Jump to content

Hva bør man tenke på ved valg av båtplass

tombjer

Recommended Posts

Hallois

Vi vurderer så skaffe oss båt neste år og trenger derfor båtplass.

Det varierer veldig i priser på båtplasser og i den anledning lurer jeg litt på hva er det jeg bør se etter når jeg velger båtplass?

Hva pleier å være inkludert i båtplass?Noen serivcer inkludert i prisen?

For meg er det ikke noe tema foreløpig å ha båten hjemme.

Så jeg vil ha den på en marina,hvor jeg får opplag etc i prisen..

Noen tips?

Bor i Østfold,Sarpsborg

Pris:

- båtforeninger med eget bryggeanlegg ltilbyr gjerne plasser til 30 - 40 % av hva de private båthavnene tar. Til gjengjeld er ventelistene ofte lange, og man må selv bidra aktivt i vaktordninger, dugnader osv.

Tilbud:

Det er stor forskjell på hvilket servicetilbud man finner i havna. Men det er relativt enkelt å sjekke ut, før man bestemmer seg. Hva man har behov for, avhenger litt av båt og bruken. F. Eks. vil det for mange være av stor verdi om det er toaletter og dusj i land. Noen benytter sågar hjemmehavna si omtrent som en campingplass på vannet.

Utstyr og service:

det kan være kjekt å ha tilgang til div servicedeler og proviant på brygga, men med litt planlegging er dette helt unødvendig.

Avstand:

Du bør vurdere verdien av å kunne dra i båten på impuls en ettermiddag etter jobben, mot å ha lang vei med båten ut i den fineste delen av skjærgården. Transportetappe bil vs. transportetappe båt.

Guest Avmønstret#

Skal dere ha ute eller innelagring på vinteren? Ikke alle som har det.

Ligger selv på Grimsøy, de har det meste og til grei pris. Ikke fresht og splett nytt med skyhøe priser, mer rustikk og folkelig/ujålete på en måte. Og alle jeg har møtt som jobber der kan en snakke norsk med. Og ikke minst veldig trivelige folk i båtene der, lett å få seg en bryggeprat hvis en vil. Avslappa stemning.

Du må finne ut om du vil inni en forening med alt det innebærer, du må avgi endel arbeidstimer til foreningen, som jo i seg selv oppleves som svært givende av mange, eller en kommersiell havn, der alt koster penger. Det er to verdener.

Enten er du endel av båthavna og hører til der og har hjemmehavn eller så er du kunde. Umulig å gi noe fasitsvar på dette, alle er forskjellige, men finn ut hvor du hører hjemme. Gå og snakk med havnene, snakk med folk på brygga. Gjør litt hjemmelekse før du hopper uti det. I hyggelige havner finnes utrykket bryggeseilas der man ikke forlater båsen hele helgen.

Ole
S/Y Algol

Viktigste er å ha tilgang til vann og drivstoff. Dette er kanskje vanlig i de fleste havner?

Vi kommer også til å bruke havnen vil jeg tro som en slags campingplass,bare å dra ut i båten og overnatte der.

Jeg tror ikke vi kommer til å dra på de lengste turene,men jeg vil selvsagt ha muligheten til å dra ut på impuls som nevnt over her.

Vi har ingenting imot å bidra på dugnader etc men siden jeg jobber 5 skift kan det sikkert ofte kræsje med tider og da tror jeg det er best å styre unna slike plasser,for å ikke bli upopulær.

Vinteropplag er vel heller aldri feil. Vil det si at den står varmt om vintern?

Må man være tilstede når båten skal opp og ned av vannet?

Vi har ingenting imot å bidra på dugnader etc men siden jeg jobber 5 skift kan det sikkert ofte kræsje med tider og da tror jeg det er best å styre unna slike plasser,for å ikke bli upopulær.

Du blir bare upopulær om du forsøker å undra deg arbeid. Det er alltid anledning til å bidra når du kan. Arbeidsomme folk er alltid velkomne, latsekker og drukkenbolter blir uglesett.

Ole
S/Y Algol

Er ikke ett must med pumper på marinaen men syns det er greit å ha det innen kort rekkevidde,slik at man kan tanke opp båt med diesel føre man legger utover...

Det å fylle opp med ferskvann og ha strøm tilgjengelig er kanskje enda viktigere men er ikke dette standard på de fleste båtplasser?

Og er det standard på de fleste båter som nidelv 26 & 28,Polar 770,Biam 800 etc å ha landstrømtilkobling i båten eller må dette gjøres sjøl?

Guest Avmønstret#

Med seilbåten har jeg ofte bare fyllt en 10ltr på vei til båtplassen. Er pumpe der men da slipper jeg den fyllinga. Har alltid en 10 ltr som reserve i tillegg så mangel på drivsoff er aldri til hinder for båttur. Med 20 ltr og en slump på tanken bør jeg klare 10 timer for motor, og det er sjelden kost.

Tror faktisk ikke jeg har fyllt direkte i båten i sommer. Husker jeg tok gummien og fyllte 10ltr diesel på en marina en gang som skulle i seilbåten. Burde kanskje fylle i havna for å holde liv i den men tror også at diesel fra en pumpe langs e6 til sverige holder optimal kvalitet..

Nei, ingenting er standard, uten kanskje vann på bryggeanlegget. Jeg har lagt i marina der jeg måtte vente på plass med tilgang til strøm. Her var det flere kaier uten strøm. Og det er ofte et tillegg for strøm - årlig fastbeløp eller måleravlesning eller begge deler.

Landstrømanlegg er ikke standard på verken nye eller gamle båter, selv om det er mer vanlig på nye båter. Jeg har hatt 3 ulike Nidelver fra 70/80-tallet. Ingen av disse hadde landstrømløsning (landstrømsentral i båten med lading av batteri og 220 V uttak i båten). På de 2 siste båtene mine fikk jeg det montert til ca 5000 inkl elektrikerarbeid.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Nei, ingenting er standard, uten kanskje vann på bryggeanlegget. Jeg har lagt i marina der jeg måtte vente på plass med tilgang til strøm. Her var det flere kaier uten strøm. Og det er ofte et tillegg for strøm - årlig fastbeløp eller måleravlesning eller begge deler.

Landstrømanlegg er ikke standard på verken nye eller gamle båter, selv om det er mer vanlig på nye båter. Jeg har hatt 3 ulike Nidelver fra 70/80-tallet. Ingen av disse hadde landstrømløsning (landstrømsentral i båten med lading av batteri og 220 V uttak i båten). På de 2 siste båtene mine fikk jeg det montert til ca 5000 inkl elektrikerarbeid.

Det var jo ikke så ille....Da skal ihvertfall det monteres når båt er på plass.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...