Mamma Mia Startet 15.August.2014 Link til dette innlegget Startet 15.August.2014 Vurderer en Nordic Oceancraft 33, men har en bekymring at det er singelinstallasjon i den. Det sitter en Mercruiser på 320 hk med Bravo 3 drev på den. Båten er fra 2005. Kan denne være undermotorisert ved at den er vanskelig å få i plan ved full ferieoppakning ? Ser for meg at med en vekt på oppunder 5 tonn, blir det for stor belastning på drevet... Håper noen av dere motor/drevkyndige kan hjelpe her. Hilsen en som har båt med fast aksling og som føler han famler litt i blinde når vi nå vurderer vår første båt med drev. Setter også pris på andre negative eller positive erfaringer eiere av samme båt besitter Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Noen erfaringer: Motor og drev er vel kanskje det som er best med denne båten. Båten marsjer greit over 25 knop med denne motoren, følsom på trimflaps, kan oppleves som ganske rank i plan Håpløs adkomst fra fordekk inn under kalesje - velg deg et hull hvor det er minst mulig stenger i veien... Steinharde madrasser Bysseløsnig (med safeflame)- tanken for lampeolje tar halvparten av et lite skap som er hele stueplassen i byssa, safeflame trenger vel ikke ytterligere kommentarer men god tid må man ha. Lite praktisk for å si det forsiktig Om du skal bruke båten til dagsturer er det sikkert greit nok. Er tanken at men skal feriere i båten - styr unna, finn noe som er bygd av noen som har erfaring med "bobåt". Om kjøp evt skulle være aktuelt, sjekk sprekkdannelser rundt innfesting av badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/pr%C3%B8vekj%C3%B8ring-nordic-ocean-craft-33 Den har du kanskje allerede lest Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
JørgenL Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Vurderte lenge den selv, men 8 av 10 har måttet skifte drev etter havaria. Til å være en fullplaner er enkeltinstallasjon på denne for liten etter min mening , da totalvekt og fordelingen virker feil. Det er også en båt mange har valgt å gjøre modifiseringer med for å kunne ha fin styring ved bakking. 28 utgaven har akkurat samme installasjon, og der er det akkurat nok (men faktisk en del med drevhavarier der og). Finish og interiør synes jeg er imponerende bra og lekkert, så det har dem fått til. Den er veldig smal til å være 33' og mister en del dollbord og mangler gode løsninger fra dekk til kalesje. Skal du ha turbåt for ferien ville jeg nok vurdert annen båt i samme prisklasse. Vi endte med Bavaria, følte vi fikk mye mer turbåt - men det var også viktigste faktor for oss. Har sett noen få modeller med dobbeltinstallasjon, da er nok saken en helt annen. Som standard er jo Nordic oceancraft svært godt utstyrt. Selv liker jeg 28' sine løsninger bedre enn 33'. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 De som mener ett drev på 5 tonn+ er ok har neppe hatt så tung båt og ett drev. Når man ser annonse etter annonse på store båter det det står at drev er byttet, må man se en sammenheng. Tenk deg at båtens vekt skal skyves igjennom vannet og at all den energien skal flyttes til sjøen via ett drev. Det blir mye for ett drev. Tung båt er lik to drev eller aksling... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Blanco Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Det er ikke noe problem med ett drev og tung båt hvis drev og propell er tilpasset båten. Men det innebærer kompromisser. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
john kristian Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Mye støy under gange. Mye dill dall med septik. Dårlig kok. Skal du ha et godt tryggt båtliv, så ville jeg funnet noe annet. Fairline 34 stiller i ein heilt annen klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Takk for at dere bekreftet det jeg allerede har gjort meg opp en mening om. Båten ser jo tross alt helt ok ut og er i en gunstig prisklasse. Men var en liten stund litt redd for at jeg ikke skulle "se skogen for alle trærne" Da er det godt å få luftet det litt her inne... :) Takk igjen. Blir nok ikke Nordic OC på meg. ...og selvsagt vet jeg at Fairline er mer kvalitet, men i denne årsklassen snakker vi et prishopp må minimum 1 mill. (Kost/Nytte) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.