Teerex
Suzuki er naturligvis helt greie motorer, men de har liksom ikke ledet an utviklingen de siste årene.
Det er det nok amerikanerne representert ved Mercury og Evinrude som har gjort.
V6 og V8-serien som Mercury har presentert i år tar virkelige innersvingen på det meste når man ser på de tekniske data iallefall.
Desidert lavest vekt og størst sylindervolum (og flest sylindre) nok en gang. Samme som det var sist med F150 i 2012 og så F115 i 2014.
Så det er jo hyggelig at Suzuki nå som eneste leverandør kan diske opp med en kraftig duoprop-motor.
En meget nyttig fortrinn på alle båter med singel installasjon iallefall, og det gjelder jo flertallet av båter i Europa pr . idag iallefall.
Ja den er med 340 kg ganske tung, særlig i forhold til at den "kun" er en V6. Så det blir en avveining.
Dobbelinstallasjon av 2 x Mercury V6 175 hk veier fra 432 kg, altså ca 90 kg mere enn singel DF350.
Men da har man over 50% mere kubikk å ta av. Og naturligvis høyere pris, ca kr 40.000 mere totalt.
Men manøvreringsevnen og sikkerheten blir jo en annen.
Og ikke minst, samme motor leveres jo også med 200 og 225 hk og da får man jo plutselig om ønskelig langt mere effekt.