretter å ha vært førstemann på to flotte bruktmotorer 25hk som selgerne ikke ønsket å sende halve landet, tross garantert handel, så må jeg se på 20hk som alternativ. Grunnen er at førstefødte ventes i høst, og da finner kanskje jeg og kona ut at det kan være behagelig økonomisk sett å gå ned 10000kr til en 20hk. Dette trigges også litt av brevkrig med NAV ang invilging av foreldrepenger.

20hk er ikke ønsket motorstyrke, litt svak, men på den annen side er 20hk mer håndterlig for en mann alene. Går an å bære den nedi kjelleren, for vinterlagring. Og montere av og på alene...

 

Nærmeste forhandlere fører Suzuki, men den føles ikke aktuell, da designet ikke faller i smak i det hele tatt (ser ut som en 6-hester), pluss at man ikke vet noe særlig om den nyeste Suzuki DF20a. Ennå litt fersk på markedet og foreligger ikke no test ennå. Nest nærmeste forhandler fører Evinrude, Mercury og Yamaha. E-tec hadde jo vært gøy, men desverre ikke tilgjengelig i 20 hk. Evinrude har som kjent ikke 20 hk. Kjipt.

Så alternativet blir da Yamaha eller Mercury. Begge har sine styrker.

 

-Yamaha hviler på legendarisk rykte, og 20hesteren har meget pent design og innehar finesser som tilkobling av ferskvann for gjennomspyling ved bruk av vannslanger på marinaen.

-Mercury har kult, røft design og en type rorkult som jeg liker veldig godt. Har brukt lånt Mercury inntil midten av juli, og må si at gir og gass på samme sted er meeget kjekt. Slipper å flytte hånda, veldig intuitiv å kjøre og manøvrere når man legger til kai.

 

Når det inngås kompromiss med å gå ned til 20 hk, så er selvsagt fart litt viktig. I test på samme båt så går Mercuryen 1,5 knop kjappere enn Yamahaen. Det vil jeg tro er merkbart.

Det som kanskje kan tas med i betrakningen er at denne motoren muligens kan bli solgt om noen år, for å oppgradere til større, så bruktpris kan ha litt å si. Her har vel Yamahaen et fortrinn.

En annen ting er pålitelighet. Det slår meg at det er forholdsvis mange på marinaen her som har Mercury hengende bakpå, i ymse motorstørrelser. Dette må jo bety noe... Yamaha er i mindretall, men finns på litt flere enn Evinrude, Suzuki, Honda osv. Men tydelig overflod av Mercuryer altså.

 

Har en hunch på Mercuryen, da det er den som har best ytelse. Støy osv skal nok være det samme. Men Mercuryen har visst ikke spyleinntak. Skal sies at marinaen ligger ved et elveutløp til ei stor elv, så her er brakkvann. Motor vil også bli tilta opp ved kai-leie.

 

Noen som har sterke meninger for og i mot den ene og den andre? Fant en annen tråd innpå her som omhandlet litt samme, men der utviklet det seg til munnhuggeri og festlig mobbing av Yamaha-entusiaster.

Link to post

Har ikke sett noen sammenlikningstest med Suzuki DF 20, men den har 2 store fordeler: Innsprøytning, og lav vekt (fra 44 kg). Akkurat designet på motoren hadde jeg ikke sett så veldig hardt på, 8 kg vekt må jo bety at den ser litt mer pinglete ut... Pluss 5 års garanti, mot Yamaha 3 år.

 

Har Yamaha 9,9 Sport med 20 hk forgasser, en motor vi er godt fornøyd med, men skulle gjerne hatt innsprøytning mtp kaldstart (er litt kaldblodig med det samme). Ellers en meget bra motor.

 

Mercury 20 hk har vel samme motorblokk som Tohatsu, ingen ulempe mtp driftssikkerhet. Er i hvert fall japansk grunnstamme.

Link to post

Tror Mercury har 5 års garanti også. Kontakta forhandler idag, som fortalte at Mercury F20ML var ventet inn til helga. Er jo litt fristet til å gå for den, i og med at den har større fart enn Yamaha.

 

Ang Suzuki og innsprøytning, så er vel det en fordel. Men er jo og litt innviklet ved evt feil. Forgassermotor blir kanskje litt tryggere i forhold til å kunne diagnostisere selv. Om datastyringa til EFI går fløyten, så stopper vel motoren, og skjegget sitter vel litt mer fast i postkassa enn med en forgassermotor. Mtp EFI-motorene til Suzuki så sier erfaringene fra de nye 25-hesterne at max ytelse og bedre ytelse i forhold til konkurrentene ikke er hovedfokuset. Pålitelighet viktigst. Dette vil jeg tro også gjelder 20-hesteren. Mulig den er omtrent som Yamahaen da, noe svakere hastighet, men bra pålitelighet og driftsikkerhet.

