zooper Startet 13.August.2014 Link til dette innlegget Startet 13.August.2014 Hei, jeg har et par kvadratmeter med teak i cockpit på en seilbåt fra åttitallet som må byttes. Hvordan er kvaliteten på teaken til Biltema? Eventuelt andre leverandører av teak i Oslo/Bærum/Asker-området? Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Billingstad trelast har teak i mange varianter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Dette har vi vært gjennom før: https://baatplassen.no/i/topic/102175-teakdekk-fra-biltema-brukbart-trevirke/ Den gang fikk jeg pepper fordi jeg var skeptisk til teak fra BT til utvortes bruk. Jeg er fremdeles skeptisk! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BjornLie Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Kontakt Sandøy båtdekk så får du skikkelig teak til en pris som ikke BT kan konkurrere med: http://baatdekk.no/ Har selv handlet derfra, og er meget fornøyd med kvaliteten sammenlignet med både BT og Billingstad trelast. Redigert 13.August.2014 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
zooper Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Takk for lenken NilsPils, Kort oppsummert fra tidligere tråder: Ingen uttalelser fra de med personlig erfaring med BT-teak i væreksponert miljø. Videre så gjøres det mange antakelser om at sorteringen og kappingen er annenrangs. Påstanden om at det er hurtivoksende teak blir møtt med argumenter om at den eneste teaken som er lovlig å selge her til lands er fra plantasjer (hurtigvoksende), og at dette derfor er et lite relevant argument for sammenlikning mot andre tilbydere. Det nevnes også at planken er tykk, noe som ikke bare gir uønsket vekt i en båt, men også er et minus i forhold til liming av plank da det er mer trevirke i bevegelse fra endringer i temperatur og fuktighet osv. Den generelle konsensus er at for lakkert bruk innendørs er det sikkert er velegnet. Det hersker stor usikkerhet om egnethet for eksponert bruk utendørs og i ubehandlet tilstand, men ingen har egne erfaringer å dele. Ingen har gitt noen velbegrunnet slakt eller en vurdering opp mot annen teak. Noen sier de kan se at kvaliteten er dårlig, uten å gå nærmere inn på hva kvalitetsforskjellen består av og med hvilken sammanlikning. Noen sier at den ikke er den feteste, dog heller den tørreste. Ingen kommer med noe anslag ifht levetid for ubehandlet BT-teak i en åpen båt. Altså, dette er ikke til å bli klok på. Med mindre det dukker opp noen med positive erfaringer for mitt bruk, vil jeg som en novise, helle mot en spesialistleverandør i den håp om at prisen reflekterer kvaliteten... noe det gjør ofte, men langt fra alltid. Jeg møtte en kar på fjorden i sommer som hadde fått kjøpt ferdig tilpassede teakplater til seilbåten sin fra åttitallet, da fra en leverandør som hadde maler på lager. Et par ankerdrammer senere og jeg hadde glemt navnet.... Noen som vet om noen firmaer som kanskje har noe slikt til en Jeanneau fra åttitallet? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Hei, En annen liten detalj er at selve teak kostnaden er liten I forhold til verdien av et teakdekk. Veldig ille om deler eller hele arbeidet er bortkastet fordi man ville spare noen kr. på råteaken. Derimot er det jo mer greit å spare penger på en detalj som lett kan byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det er nok feil at det bare er lovlig å selge plantasjeteak i Norge. Det er nok heller mobbingen fra diverse miljøorganisasjoner, pluss at den er billig, som gjør at det er mye plantasjeteak i omsetning. Den aller dårligste kvaliteten er såkalt tynningsteak fra plantasjer. Min personlige erfaring er at den råtner nesten like fort som annen ved. God båtteak skal vokse i minst 50 og gjerne i hundre år. Etter juntaens fall blir det nok også lovlig med teak fra Burma, selv om "Thailandsk" båtteak hittil likevel ofte har vært Burma-teak. Det første en bør se på er mønsteret. Det skal være tette årringer og langsående, jevne og tette striper på flasken og på sidene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
