Jump to content

Wallas 100 Ceramic oppstarttrøbbel

nordan18

Recommended Posts

Er spenning for lav, blunker lampen i bryteren. Lyser kontrollampe for varme når den er kald, kan det være en kortslutning i termostaten for denne. Prøv å koble ifra ledninger på denne. Lyser lampen fremdeles ville jeg tro det er et problem på kretskort. Dersom pumpen har stått lenge med brennstoff i, kan stempelet henge seg opp, men vanligvis vil du kunne kjenne at det "napper" i magneten når du holder på pumpen dersom den får pulser fra kretskort

Du prøver selvfølgelig apparat med viftelokket tilkoblet, hvis ikke må du laske over mellom 2 sorte ledninger til viftelokk.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Og for at det skal starte, er det en forutsetning at glødetråden ikke er brent av. Glødetråd er forbruksvare, egen erfaring. Dette sjekker du ved å måle strømmen under oppstart. Den skal være opp mot 10A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Harr akkurat fått tak i et slikt apparat fra 1987.Med varmelokk.Det ser nesten nytt ut.Men det virker ikke som om pumpa får strøm.Det gløder i pæra i av/på knappen og det røde lyset lyser.Er det noen andre som også har hatt disse problemene som har funnet ut av det?

Er dette et 100 eller 100U? Siste produksjonsnr for 100 er 1920 og siste nr for 100U er 1508. Begge gikk ut av produksjon juli 1988, og de hadde en S-brenner. Under oppstart bruker de ca 5A i 2,5 - 3min når gløder er ok.

Produksjonsnr for 100x begynner på 1921, og 100xU begynner på 1509. Denne produksjonen begynte i august 1988, og de fikk en X-brenner, som i dag finnes hos Wallas 800 og 90. X-brennere bruker ca 10A i ca 3 min under oppstart.

Er spenning for lav, blunker lampen i bryteren. Lyser kontrollampe for varme når den er kald, kan det være en kortslutning i termostaten for denne. Prøv å koble ifra ledninger på denne. Lyser lampen fremdeles ville jeg tro det er et problem på kretskort. Dersom pumpen har stått lenge med brennstoff i, kan stempelet henge seg opp, men vanligvis vil du kunne kjenne at det "napper" i magneten når du holder på pumpen dersom den får pulser fra kretskort

Du prøver selvfølgelig apparat med viftelokket tilkoblet, hvis ikke må du laske over mellom 2 sorte ledninger til viftelokk.

Riktig som I.M.S. her sier.

Test om pumpen er i orden: Ta av strømforbindelse kretskort til pumpe. Sett strøm direkte på pumpen (9v batteri holder i massevis) i pulser. Strøm av/på. Tikker pumpen, og suger den drivstoff, er pumpen ok. Virker ikke pumpen når du prøver å slå på apparatet? Strømmen til pumpen går via en flat, grå termostat festet i bunnen av apparatet (ikke på brenneren). Koble fra denne og sett ledningene sammen. Virker pumpen nå, så er det feil på termostaten. Om ikke så går strømmen videre til en tilsvarende termostat i lokket. Koble fra lokket og laske over de 2 sorte ledningene til lokket. Virker pumpen nå, så er det feil på termostaten i lokket, eller at hele feilen ligger i/ved lokket. Lokket aktiviseres med en microbryter som sitter i bakkant helt nede på lokket (bak selve kokeapparatet). Feil kan ligge her.

Blinkende lys i bryteren = For lav spenning ved oppstart

Rødt lys i panelet uten at noe annet skjer (viften går gjerne uten å stoppe) = defekt etterkjølingstermostat som står inn i brenneren (forskjellig type på S-brenner og X-brenner). Siden det også ligger inne en automatikk at apparatet skal være nedkjølt (vifte stopper) før du kan prøve ny oppstart, får du ikke ny tenning uten at denne feilen er utbedret. "So kan me fuska litt": Ta av kabelskoene til denne termostaten, sett de sammen, og rødlampen skal nå slukke, og viften stopper. Vent litt, og prøv en oppstart.

Mye å finne ut, et sted må man begynne

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Tusen takk for mange fine tilbakemeldinger.Min wallas har serienummer 1063

Den blinker veldig raskt i bryteren uansett. Har nyladet batteri med lader tilkoblet uten at det hjelper.

Mikrobryteren på viftelokket er iorden for rørvifta stopper når jeg åpner lokket.Har også testet de to overopphetingsvernene og de er iorden.Koblet ledningene til etterkjølingstermostaten sammen og da startet vifta så da regner jeg med at den også er iorden.Sitter igrunn igjen med kretskortet.Kan noen hjelpe med tegning og kompnentliste.Så kan jeg prøve og feilsøke der.Har også testet pumpen og den er også ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...