Ulk Boble Startet 13.August.2014 Link til dette innlegget Startet 13.August.2014 Hei, jeg sitter og tenker på en ting. Jeg lurer på å ta kystskippersertifikat med tid og stunder, og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få dette til. Jeg har sett litt rundt på maritime yrker, men synes til tider det kan være litt uoversiktlig. Jeg lurer på følgende: Jeg kunne tenkt meg å ta kystskippersertifikat, og jeg lurer på hvilken vei jeg skal gå for å få dette til. Jeg kunne svært gjerne ha tenkt meg å være skipper på et mindre fartøy, enten i forbindelse med turisme, eller kanskje på en mindre fiskebåt. Det jeg lurer på, er hvilke krav som stilles til helse og vandel. Jeg lurer også på hvor lang tid selve utdanningen tar. Jeg vet at det finnes maritime utdanninger på videregående nivå, og teknisk fagskole, men i mitt tilfelle kunne jeg heller ha tenkt meg å sikte på høyskole, ettersom jeg har studiekompetanse fra før. Tar imot alle råd og tips med glede :) Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Hei! For å ta utdanning først: Maritim høgskole er 3-årig. I tillegg trenger du 12 måneders effektiv fartstid for å kunne løse sertifikat. Høgskolen er lagt opp slik at første år er rene realfag - så vær forberedt på at det tar noe tid før de morsomme fagene starter :-) Helse: Normalt god helse, syn (spesielt fargesyn) og hørsel. Vandel: Husker ikke helt, men tror ikke det er satt noen spesifikke krav. Håper dette hjalp noe! Lykke til! :-) Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Sjekk også http://www.sjofartsdir.no/sjofolk/sertifikater/ for mer info :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det enkleste er å kontakte Poseidon her på forumet, han har skole for kystskipper. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Først kan jeg nevne at begrepet "Kystskippersertifikat" forlengst er utgått på dato. Idag er dette samordnet med den internasjonale STCW og det heter nå Dekksoffiser kl 5, vanligvis forkortet D5. Dette er det laveste av yrkessertifikatene ettersom stigen går fra D5 og opp til D1 (som gir rett til tittelen Sjøkaptein, idag ofte betegnet som Master Mariner.) Uten å være helt sikkert finner jeg det lite trolig at de maritime høyskolene arbeider med D5, de har et flerårig studieforløp som sikter mot D1. Det er heller vgs og fagskoler som opererer med D5 og jeg samarbeider selv med Rygjabø vgs for å hjelpe elever som trenger/ønsker D5. Teoridelen av D5 kan du ta som privatist, problemene dukker opp når du ønsker å få ut sertifikatet og skal dokumentere godkjent fartstid - og ikke minst når du om fem år ønsker å fornye det - da må du nemlig i mellomtiden kunne dokumentere minst 12 mndr effektiv tjeneste ombord i skip i næring. Av grunner nevnt ovenfor har sjøfartsdirektoratet etablert D5L-fritidsskipper som gir rett til å føre fartøy opp til 24 meters skroglengde. Det kan du ta via godkjente skoler - og vi kommer til å starte D5L-kompaktkurs her på baatplassen.no denne høsten også, slik som vi har gjort de siste årene .... Redigert 13.August.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fredrant Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Poseidon: Nå er det en stund siden jeg har vært borte i dette, men er du sikker på det du skriver? Sjøfartsdirektoratet operer fortsatt med D5 og Kystskipper separat. Kystskipper kl A eller B kan løses som privatist, D5 krever vitnemål fra VK1/VG2, ihht direktoratets eget regelverk..... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Poseidon: Nå er det en stund siden jeg har vært borte i dette, men er du sikker på det du skriver? Sjøfartsdirektoratet operer fortsatt med D5 og Kystskipper separat. Kystskipper kl A eller B kan løses som privatist, D5 krever vitnemål fra VK1/VG2, ihht direktoratets eget regelverk..... Har du en link til sjøfartsdirektoratet der dette støttes? Redigert 13.August.2014 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Ulk Boble Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Takk for gode og solide svar :) Jeg har vært inne på maritim høyskole sine sider, og har sendt dem en mail vedrørende dette. Hvis det blir en eller annen maritim utdanning, så tror jeg at det blir på høyskole-nivå. Men jeg må jo innrømme, Poseidon, at det er rart at det ikke virker å være mer "tilrettelagt" for folk som ønsker fartstid, og kun har den teoretiske delen. Misforstå meg rett, jeg sier ikke at DU tar feil, da jeg har hørt lignende historier om vansker med å skaffe seg fartstid. