Jump to content

Problem med giring på AlphaOne gen1

jumbo

Recommended Posts

Nå kan jeg nesten høre at dere humrer litt for dere selv.. :wink: For dette er kanskje ikke et helt ukjent problem med mercruiser. Men jeg sliter altså litt med giringen på alfa-drevet mitt, og jeg er en smule grønn på slikt, så jeg håper dere vil ytre deres tanker og erfaringer. Jeg har ikke prøvd så mye for jeg vil helst ikke ødelegge noe. Båten ligger derfor mest mulig i ro til jeg skal på verksted i begynnelsen av mai for å skifte belger, Jeg tror enden på visa blir at jeg ber gutta på verkstedet skifte girwire også. Men det kunne jo være artig å høre deres syn på saken.

Symptomer:

Jeg setter spaken i forover til kontrollboksen gir motstand. Da gires det fint, og båten tutler fremover fint og fordragelig fremover uten ulyder.. jeg skyver spaken enda litt frem før motoren det er snakk om noe bevegelse i gasswiren, men girwiren drar enda litt. på den wiren som går fra braketten på motoren og ned til drevet, ( til dere som vet hva jeg babler om, er det først nå nøyaktig 6" fra midten av skruen til midten av skruen som holder wiren i ro).

Jeg drar spaken tilbake til der det er naturlig å tro at den skal være i fri. båten tutler pent og fordragelig fremover som om ingenting har hendt. jeg må ta spaken i revers og frem igjen for å få den i fri. denne observasjonen ble gjort med motoren i gang.

Når jeg ser nøye på posisjonen til kabelen fra kontrollboksen drar spaken litt mot revers og setter i fri igjen er forskjellen på posisjonen "fri" fra forover til fri og fra revers til fri ca 1 cm (øyemål). denne observasjonen ble gjort med motoren avslått.

Motoren har kubbet 2 ganger i forbindelse med å sette i fri/revers.. mens jeg har lekt meg med å prøve å treffe en bås. mistenker killswitchen å fyre løs utenom arbeidstiden ;-)

Revers

Nå begynner bekymringene. Fra fri til revers må jeg ta spaken forbi punktet der kontrollboksen gir motstand, og helt til det punktet der gasswiren begynner å reagere. på veien kommer skumle skifte-gir-lyder.

Da vi satte på drevet før båten kom på sjøen mikket vi litt. og kan ha bøyd girwiren(men vet ikke hvordan vi kan ha gjort dette.) Drevet måtte tiltes helt ned for å kunne låse propellen i revers. og jeg var veldig spent på om båten ville bakke da jeg vridde på nøkkelen for første gang. (det gorde den, med påfølgene motorrusing, de hadde det nok morro, de som stod på land og såg på .. :lol: )

Det virket i fjor, jeg har ikke justert noe, det virker ikke lengre.

Min uvitenhet tilsier altså at wiren som går fra braketten på motoren til drevet er ødelagt/bøyd. i tilleg er det slark i festet til girwiren(litt for liten skrue) på braketten på motoren, vet ikke hvor stor rolle det spiller.

Hmm.. lang og kronglete forklaring.

Er det noen som har noen tanker om jeg er inne på noe, eller er helt ute på bær ehh.. fisketur?

kanskje noen har noe forslag til hva jeg kan gjøre (utenom å borre et stort hull i bunn)?

:diving:

Høres ut som du trenger en girkabeljustering eller et kabelbytte.

At motoren kutter kan skyldes "shift interrupt switch" som har til oppgave å "snuble" motoren når du girer. (i stedet for clutch) Det er derfor viktig at man skifter gir "kontant" og ikke nølende.

Se følgende link for beskrivelse av interrupt switch problematikk.

Og følgende link for diverse skifte- og justeringsprosedyrer.

Redigert av Whistler (see edit history)

Hm. Om spaka di i tillegg er treg, og plutselig "kommer" etter at du har tatt i mer enn hva som føles rimelig, ville jeg overhalt og pakket om drevet. Symptomene minner faretruende mye om de eneste symptomene jeg hadde i forkant av havari på Cobra-drev.

