snorkeln Startet 15.August.2014 Del på Facebook Startet 15.August.2014 Hei Jeg har en Fjord 21 olympic av ukjent årsmodell, men den er visstnok registrert som 76modell. Den har fått installert en marinisert 6,2diesel. Motor bygget av en mann på vestlandet i 97. 200T på telleren. Drevet er vp 280 med 1,61 utveksling. Propell 16x21. Nå har båten stått på land i 7år pga andre prioriteringer. Har nå bestemt at båten skal på vannet igjen, så endel ting krever nok litt gjennomgang. Motoren er tatt ut pga lekk bunnpanne og gåen starter, samt lager på aksel mellom motor og drev må byttes. Ny starter, dynamo, overhalt sjøvannspumpe, nye skyss på drevet er montert. Drevet har for øvrig ligget i kjelleren siste 6 åra, så det virker i grei stand(200T siden overhaling). I forbindelse med at jeg holder på med båten nå lurer jeg på om andre har denne motorkombinasjonen i en Fjord21? og hvilke ytelser de oppnår med den. Erfaringen min fra tidligere er at båten er veldig kjapp og sterk opp i plan. Marsjer fint og økonomisk ved 22-24knop. max 29knop, Går like godt med 6mann i båten. Vurderer å sette på en 16x23 propell jeg har liggende, men når jeg sammenligner den gamle propellen med den som visstnok skal ha større stigning ser det jo ut som 16x21 propellen er større. Bladene har lengre anleggsflate og den er høyere enn 16x23 når de ligger flatt på benken. Kan dette tyde på at 16x21propellen er modifisert fra tidligere eier? Motoren ble oppgitt fra han som monterte den til å være rundt 170hk. Ser at peninsular selger sugemotoren av 6,5utgaven til 160hk. Så det er vel naturlig å tro den ligger noe mere deromkring. Fins vel uansett ikke så mange andre alternativer til propell enn de to jeg allerede har, men setter pris på erfaringer gjort av andre som kanskje har samme motorkombinasjon. Mvh RKN Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.