Jump to content

SeaRay sundancer 345 vakuumtoalett virker ikke

bergetun

Recommended Posts

Hei,

En kompis av meg har kjøpt seg en Sundancer som toalettet har sluttet å fungere i og har spurt meg om hjelp.

Jeg har aldri hatt båt med vakuum toalett så jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke

Toalettet sluttet å fungere (Den bygger ikke opp vakuum) etter at dassen ble full etter en tur på festival. Det kommer vann inn, men ingenting skjer når man trykker ned pedalen.

Vi får heller ikke tak i tidligere eier for å spørre hvordan toalettet fungerer. Finnes det noen sikringer, brytere osv som kan kan være ødelagt/av

Er det noen her som har erfaring med disse toalettene og hva som er typiske feil som kan oppstå?

På forhånd takk for hjelpen.

Regner da med at det er SeaLand sitt system?

Sluttet å fungere-i form av at motoren ikke går? Eller motoren går, men bygger ikke opp vakuum?

Om motoren ikke går: Trekk ut elektriske kontakten inn til motoren på vakumenheten. Og sett på 12V direkte der. Begynner motoren å gå da så er det noe med elektriske tilførselen/sikringer osv.

Om motoren går, men vakuum ikke blir bygget opp: På hver side av motoren (litt avhengig av model) og der slangen kommer inn står det en "duckbill-ventil". Disse ventilen kan ha blitt vrengt, eller så slitt at de ikke virker som enveisventil lenger. Da bygges ikke vakuum opp lenger.

Eller at tømmepumpen ikke tømmer septiktanken lenger.

bilde

bilde

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...