Hos meg hadde vannet skadet nederste lager på vertikal aksel i undervannshus. Ingen lagerlyd, intet forvarsel unntatt treg spak og udefinerbar girposisjonering. Det sa bare pang, så var tre tannhjul uten tenner.

Og de er dyre...

Oljen på mitt drev var helt fin ved siste bytte før dette skjedde. Men, tette risere medførte slangehavari, samt at ukjølt eksos passerte gjennom drevet. Og girets sjalteaksel ligger i eksoskanalen på Cobra. I min uerfarenhet innså jeg ikke at simmerringen på sjalteakselen var blitt varmet opp i meste laget av dette, før etter at jeg demonterte det defekte drevet.

Jeg sier ikke at det bare er vannet som forårsaker dette hos deg. Du må gjerne prøve å smøre wirer, ta bort slark i betjeningsmekanismer osv. På Cobra er det svært viktig at lengden på girsjalterens gange stemmer med gangen på wiren fra spaka, og dette justeres hos meg med et eksenter på leamikken ved clip-switchen. Antar dette også er essensielt på Alpha.

Men du burde kanskje investere i brakett og nødmotor, just in case.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Whistler:

Det kan godt være at det er det som er galt når den ikke vil i fri, at killswitchen(shift interrupt switch) ikke "kubber motoren" når den skal. I mitt hode kan det være forenelig med ødelagt girkabel. At ødelagt(bøyd) kabel gjør at girvelgeren ikke står der den synlige delen av kabelen indikerer at den står(hvis du skjønnte den)..

Takker for link.

SkipperMorse:

Jeg vil ikke utelukke noenting. Men det er ikke mer motstand i spaken en det som føles riktig. Den går lett.

Redigert av jumbo (see edit history)

Sjansen at feilen ligger på skiftekabelen er stor.

En gang overbøyet, er den nesten sikkert øddelagt eller minst skadet.

Dette kan forhindre at bryteren, som dere har allerede snakket om,

hopper fort nok tilbake i "Null".

Og den skal skiftes i en bruddel av en sekunde.

Smøring hjelper lite pga. Teflon som sitter inne i kabelen.

Det bli bare verre etter kort tid.

Anbefaler å sjekke dette.

Er dyrt, kjedelig og litt vanskelig men nyttige.

Hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

En ting til.

Finnes det vann i giret da er det trolig noe utett.

Bare som et tips:

hvis det finnes mulighet for vann til å komme inn,

da finnes det ofte eller snart en mulighet for oljen til å komme ut.

Forskjellen er at :

vann-oljemiksen (emulsjon) enda smører.

Men øvere lager og og tannhjulene ligger bare ca. 2cm / noen få milliliter)

under oljespeilens underkante ( ved høyest niveau.)

Dette gearsett, lager og mulig skade

(også hos drivakselen, girhus og gear/hjulsett nederst)

er "litegranne" dyrere enn bare å tette delvis eller hele drevet på nytt.

Man skal aldri leke med pakkninger :nono:

Håper at det er nok forståelig eller minst til å skjønne. :seeya:

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 2 uker senere...

da var ny girwire kommet på... Det løste problemet..

må fremdeles litt forbi "fri" for å komme ut av gir, men dette var i følge verkstedet helt normalt, og jeg kan leve med det.

Det er vanvittig mye greiere å komme inn i båsen når ting virker :wink:

Fint.

men "normalt" er det hvis det fungerer som det skal.

Ta med deg en venn og sjekk om det er for stor klaring i skiftekablene.

Ofte er de litt utslitt.

I så fall bli skifteveien lengre.

Også kan du sjekke om "overføringsapparatdingsen" (vet ikke betegnelsen på norsk. Den sitter på motoren og skiller / overfører bevegelsen fra skiftekabelen foran på skiftekabelen som går ned til hekkaggregatet) er utslitt i føringer sitt.

Men det er det antakeligvis ikke.

Håper at du skjønner det :confused::blush:

Hilsen

Jørg

Redigert av Jobe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...