zooper Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Jeg skal ta en tiit på BT-teaken når jeg er innom. Jeg vil anta at med tette årringer vil også vekten være større også? En liten digresjon, men jeg hørte en vittig kommentar fra en teakselger på et spørsmål fra en som lurte på om den var fra regnskogen, hvorpå han svarte "den vokser da for faen meg ikke i ørkenen"... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 At teak vokser i ørkenen er ikke så langt fra sannheten. All skog kan sikkert defineres som regnskog, ikke minst den norske granskogen. Når det gjelder teak, så vokser trærne IKKE i det som normalt kalles tropisk regnskog. Vill teak vokser i blandingsskog i åsene i høylandet i Asia, for eksempel i nord i Thailand, der det er relativt tørt jordsmonn. Det er også galt at skogen raseres ved uttak av teaktømmer. Hogging av teak forgår ved at en tar ut de store trærne og lar resten stå. Ellers er det riktig at det er blitt rasert store mengder skog i for eksempel Thailand, men det var for å anlegge dyrket mark eller plantasjer. Det som er det store problemet er at det inntil nylig ble tatt ut store mengder teak i Thailand uten at det ble plantet tilsvarende, så nå er alle de mest verdifulle trærne borte. Da engelskmennene regjerte i Burma ble det plantet minst like mange trær som det ble tatt ut. Det nyter burmeserne (og vi) godt av i dag. Nå plantes det mye teak i Thailand. Alle som vil får utlevert gratis planter (også jeg har plantet teak). Det er forbudt å hogge teak uten spesiell tillatelse og det reagres stadig sterkere på ulovlig hogst. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bølgende blå Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Slik jeg har skjønt det, så har de i alle år handlet inn sine teakvarer/materialer i Burma, helt tilbake til den gangen det var "hysj, hysj", å gjøre det. Dette trevirket skulle være klassifisert som viltvoksende, så at det dreier seg om "loff" fra plantasjer, er så langt jeg har klart å få rede på, en vandrehistorie/myte. Første gang jeg hørte plantasje-spekulasjonene fremført, var fra en møbelsnekkerutdannet tømrer, som mer eller mindre virket å ta det ut av løse lufta, uten å selv ha vurdert materialkvaliteten, men jeg lot meg bare ikke overbevise av det, og undersøkte det grundigere, både med personer som arbeider i med innkjøp ved hovedkontoret deres i Sverige, så vel som fra en ledende aktør i norsk teakdekk-bransje, -altså en konkurrent som ikke har noe å vinne på å snakke dem opp fra luguber plantasje-stigma. Og bare for å klargjøre det, så har jeg selv ingen binding til noen av disse, utover det å være kunde. Noe av grunnen til alle de negativt ladede spekulasjonene rundt denne teaken spesielt, ligger nok både i kjedens noe lurvete ry, samt det faktum at de færreste er vant til å omgås teak som råvare. I tillegg til å være både tiltalende og holdbar, så er det en kjensgjerning at tresorten universelt er noe lunefull med hensyn til bearbeiding/finsnekring med mer. Så dersom noe eventuelt går skeis, så kan det nok også finnes mer legitime syndebukker enn trevirket selv, særlig når kvaliteten, jevnt over, skulle være såpass brukbar som her. Et vesentlig aspekt i så henseende er at teaken naturlig, på lik linje med mange andre tresorter, har en tildels ganske rustikk fremtoning, som kan inkludere både relativt skjemmende (og verktøy-herpende) kalkansamlinger og brytninger/svingninger i strukturen. Den jevne praktfremtoningen en kjenner fra møbelteakfiner er ikke nødvendigvis det en kun finner i møte med naturlig heltrevirke, -der er variasjonene langt større uten det i seg selv trenger å være et utrykk for dårlig kvalitet/luguber opprinnelse, bare hvilke sorteringer en har for hånden. Redigert 15.August.2014 av Bølgende blå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.