Jump to content

Sommer og vinterdiesel

Hank

Recommended Posts

Det stemmer at det er forskjell på sommer og vinterdiesel. Vinterdieselen inneholder mer parafin som gjør at den ikke vokser seg i kulden.

Sommerdiesel kan skille ut voks når det blir kaldt og kan tette dieselfilterene. Voksen smelter igjen når det blir varmere.

Sikkert andre her på forumet som husker ved hvilke temperaturer, men mener sommerdieselen skiller ut voks ved ca 10 minus.

Dieselen blandes og leveres til bensinstasjonene iht årstider, det er riktig at det finnes vinter - kontra sommerdiesel, men det finnes også høst diesel, den leveres ut 1. oktober, vinterdieselen leveres noen uker senere. Sommerdieselen begynner å vokse seg ved minus 12 grader og er stiv ved minus 18. Vinter dieselen skal tåle bruk ned til minus 32 grader. Høst dieselen er en mellomting.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Dieselen blandes og leveres til bensinstasjonene iht årstider, det er riktig at det finnes vinter - kontra sommerdiesel, men det finnes også høst diesel, den leveres ut 1. oktober, vinterdieselen leveres noen uker senere. Sommerdieselen begynner å vokse seg ved minus 12 grader og er stiv ved minus 18. Vinter dieselen skal tåle bruk ned til minus 32 grader. Høst dieselen er en mellomting.

Da står med andre ord svært mange båter med sommerdiesel på tanken om vinteren, og det er neppe problematisk så lenge motoren ikke brukes i kulden?

Fikk melding fra Sverre på Flekkerøya :yesnod:
Man får fremdeles Diesel hos Sverre på Flekkerøy :thumbsup:
pris 11,39 for fylling over 400 liter er det mindre så spør etter kundekort da får dere 10 % på pumpeprisen
Sverre er for tiden i Polen så da er Hartmann alternativet nå
Hilsen på vegne av Sverre

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Min oppfatning er at dieseln går tilbake til sin opprinnelige flytende form når temperaturen stiger. Hvis dette er riktig vil problemer kun oppstå hvis du skal bruke båten i mange kuldegrader. Ikke når båten lagres.

I motorhåndboken står det at voksen ikke løses fullstendig opp igjen når det blir varmt, og at dieselsystemet derfor kan bli tettet igjen. Kan ikke huske å ha sett at noen har laget en tråd her på BP om drivstoffsystem som er tettet av voks.

Enig (men ikke i ordbruken tull), og ikke har jeg hørt om noen som har fått problemer med å starte om våren på grunn av dyser fulle av voks.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har vært problemer for oss ved tidlig start på sesongen og båten har lagt på land. Dieselfiltrene ble fulle av voks etter oppstart og en halvtime med motoren i gang ved brygga. Løsningen ble å tappe ut en del, og helle på forvarmet parafin med litt to-takt olje. Bruker fast Alron i dieselen nå, og har ikke hatt samme problem.

Enig (men ikke i ordbruken tull), og ikke har jeg hørt om noen som har fått problemer med å starte om våren på grunn av dyser fulle av voks.

Når våren er kommet så er også temperaturen steget, da er dieselen gått tilbake til sin naturlige form, derfor ingen problemer. Problemet er for de som bruker båtene sine om vinteren og for de som liker å varmkjøre regelmessig om vinteren.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Har vært problemer for oss ved tidlig start på sesongen og båten har lagt på land. Dieselfiltrene ble fulle av voks etter oppstart og en halvtime med motoren i gang ved brygga. Løsningen ble å tappe ut en del, og helle på forvarmet parafin med litt to-takt olje. Bruker fast Alron i dieselen nå, og har ikke hatt samme problem.

Så du fikk den bare i filteret og ikke fast i rørsystemet? I motorhåndboken er det beskrevet at å rense et dieselsystem med voks er en svært omfattende jobb.

Jeg vil bare tydeliggjøre at jeg oppfatter Yanmar til å fare med "tull"... -ingen av utsagnene her!

Og at det gjelder slik det siteres her - for om du skal bruke en dieselmotor i kulda som har sommerdiesel i rør og tank så blir det voksutfelling og det blir sannsynligvis problemer.

Der er det ingen tvil om at utsagnet er riktig - men jeg våger igjen påstanden om at diesel er en stabil væske som går tilbake i sin opprinnelige form. Om diesel ikke var en homogen væske ville man kunne få mer voks i enkelte steder og problemer ved gjenoppvarming- men det er så vidt jeg vet ikke slik - altså går diesel tilbake til diesel - i sin opprinnelige form.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Ingen vil noengang få så lav temp som -12 når man ligger på sjøen.

Jeg har en gang opplevd at motorrommet har vært nede i 0, og en gang at dieseltankene har vært under.

Det endte på -3 som laveste fordi bobleanlegget sluttet å virke i 2 uker.

Bruker båten hele året.

Det spørs bare hvor man bor i landet og hvor i båten tanken er montert (høyt/lavft eller ut/inn).

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...