Billa Startet 13.August.2014 Link til dette innlegget Startet 13.August.2014 Har et problem med at ankertauet legger seg utenfor taukassa i motorrommet. Dette medføre fare for ball og hekting i utstyr samt at tauet ikke vil følge ankeret (frittfall vinsj). Kassa er 45 x 45 x45 cm og skulle være stor nok. Avstand fra senter motor til topp av kassa er ca 25 cm. Problemet gjelder kun de siste ca 5 m av tauet. Altså den delen av tauet som har vært mest i leire og sand nærmest ankeret. Det som skjer er at tauet følger spindelen og slipper men tauet ser stivt ut og går horrisontalt bakover og faller utenfor kassa. Tauet er 6 år gammelt og vasket om vinteren. Har noen erfaring med vasking og tøymykner? Hvilke vaskemiddel og mykner egner seg synketau? Alternativt og kanskje som supplemang kan jeg kanskje høyne kassa i bakkant? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
fredrant Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Har vært borti dette tidligere. Snu tauet, så er alt OK Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Samme problem med kjetting. Løsning? Dypere kasse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Billa Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Dypere kasse medfører at jeg må forlenge veggene i høyderetning. Skal begynne med bakveggen. Snu tauet er en god idee..... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Roger og Olina Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Se her: https://baatplassen.no/i/topic/110238-vask-av-blytau-til-anker-bildeserie/ Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Ja, men har da ikke industrimaskin. Tenkte å legge tauet i en balje å la det bade i vann og tøymykner. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Roger og Olina Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det er en god ide, eller du kan levere det inn til ett vaskeri Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Eller enda enklere; sprøyte en blanding av tøymykner og vann opp i ankertaukassa når tauet ligger i den. Væska trekker inn i tauet og får lang tid til å virke! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Ben Sin Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Jeg drar tauet utover brygga med (u)jevne mellomrom og spyler det med vannslangen. Det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Jeg prøvde å dra ankeret opp og ned på dypet for å rense tauet. Men dette hjalp ikke noe særlig. Kastet fortsatt tau utenfor kassen. Skal prøve tøymykner i kveld. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Kristina III Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 (redigert) Jeg tar rett og slett med meg en stor murerbøtte bak på badeplattformen. Slipper ut ankeret (frifall) med sikkerhetslinen på. Dermed er det bare å dra ut alt tauet og legge det opp i murerbøtten. Fyller bøtta med lunkent vann fra dusjen på plattformen, hiver opp i flytende vaskemiddel for klær, og lar alt sammen ligge til neste dag. Da skyller jeg grundig et par ganger, og så holder det som regel for resten av sesongen. Samme prosedyre før jeg setter båten i opplag, men da er det viktig at tauet henger ute for tørk før det rulles opp. Jeg har aldri brukt tøymykner, dette pleier å være mer enn bra nok. Tauet er 5 år gammelt og ser ut som nytt med unntak av de siste få meterne der det virkelig har vært nede i mudderet. Når det gjelder kassen i motorrommet har jeg tatt en stor plate av relativt myk plast. Den har jeg bøyd i en sirkel rundt innsiden av murerbøtta som ankertauet går ned i. Platen går en halv meter opp over kanten på bøtte, og rundt hele vinsjen. Dermed er det ingen steder som tauet kan gå uten rett ned i bøtta. Redigert 14.August.2014 av Kristina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Skjønner. Jeg har nå sprøytet taukassa med med skyllemiddel fra First Price. Om dette ikke løser problemet vil jeg høyne kassa i bakkant der hvor tauet spretter over. Er ikke dette nok skal jeg vaske tauet. Og holder ikke dette så snur jeg tauet. Uansett så skal jeg unngå tauproblem når jeg legger til med baugen mot land og sidevind. Veldig plagsomt og jeg ser ut som en amatør når jeg prøver å gå inn gjentatte ganger uten at tauet dras ut av ankeret. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.