Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig. På en dekal på motorblokka innenfor dekselet står de fleste relevante servicepunkter/detaljer og intervaller i klartekst (se bilde under) samt QR kode for video.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

IMG_2454.JPG

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig. På en dekal på motorblokka innenfor dekselet står de fleste relevante servicepunkter/detaljer og intervaller i klartekst (se bilde under)

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

IMG_2454.JPG

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig. På en dekal på motorblokka innenfor dekselet står de fleste relevante servicepunkter/detaljer og intervaller i klartekst.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig. På en dekal innenfor dekselet står de fleste relevante servicepunkter/detaljer og intervaller i klartekst.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har hatt helt siden Verado kom, så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Mercurys 4-taktere etter 2012 er designet for enkelt vedlikehold, og faktisk basert på at eier selv kan gjøre det meste om ønskelig.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte en eller annen gang, uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig eller billigere med 4-takter i forhold til å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

 

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig med 4-takter som å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

Så det byttes ut mange gode impellere hvert år.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 

Teerex

Teerex

Hvis E-tec var en gjennomført risikabel motor å kjøpe, så ville den nok ikke ha vært en suksess gjennom snart 15 år.

På tidlige årganger kan det nok ha vært noen motorer med problemer, men hvis du holder deg etter ca 2010 så skal det være ganske bekymringsløst.

Husk at flere større båtprodusenter har holdt seg til E-tec i mange år, f.eks. Nordkapp.

Og Nordkapp er jo ikke akkurat kjent for hverken dårlig kvalitet eller dårlige ytelser :saint:

På finn.no vil man finne masse båter med E-tec motorer fra omkring 2005-2006, så det tyder jo på at holdbarheten er fullt på høyde med andre merker.

 

Jeg hadde heller ikke kjørt 3 eller 5 år på samme girolja, spesielt ikke hvis motoren var utenfor garantitiden. 

Men uansett ikke, hvis man planlegger å ha motoren i noen år. Girhus er kostbare greier.

Men ellers er jo E-tec svært vedlikeholdsvennlig, i likhet med Optimax. 

Men nyere 4-taktsmotorer er ikke langt etter. Med registerkjede og justeringsfrie ventiler som bl.a. Mercury har så er det lite som må gjøres utover olje og filter.

Gjør man service selv så blir det fort like billig med 4-takter som å kjøpe 2-taktsolje til 2-takteren.

Bensinfilter, plugger, impeller og anoder må man jo skifte uansett hvor mange takter motoren har.

En annen sak er jo at impeller stort sett alltid varer fint i 5-6 år, i motsetning til 2-3 år som er vanlig serviceintervall.

E-tec G2 har altså 5 års serviceintervall på alt, utenom anoder formoder jeg. Mens vanlig E-tec har 3 år.

 

Her en test fra høsten 2005 på 250-hesterne fra Suzuki, Yamaha, E-tec og Verado.

Hvis du ser på bensinforbruket så vil du se at det er total seier til E-tec over stort sett hele farts og turtallspekteret.

Det må sies at de første årgangene av Verado var usedvanlig tørst, men det problemet fikset de jo senere.

Suzuki hadde heller ikke noe Lean-burn system den gangen, og Yamaha var vel midt på treet da som nå :saint:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Det ligger mange tråder om emnet E-tec her på baatplassen iallefall. Her en diskusjon vi hadde i 2009, da hadde jeg akkurat kjøpt en brukt E-tec 50.

 

 



×
×
  • Create New...