 

Ang Yamaha 9.9 Sport med ny forgasser, så er det jo litt styr å skulle mekke på en kliss ny motor med en gang. Vil også tro at garantien forsvinner da, når effekten dobles. Ikke er det vel lov heller pr definisjon...?

 

Men Mercury F20 er vel pålitelige saker det og. Noen som har negative erfaringer?

Link to post

Yamaha 9,9 Sport, 15 og 20 hk er identisk motor, bortsett fra et gult plast-klips som begrenser gass-spjeldet på 9,9 kontra 15 hk, mens forgasserbytte må til for å få 20 hk. Går an å bestille denne motoren med 20 hk forgasser montert fra forhandler, du vil da ha full garanti. Nå som hk-avgift er fjernet, er det heller ikke noe "ulovlig" i dette heller, for de som bryr seg om det :saint:

 

Mercury F20 er helt sikkert en bra motor, gass / gir løsning på disse har blitt trukket fram som veldig greit bruksmessig.

Link to post

 

 

Ang Yamaha 9.9 Sport med ny forgasser, så er det jo litt styr å skulle mekke på en kliss ny motor med en gang. Vil også tro at garantien forsvinner da, når effekten dobles. Ikke er det vel lov heller pr definisjon...?

 

 

 

Yamaha holder garantien, motoren er jo i utgangspunktet en 20 hk med en annen forgasser.

Selvsagt, Søringen. Det tenkte jeg ikke på. Men spørsmålet er om prisen blir så veldig forandret, når ny forgasser kjøpes, pluss at gutta ikke mekker gratis. Har ikke sjekka pris på de forskjellige da...

Forgasseren skifter du enkelt selv, gjorde det på en halvtime :)

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne tråden. Ser etter en 20 hester for en 3 meters RIB, antakelig en Zodiac Cadet 310

 

Honda, Yamaha, Suzuki, Mercury og Evinrude er aktuelle alternativer. Vekt er viktig, men også at motoren er pigg og holdbar (den bør ideelt sette være brukandes på langtur, så totakter hadde ikke vært feil, men ulovlig ny) ser ut som om Honda og Suzuki leder på vekt med hhv 44 og 46 kg. EFI som Suzuki har er jeg litt skeptisk til mtp holdbarehet. Er det noen grunn til det? Yamaha frister pga kvalitet, men 52 kg er tungt...samme med Mercury

 

Totakterne på finn er nå 10 år gamle, og det synes jeg er litt i overkant gammelt. En Vmaxjr er vel uansett ikke så sterk som en 20 hk?

 

Vi kommer til å bruke jolla tungt lasta, feks 2-3 personer med dykkerutstyr, og den bør plane med slik last.

Noen som har tanker og erfaringer å dele?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Festlig å se at tråden våknet til liv igjen. Kort tid etter at tråden daua ut, så gikk jeg til forhandler og kjøpte Mercury F20. 4 grunner til den handelen.

 

1) I en test av 20hk 4-taktere så gikk Mercury av med seieren pga best toppfart og generelt bra ellers på andre punkt. F.eks Yamaha hadde merkbar mindre toppfart, 1,5 knop forskjell.

 

2) Pris! Mercury var 4-5000kr billigere enn f.eks Yamaha.

 

3) Girløsning. Du skifter gir og gasser med samme håndtaket uten å flytte hånda over på en spak. Genialt og veldig intuitivt i bruk.

 

4) Design. Syns Mercuryen har det kuleste designet, ser litt tøff ut. Året etter handel så kom Suzuki med nye EFI-motorer, som nevnt her. 20hesteren synes jeg var schtøgg rett og slett. Ser ut som en forvokst 6-hester. Men meg om det.

 

Litt vanskelig å finne tester på de nye Suzukiene, men har funnet ut såpass at de ikke er typiske testvinnere. Gjelder iallfall 25 og 30 hk. Blir mer som et trygt kjøp egentlig, da Suzuki er holdt for å være bra. Det skal også sies at Tohatsu er holdt for å være toppmerke, også japaner. Og Mercury opptil 30hk er da faktisk egentlig en Tohatsu. Japansk er jo trygge kjøp, så om du velger Suzuki, Yamaha eller Mercury blir forsåvidt like trygt. Honda også forsåvidt. Japsene kan påhengsmotor.