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Har du en link til sjøfartsdirektoratet der dette støttes? AileenII: se linken jeg referer til i innlegg over :-) Ulk Boble: Det stemmer nok dessverre at fartstid kan by på problemer. Dersom du ikke har mulighet til min 12 måneder i løpet av en 5 års periode, er D5L løsningen - som Poseidon skriver. Dette sertifikatet krever ingen fartstid for opprettholdelse Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Poseidon: Nå er det en stund siden jeg har vært borte i dette, men er du sikker på det du skriver? Sjøfartsdirektoratet operer fortsatt med D5 og Kystskipper separat. Ja, jeg er sikker. Kystskipper kl A og B kan forsatt løses/fornyes med utgangspunkt i lov av 1958 og den er i mellomtiden forandret mange ganger. I praksis dreier dette seg om noen ganske få seilende sjøfolk, som etterhvert er godt over 60 år og ikke skal fratas sitt levebrød. Denne muligheten er ikke tilgjengelig for NYE sertifikatsøkere. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-morten- Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Når jeg var i Marinen fikk man fartstid i forbindelse med Kystskipperen, men det er jo mange år siden. Nå heter det jo ikke det lengre og reglene har sikkert endret seg en god del. Du har kansje allerede vært i forsvaret!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ulk Boble Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Sjøforsvaret her også :) Fullført. Takk for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Men for de som har båt med sertifikatplikt (+15m) i Svensk farvann f.eks., må de ha D5LA? Suffikset A er vel tilleggskurs slik at sertifikatet gjelder internasjonalt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Men for de som har båt med sertifikatplikt (+15m) i Svensk farvann f.eks., må de ha D5LA? Suffikset A er vel tilleggskurs slik at sertifikatet gjelder internasjonalt. D5L gjelder i "Stor kystfart", det inkluderer hele norskekysten pluss området mellom Lindesnes/Limfjordens vestmunning og Karlskrona/Swinemünde. D5LA gjelder "World wide". Begge gjelder norske fritidsbåter opp til 24 meters skroglengde, uten tonnasjegrense. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Smurph Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 15 meters grensen for passasjerfartøy inntil 12 PAX med D5L ble vel også fjernet for en stund siden, slik at du nå kan føre passasjerfartøy inntil 24 meter og inntil 12 PAX med D5L. I tillegg trenger du også IMO 60 grunnleggende sikkerhetsopplæring, Restricted Operator's Certificate (ROC), Passasjer- og krisehåndtering samt helseattest for sjøfolk. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Brutus Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er ikke det bare hvis båten skal gå i næring. Taxibåt e.l. ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jo, det stemmer. For ren fritidsbruk trenger du ikke disse tilleggskursene. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Poseidon Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 15 meters grensen for passasjerfartøy inntil 12 PAX med D5L ble vel også fjernet for en stund siden, slik at du nå kan føre passasjerfartøy inntil 24 meter og inntil 12 PAX med D5L. I tillegg trenger du også IMO 60 grunnleggende sikkerhetsopplæring, Restricted Operator's Certificate (ROC), Passasjer- og krisehåndtering samt helseattest for sjøfolk. Et par små korreksjoner: den omtalte 15 meters grensen er såvidt jeg kjenner til ikke fjernet, men jeg lar meg gjerne korrigere. Om man trenger ROC eller om det holder med SRC for inntil 12 pax, det avhenger av fartsområdet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gulenpower Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 15 meters grensa for å føre 12 pax er som Poseidon seier, ikkje fjerna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.