Jump to content

Hvor stor fart "skal" en Biam 800 med Yanmar 75 hk oppnå?

Kenneth 81

Recommended Posts

Som flere sikkert har fått med seg så er jeg nå den lykkelige eieren av en 89-modell Biam 800 med en 75-hesters Yanmar under dørken. :sailing:

Så langt så er jeg veldig fornøyd med båten! Den er romslig og praktisk i layouten og i min vanlige kosefart på 5 knop så går den stille, bruker nesten ikke diesel og forstyrrer knapt nok vannet i det hele tatt. :thumbsup:

Men etter å ha lest litt rundtomkring på nettet (blant annet på båtplassen og i diverse finn-annonser) så ser jeg at mange oppgir en toppfart på rundt 14 knop med denne motoren.

Jeg klarer så vidt å oppnå 9 knop med båten min. Nå er det forsåvidt ikke noen stor krise da vi trives best ombord når vi koser oss i bedagelige 5 knop, men av og til så skal man langt avgårde og da hadde det jo vært litt kjekt å kunne øke farten litt mer enn til de ca 7,5 knopene jeg gjør når jeg har det "travelt".

Er det noen som har noen tips til hva som kan være årsaken til at jeg "mangler" 4-5 knop på toppfarten?

En åpenbar mulighet er jo selvsagt feil propell eller at båten er veldig grodd under, men sist jeg var å svømte så kunne jeg ikke se noe særlig med groe (har riktignok ikke dykkermaske så det er jo litt begrenset med hva jeg faktisk kunne se :giggle:) og jeg får ca 3600 rpm på full gass (hvis vi antar at turtelleren ikke er på bærtur), så jeg har en liiiiiiten mistanke om at det kanskje ikke er propell eller groe.

Men det kan jo selvsagt hende at jeg er på ville veier her. :lol:

Som sagt så er det ikke noe problem for meg at båten gjør maks 9 knop. Selv om jeg får toppfarten opp til 14 knop så vil vi nok for det meste kose oss i 5 uansett. Men det er jo kjekt å vite at alt er i orden og at man i det minste har muligheten til å gi på litt ekstra om behovet skulle melde seg. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det er jo ganske åpenbart at det skyldes propellen, hvis du oppnår 3600 rpm og farten er riktig målt må det skyldes at propellen er feil dimensjonert.

Motoren har kanskje en turtallsperre på dieselpumpen slik at hvis propellen er altfor lett vil den gå opp i dette turtallet uten store problemer

Båten bør ganske riktig som du sier, gå rundt 14 knop.
Du bør ta kontakt med Winrace/Terjesen, progress el. for å få beregnet riktig propell for skroget/motorkombinasjonen/utveksling.

Jon

Farten er målt med to forskjellige GPS'er, så den er nok rimelig nøyaktig.

Jeg vet ikke om motoren har turtallssperre, men jeg har manualen liggende i båten så det skal jeg sjekke.

Neste gang jeg er i båten så skal jeg se hva slags turtall jeg får med giret i fri (har ikke tenkt på å sjekke det før nå), hvis den ikke har turtallsperre så vil den vel nå over 3600 rpm uten belastning?

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

det har sikkert ingen betydning uansett, men du vet at hvis båten lett oppnår denne farten og topp turtall så tyder det på at propellen er feil dimensjonert.

Denne båten har et lettdrevet skrog som skal kunne gå raskere
Dette er typisk vinterfordriv, når du tar opp båten i høst så leser du av dimensjon på eksisterende propell (må ofte ta av propellmutter for å se tallene).

Deretter sender du en forespørsel til de folkene jeg nevnte over.

Ny propell monteres og neste sesong blir bedre :-)

Redigert av Janoho (see edit history)

Takk for hjelpen! :smiley:

Skal gjøre litt "forskning" neste gang jeg er i båten, men det blir nok ikke gjort noe før vinteren kommer og skuta står trygt på land.

Det er uansett andre ting som kommer til å få litt større prioritering enn ny propell (om det viser seg at det er propellen som er feil), vanntett kalesje, varme ombord og nytt el-anlegg f.eks. Komfort og ett elektrisk anlegg jeg skjønner er litt viktigere enn 4-5 knop i toppfart. Det er jaggu dyrt å kjøpe billig båt! :giggle:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

om motoren også er fra 89 så er det sikkert en 77hk, ikke 100% men mente å huske disse hadde topp turtall på 3400..?

her står det 3600

https://baatplassen.no/i/topic/98021-yanmar-4jhdtbe-maks-turtall/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Står 75 på instruksjonsboka. Kanskje motoren ikke er av samme årgang som resten av skuta? Skal undersøke nærmere så snart jeg kommer meg ombord igjen.

Jeg har vært lykkelig eier av Biam 800 i 10 år. 86 modell med yanmar 77 hk. Denne motoren har toppturtall 3600. Toppfart hos meg med tom båt(og da mener jeg tom for alt du laster i båten) var ca 15 knop. Men med alt av ting og tang ble hastigheten redusert til 12,5.

Båten er en halvplaner og vekt reduserer fort toppfarten.

Jeg regner med at du har ekstra flaps montert bak. Dette ble levert med til de som kjøpte 77 hk motor.

Båten reiser seg på kjølen om du kommer opp i ca 16 knop, og da legger den seg på siden(har prøvd)

Båten er solgt for lenge siden og ny eier fylte på ennå mere utstyr så hans toppfart er ennå lavere. Han måtte sende propellen til justering for å gjøre den lettere.

Må nok dessverre påstå at mange har skryteknop som toppfart.

Skal du bytte propell kan jeg til denne båten anbefale Michigan 4 blader. Denne typen propell har stort bladareal men samtidig slanke blader(tynne).

Da har jeg kiket litt ombord i båten. Motoren er ifølge skiltet på motoren en 4JH2-HTE med 75hk på 3600 rpm og 69 på 3400 rpm.

Båten har ikke noe ekstra flap, isåfall så er den så liten at jeg ikke har lagt merke til den. :giggle:

Det ble bare en snartur ombord så jeg startet ikke opp og prøvekjørte ikke. Men som sagt så får jeg (fritt etter hukommelsen) 3600-3700 rpm i gir, så da får motoren maks turtall.

Jukseknop er desverre ett utbredt fenomen. Men heldigvis så har jeg innsett at jeg trives egentlig best i 5 knop uansett. :smiley: Hadde bare vært kjekt med litt mer på laaaaange etapper, hehe :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

• 4 uker senere...

Flaps alene hadde nok gitt meg minst en knop, kanskje mer. Båten setter seg godt på baken allerede ved 7-8 knop. Men det blir nok ikke gjort noe denbe vinteren. Æ

Jeg blir nok å prioritere det elektriske samt komfortrelaterte ting først. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...