Jump to content

Hvilke faktorer ØKER båten dramatisk i verdi?

Ulk Boble

Recommended Posts

Heisann, jeg lurer litt på hvor mye båten øker i verdi av forskjellige typer overhaling? For å si det slik: Båten min ble solgt for langt mindre enn den egentlig er verdt, og jeg har nå pusset opp hele båten innvendig, og om kort tid får den overhaling utvendig, også styrehuset. Motoren er ifølge kyndige meget bra ( er bare jeg som blir litt hysterisk av småting som enkelt kan fikses ). Jeg tenker hypotetisk, og tviler på at jeg noensinne kommer til å selge denne båten. Men jeg vet om en trebåtbygger ( som dessverre har flyttet ), som tjente godt på å kjøpe båter som trengte å pusses opp og diverse, for deretter å selge dem for langt høyere pris igjen. Dette er en tanke jeg synes er spennende. På si, kunne jeg godt ha tenkt meg å ha et restaureringsprosjekt å jobbe/eksperimentere med, og lære av. Jeg merker jeg tar opp læring om trebåter fort, da det er noe jeg synes er veldig interessant. Jeg liker også godt alt som har med oppussing og maling å gjøre, så jeg er ikke redd for å bruke nevene.

Men jeg lurte på om det er spesielle ting som øker taksten på båten dramatisk. Mange vil nok nevne overhaling av motor, men dette er et område jeg ikke kommer til å være i stand til å fikse på lang tid.

Foreløpig er dette spørsmål på generelt, hypotetisk basis. Æ berre lura. :)

Vask og rydding i båten er vel det som har best effekt, sånn sett i forhold til kost. Overhaling av en motor som ikke går, til en motor som går vil nok også ha en effekt. Ellers er jeg litt pessimist, og tror at alt som koster penger vil du få mindre igjen for når du selger båten.

Det vil si, at koster du på båten 100' i ny maskin, kan du kanskje få 50' mere for båten om du selger den.

Men noen ganger så må du kanskje gjøre en investering for å få solgt båten.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er ingenting på en bruktbåt som trekker prisen opp, er bare snakk om å begrense skaden mest mulig slik at man får en akseptabel pris igjen.

Generelt kan sies.

Rydding og dokumentasjon på vedlikehold (kvitteringer)

teknisk er i orden

Trebåter har en generelt lav pris i alle sammenhenger hvis det ikke er snakk om spesielle samleobjekter.

Det er viktig å være edruelig på pris og på nivå med markedskreftene, som regel skal du jo kjøpe en ny båt også.

Med "dramatisk" mener jeg en skute som egner seg best som palle på Rema1000, omgjort til en diamant på sjøen. :) Men hvis ikke dette er lukrativt, så er det vel bare å tenke i kunstneriske baner, og dette er faktisk en ting jeg er sterk på ( ja har noen flinke sider også ) hehe. :) Jeg tenker da på å lage en båt så unik at spesielt interesserte kakser fra finere strøk bare MÅ ha den, uansett pris :) Jeg tror det finnes mange veier til Rom.

Ut ifra det jeg har lest i dine tidligere tråder,er det nok langt igjen til du står der med en "Må ha" perle som "kaskser" vil betale dyrt for.

Siden det etter eget utsagn ikke finnes et egnet verksted,mulighet til å løfte båt,og begrensede kunnskaper vedrørende trebåter,bør du ikke regne med å tjene penger på å pusse opp båter med det første.

Du,som vi fleste andre med båt,sliter mer enn nok med å bremse verditapet :smiley: .

Men klart alt kan læres,men jeg ville begynt med å få den båten du har sjødyktig,så er du ihvertfall igang med prosessen.

Hadde vært fint om du kunne delt noen bilder med oss,er jo alltid morro med oppussningstråder.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Morsom tråd dette.

Min erfaring er at det å tjene penger på båt er som å oppheve tyngdekraften.

Samtidig har du fått noen gode råd, ikke minst i forhold til cost/benefit:

Det å vaske og rydde er lurt.

Det å få båten tett er også lurt, og trenger ikke være dyrt, ikke minst hvis det bare skal være tett en kortere tid.

Det å male og fixe er også lurt.

Deretter tror jeg det fort blir mer trøblete:

Motor/elsystem krever god kompetanse, en kompetanse du kanskje kan bruke mer på å anvende på andre måter.

Konklusjonen min er at dette tyder på at der du kan tjene penger er på billige båter, der inngangsbiletten er omtrent 0 og der salgsprisen kan gå fra 10-30 000. Men her er nok god rom for bomber, lureri og uforutsette hendelser.

Mao du vil få mye moro og mange sorger, og tjene litt mindre enn du vil som stablehjelp på Rema.

Tror jeg.

Til inspiration. Jeg har en kollega, som har en båt ca verdt 475000 dersom den blev vasket litt og fikk tat pene billeder. Han må betale ca 45000 for opptakk lagring og vårpus (mye av dette er betaling for å pakke båten væk) og nu nærmer seg høsten... Han vil bar bli kvitt denne båten og sa til mig han sikkert ville selge for 420000. Det var ikke sagt for jeg skulle køpe og ikke fortalt her for at dere skal kjøpe. Men som et eksempel på hvor der kan hentes penge. Få tak i en slik, vask, rens, ta fine bilder og skriv en fin annonce. Kanskje vent til våren og da har en tjent ...30000.?

Med "dramatisk" mener jeg en skute som egner seg best som palle på Rema1000, omgjort til en diamant på sjøen. :) Men hvis ikke dette er lukrativt ...

Jeg kan nærmest garantere at det ikke er lukrativt. Du kan sikkert være heldig å gjøre et kupp på en gammel sliter, og finne noen som er villige til å betale godt, men generelt sett er det dårlig butikk å drive med renovering av gamle båter.

Prisene på deler, tjenester og annet er for høye i Norge, og med den fritidsbåtflåten og det markedet som er i dag, er det vanskelig å selge til gode priser, du vil nok oppleve å slite med å i det hele tatt få igjen noe for jobben som er lagt ned.

Redigert av adeneo (see edit history)

Godt laget, troverdig og relevant annonse med et utvalg av gode bilder som viser hva du skal selge. Skikkelig renhold, rydding og rundvask er vel en selvfølge. Det viktigste med annonser er å gi kjøperen en godt inntrykk som ligger i bakhodet når han/hun kommer på visning. Skriv en ærlig tekst, det minste avvik som avdekkes av kjøper svekker troverdigheten og sannsynligheten for at kjøperen takker pent og går og kjøper en annen båt.

Det beste er nok å være realistisk, en gammel båt er veldig veldig vanskelig å selge, du må bare akseptere et stort verdifall.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...