Jump to content

Bytte wire på vinsj - dimensjonering og identifisering


Daniel Duppsko

Recommended Posts

Wireren på vinsjen til Hammer-hengeren min ser sliten ut (tvunnet seg 'fra hverandre' noen steder og har noen 'knekk).

Ser ut til å være en 7mm stålwire med en kjerne av et slags tau (kan skimtes inni wiren der ståltrådene har gått litt fra hverandre).

 

Legger ved et bilde av merkingen på vinsjen. Ser den er ment for en 7mm wire, men jeg skulle gjerne ha blitt forklart hva 1770N/mm2 betyr i praksis? Noen som kan fortelle meg hva det blir i bruddstyrke for eksempel?

 

Tips til hvor jeg skal kjøpe ny wire? Må det være av den samme typen med "tau-kjerne"? Har denne type wire et eget navn?

 

Må kunne trekke opp båt på ca 1200 kg fra en gjennomsnittelig grei betongrampe vi har i båthavna. Anbefalt dimensjon ut ifra dette?

 

På forhånd takk for alle tips til en grønnskolling - også angående vinsj og wire. :)

vinsj.jpg

SP655

Link to post

du skal ha 7x19 wire. Denne har de fleste båtbutikker og "hengerbutikker" ferdig i en pakke.

F.eks:

http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/trailervinsj/vinsj-line-10-m

 

De som driver med seil og rigg har dette på rull.

 

Selv har jheg gått over til tau. Dette holder lenger, får ikke flis i fingeren og er lettere å jobbe med:

Denne i 4 eller 5mm???

http://www.flak.no/produkter/Tauverk_og_fortoeyning/Seiltau/Ocean_3000_XG_graa_spole

Link to post
Selv har jheg gått over til tau. Dette holder lenger, får ikke flis i fingeren og er lettere å jobbe med:

Denne i 4 eller 5mm???

Interessant - monterte wire i fjor og det blir fort knekk og da legger det seg ikke pent på spolen. Og blir antakelig bare verre med tiden. Og "sikkerhetsele"-bånd får også bretter og slitasje. Så Dyneema høres interessant ut - ingen drawbacks??

Link to post

Jeg må si meg enig i forslaget om å gå over til tau, av den foreslåtte kvalitet. Ville dog valgt tykkere tau, ikke nødvendigvis på grunn av bruddstyrken i utgangspunktet, men 8 eller 10 mm tau er mye greiere å "hanskes med" og tåler litt mekanisk slitasje før det blir kritisk for den vekten du har.

Jeg byttet ut syrefast wire på jollekranen jeg har på fly, til 8mm Dyneema tau. Mye kjekkere å jobbe med.

Link to post
  • 1 år senere...

Gamme tråd men aktuell for meg nå.

Har en elektrisk Superwinch på båthengeren min som jeg drar en Rinker som veier 2100 kg tom med. Kunne tenke meg noe annet enn stålvire som jeg synes er uhåndterlig og som lett får kink osv. Har noen erfaring med å dra såpass tung båt med tau? 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...