Jump to content

Nordic Oceancraft 33. Bekymring ?


Mamma Mia

Recommended Posts

Vurderer en Nordic Oceancraft 33, men har en bekymring at det er singelinstallasjon i den. Det sitter en Mercruiser på 320 hk med Bravo 3 drev på den. Båten er fra 2005. Kan denne være undermotorisert ved at den er vanskelig å få i plan ved full ferieoppakning ? Ser for meg at med en vekt på oppunder 5 tonn, blir det for stor belastning på drevet... Håper noen av dere motor/drevkyndige kan hjelpe her.

 

Hilsen en som har båt med fast aksling og som føler han famler litt i blinde når vi nå vurderer vår første båt med drev.

 

Setter også pris på andre negative eller positive erfaringer eiere av samme båt besitter

Link to post

Noen erfaringer:

Motor og drev er vel kanskje det som er best med denne båten.

Båten marsjer greit over 25 knop med denne motoren, følsom på trimflaps, kan oppleves som ganske rank i plan

 

Håpløs adkomst fra fordekk inn under kalesje - velg deg et hull hvor det er minst mulig stenger i veien...

Steinharde madrasser

Bysseløsnig (med safeflame)- tanken for lampeolje tar halvparten av et lite skap som er hele stueplassen i byssa, safeflame trenger vel ikke ytterligere kommentarer men god tid må man ha. Lite praktisk for å si det forsiktig

 

Om du skal bruke båten til dagsturer er det sikkert greit nok. Er tanken at men skal feriere i båten - styr unna, finn noe som er bygd av noen som har erfaring med "bobåt".

 

Om kjøp evt skulle være aktuelt, sjekk sprekkdannelser rundt innfesting av badeplattform.

Link to post

Vurderte lenge den selv, men 8 av 10 har måttet skifte drev etter havaria. Til å være en fullplaner er enkeltinstallasjon på denne for liten etter min mening , da totalvekt og fordelingen virker feil. Det er også en båt mange har valgt å gjøre modifiseringer med for å kunne ha fin styring ved bakking. 28 utgaven har akkurat samme installasjon, og der er det akkurat nok (men faktisk en del med drevhavarier der og). Finish og interiør synes jeg er imponerende bra og lekkert, så det har dem fått til. Den er veldig smal til å være 33' og mister en del dollbord og mangler gode løsninger fra dekk til kalesje. Skal du ha turbåt for ferien ville jeg nok vurdert annen båt i samme prisklasse. Vi endte med Bavaria, følte vi fikk mye mer turbåt - men det var også viktigste faktor for oss. Har sett noen få modeller med dobbeltinstallasjon, da er nok saken en helt annen. Som standard er jo Nordic oceancraft svært godt utstyrt. Selv liker jeg 28' sine løsninger bedre enn 33'.

Link to post

De som mener ett drev på 5 tonn+ er ok har neppe hatt så tung båt og ett drev. Når man ser annonse etter annonse på store båter det det står at drev er byttet, må man se en sammenheng. Tenk deg at båtens vekt skal skyves igjennom vannet og at all den energien skal flyttes til sjøen via ett drev. Det blir mye for ett drev. Tung båt er lik to drev eller aksling...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Takk for at dere bekreftet det jeg allerede har gjort meg opp en mening om. Båten ser jo tross alt helt ok ut og er i en gunstig prisklasse. Men var en liten stund litt redd for at jeg ikke skulle "se skogen for alle trærne" Da er det godt å få luftet det litt her inne... :) Takk igjen. Blir nok ikke Nordic OC på meg.

 

...og selvsagt vet jeg at Fairline er mer kvalitet, men i denne årsklassen snakker vi et prishopp må minimum 1 mill. (Kost/Nytte)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...