Rolf Startet 15.August.2014 Link til dette innlegget Startet 15.August.2014 Skal montere ankervins i løpet av høsten og vurderer ulike typer. Et spørsmål som kommer opp er dette med fritt fall eller ikke. Heller vel til at for kjetting er ikke fritt fall optimalt, dersom man finner en vinsj som kan kjøre ut kjettingen med god hastighet. Men hvilke vinsjer finnes det der ute med hurtigutkjøring? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
nordan family 27 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Deler din vurdering av hurtigutkjøring. På litt dybde drar kjettingen seg selv ut. Planlegger å låse fra frittfall løsningen hos meg selv Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Loframs Tigres er en topp vinsj, de har tatt lærdom av feilene på 1977 modellen. Så min nye vinsj regner jeg med holler i 50 år Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Anchorlift har frittfallfunksjon som fungerer skikkelig bra. Skjelden jeg behøver å stramme opp mer enn et par meter. Fjernkontrollen deres er derimot noe skikkelig dritt med rekkevidde kun et par meter, selv med nye batterier. Bytter du ut fjernkontrollen med en av de du kan kjøpe på nett til en drøy hundrelapp, har du en god og pålitelig winch. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bircwood Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Jeg monterte en anchorlift frittfall winch nå i våres og er veldig godt fornøyd med den.Frittfall funksjonen er et must synes jeg og det er ikke mange meter kjetting som rauser ut,kjapt å stramme opp.Har ikke fjernkontroll på denne men noe hjemmerigga med bryter akter og ved styrepos ( har innelukket båt så tar litt tid å komme ut ved fortøyning ) Tidligere med utkjøring av kjetting måtte jeg som regel springe frem og tilbake for hadde jo aldri fått ut nok kjetting når jeg seg mot land og da gled båten fra,men smak og behag kan diskuteres Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Frittfall funksjonen er et must synes jeg og det er ikke mange meter kjetting som rauser ut Raser ikke all kjettingen ut til du selv trykker stopp? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 På litt dybde følger jo det av naturlovene. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Raser ikke all kjettingen ut til du selv trykker stopp? Var det jeg og trodde. Og når man trykker stopp/opp er det vel umiddelbar bom stopp og rykk i utstyret? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
REM Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Anchorlift har ikke frittfallwincher hvor allt raser ut umiddelbart. Kjettingen legges ut kontrollert, og i omlag den hastigheten du siger inn mot land. Ca 30 meter i minuttet så vidt jeg husker. Dette resulterer i at du ikke trenger å stramme opp mange meterne når du er framme. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Håp Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Flere av Quick sine vinsjer har også hurtigutkjøring. 40 meter/minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Virker ikke som så mye kjetting raser ut. Selvfølgelig på stort dyp tror jeg nok noe mer raser men slik jeg pleier å ankre sånn 3-10 meter har jeg ingen problem med det.Det er vel en viss treghet i selve frittfall konstruksjonen som hindrer dette. Nå har jeg kun brukt denne i sommer så ikke så mye erfaring men fornøyd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.