 

Jeg syns det er et fint bunndrag i F20, iallfall når jeg er alene i båten. Og med full åpning så syns jeg også det går fint unna. Med 3-4 stk i båten så merker man i min båt at det skulle vært en 30hk, så er egentlig litt undermotorisert. Akkurat nå så er jeg svært nær å kjøpe 4-blads propell, som visstnok skal gjøre en bedre jobb med tyngre last, men at toppfarten kanskje går ned en smule. På min 17-fot og 2 meter brede aluminiumsbåt (Smartliner 170) så skubber motoren båten oppi 22 knop på full gass. Da var jeg alene i båten. Og målinga ble også gjort på høsten med et tynt lag grønske under, så det kan godt hendte vi snakker 23 knop egentlig. Mercuryen er kanskje ikke den mest kultiverte motoren av gjengen, der er nok Honda den mildeste. Mercuryen viser liksom hvorfor den er sterkest i klassen.

 

Når du sier at det blir tung last, så tror jeg med en 20hk at du fort bør spekulere på 4-blads propell også. Honda leveres med 4-blad som standard.

 

Les gjerne test:

http://www.klikk.no/motor/baat/article316124.ece

Link to post

Kan legge til at Tohatsu har kommet med nytt design på sine motorer, begynte med 40 og 50 hk. Dette designet har nå kommet helt ned til 9,9. Akkurat nå ville jeg kjøpt Tohatsu, om design var litt viktig. Og så hadde jeg kjøpt 30 hk kanskje, om kona ga meg lov.

 

Men det som kanskje bør være en viktig ting ved valg av motor er en forhandler som er forholdsvis nær. Jeg måtte reise 2 timer for å kjøpe. Kontaktet forhandler ang service, og de gikk god for at et Suzuki-verksted 1 time unna gjorde servicen. Men ikke sikkert at alle merkeforhandlere er så greie.

Link to post

20 hestekrefter er tjue hestekrefter, Hvis samme båt går 1.5 knop raskere med ulike motorer med samme ytelse, så er det propellen som er problemet. Når jeg skiftet fra Evinrudes 50 år gamle propelldesign i dimensjonen 11 3/4 x 17, til en moderne Solas Amita 3 12.25 x 15, så gikk båten min 4 knop raskere. Magi ? Nei, rett og slett bedre design muliggjort av datarevolusjonen.

Link to post

Mja, Oledole. Tipper det kan være litt sant, men var vel noe forskjell på Mercury og Tohatsu, som egentlig er samme motoren. Tipper det handler litt om ulike detaljer i forgasser, elektronikk osv. Tipper de to hadde samme propell. Tror kanskje testerne har rota litt med info, for utvekslinga på Tohatsu er samme som Mercury. Det er Honda som har utveksling 2.08. Sikkert tilpasset 4-blads propell som er standard. Men som du sier, propell har noe å si. Så man må egentlig velge motor utifra smak, magefølelse og gjerne forhandlertilgang. Og så finne ut hvilken propell som funker best til den gjeldende båt. Litt forskjell på 3 meter Zodiac og 5 meter Smartliner vil jeg tro.

Link to post

Som sagt, så tror jeg man kommer godt ut med de fleste merker nå i 2016. Mesteparten av dem er japser uansett. Yamaha er jo kjent for kvalitet, og er vel det merket som har best annenhåndsverdi. Vil tro også Honda er bra der. Yamaha er en av få 20hk med nippel for ferskvannskjøring etter stopp, det har f.eks Tohatsu først på 25 hk. En annen ting jeg har hørt om Yamaha er at de har sinkanode et sted inne i kjølekanalene. Det er jo smart det, og borger sikkert for laaaang holdbarhet. Samtidig så må det være et helsike å få skifta den anoda... Høres ut som en merkeverkstedsjobb som koster peng. Yamaha koster også mer ved handel. Men som sagt, de ekstra kronene får du vel tilbake når du får mer for den ved evt salg senere.

Link to post

Som sagt, så tror jeg man kommer godt ut med de fleste merker nå i 2016. Mesteparten av dem er japser uansett. Yamaha er jo kjent for kvalitet, og er vel det merket som har best annenhåndsverdi. Vil tro også Honda er bra der. Yamaha er en av få 20hk med nippel for ferskvannskjøring etter stopp, det har f.eks Tohatsu først på 25 hk. En annen ting jeg har hørt om Yamaha er at de har sinkanode et sted inne i kjølekanalene. Det er jo smart det, og borger sikkert for laaaang holdbarhet. Samtidig så må det være et helsike å få skifta den anoda... Høres ut som en merkeverkstedsjobb som koster peng. Yamaha koster også mer ved handel. Men som sagt, de ekstra kronene får du vel tilbake når du får mer for den ved evt salg senere.

 

Utskifting av interne anoder i Honda BF90D. Men de var forsåvidt i god stand etter 5 år.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...