Jump to content

Forslag til utbedring av treskrog. Råte/lutråte.

Fjordboms

Recommended Posts

Jeg kjøpte en colin archer skøyte for halvannet år siden som viser seg å ha problemer med skroget. Det har gått lutråte i treet enkelte steder, stort sett vises det på innsiden av skroget i vannsjiktet der hvor det er ishud på utsiden. Noe av ishuden har løsnet og bordgangene bak viser seg å være søkk våte og i ganske dårlig stand. Treverket kan pelles fra hverande ved å skrape borti med negla… Jeg regner med at dette kommer av at det har stått regnvann bak ishuden og at det har forårsaket råte.

Det beste skjønner jeg selvfølgelig er å skifte ut bordgangene som er rammet, men det vil bli en alt for dyr reperasjon for min lommebok, så jeg ser etter alternativer og lurer på om noen har forslag å komme med.

Jeg vurderer å ta båten opp på et slipp, fjerne all ishud og tørke ut borda for så å pusse ned til bedre treverk og sause det inn med epoxy og lurer på om det er en holdbar løsning? Og hvor lang tid det vil ta å tørke ut et vasstrukkent skrog? Hva bør jeg eventuelt behandle dette med og hva gjør jeg for at det skal bli tett bakom ishuden når denne kommer på igjen og for å isolere denne fra treverket så det forhindrer videre lutråte?

I samme slengen spør jeg båtfolket om tips til rimelige slipp i oslofjorden. Jeg holder selv til på sollerud, men der er slippen ute av drift ut året og trucken deres tar dessverre ikke min colin archer på 33 fot og 12 tonn…

Håper noen har liknende erfaringer og kan være behjelpelig med info!

Du har et problem.

Problemet er at du har en skade som må tas ganske alvorlig, og samtidig har du så dårlig råd at du ikke tar skaden så alvorlig som det trengs.

I min terminologi er råte ett forhold og lutråte et annet. Det siste har jeg vært borti der det har gått strøm i skroget, og det likt jeg absolutt ikke: Treet blir lyst og begynner å løse seg opp. I mitt tilfelle måtte jeg skifte elanlegg og et bord.

Siden jeg aldri har hatt båt med ishud, er jeg usikker på om du kan få lutråte, altså råte som er forårsaket/forsterket av strøm på avveie. Der må du måle. Masse. Uansett hvor lettvint løsning du ender opp med, så må du være sikker , eller så sikker som mulig, på årsak.

Å fixere tre med epoxy er en vanlig nødløsning, men å gjøre det på en bordgang i et skrog som ellers lever og beveger seg gjennom året, mja, jeg har ikke mye tro på det...

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...