Hank Startet 16.August.2014 Link til dette innlegget Startet 16.August.2014 I min Yanmar instruksjonsbok fra 1993 er det beskrevet at diesel som selges har ulik kvalitet på sommeren kontra vinteren, og at man ikke bør lå båten stå med såkalt "sommerdiesel" over vinteren da den vil skille ut voks. Dette har jeg aldri hørt snakk om noe annet sted, så antar at det ikke er en problemstilling lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Det stemmer at det er forskjell på sommer og vinterdiesel. Vinterdieselen inneholder mer parafin som gjør at den ikke vokser seg i kulden. Sommerdiesel kan skille ut voks når det blir kaldt og kan tette dieselfilterene. Voksen smelter igjen når det blir varmere. Sikkert andre her på forumet som husker ved hvilke temperaturer, men mener sommerdieselen skiller ut voks ved ca 10 minus. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Når begynner marinaene å selge vinterdiesel da? Mange fyller jo opp tanken før vinteropplag på høsten, så skulle tro dette var mer diskutert enn det kan synes. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Min oppfatning er at dieseln går tilbake til sin opprinnelige flytende form når temperaturen stiger. Hvis dette er riktig vil problemer kun oppstå hvis du skal bruke båten i mange kuldegrader. Ikke når båten lagres. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Har vert diskutert før. Uten å huske alle sider av saken så trur eg det kan være ugunstig for dieselpumpe og dyser at dieselen fryser under lagring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
John_Kr Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Dieselen blandes og leveres til bensinstasjonene iht årstider, det er riktig at det finnes vinter - kontra sommerdiesel, men det finnes også høst diesel, den leveres ut 1. oktober, vinterdieselen leveres noen uker senere. Sommerdieselen begynner å vokse seg ved minus 12 grader og er stiv ved minus 18. Vinter dieselen skal tåle bruk ned til minus 32 grader. Høst dieselen er en mellomting. Redigert 16.August.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mons Olav Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Bland inn Alron i dieselen,følg anvisning på flasken.Ca en dl pr 50 l.Jeg har alltid dette på tankene hele året og har alldrig hatt problemer.Dette var nå bare mitt tips. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hank Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Dieselen blandes og leveres til bensinstasjonene iht årstider, det er riktig at det finnes vinter - kontra sommerdiesel, men det finnes også høst diesel, den leveres ut 1. oktober, vinterdieselen leveres noen uker senere. Sommerdieselen begynner å vokse seg ved minus 12 grader og er stiv ved minus 18. Vinter dieselen skal tåle bruk ned til minus 32 grader. Høst dieselen er en mellomting. Da står med andre ord svært mange båter med sommerdiesel på tanken om vinteren, og det er neppe problematisk så lenge motoren ikke brukes i kulden? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Bland inn Alron i dieselen,følg anvisning på flasken.Ca en dl pr 50 l.Jeg har alltid dette på tankene hele året og har alldrig hatt problemer.Dette var nå bare mitt tips. Godt tips... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LALUNA II Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Fikk melding fra Sverre på Flekkerøya Man får fremdeles Diesel hos Sverre på Flekkerøy pris 11,39 for fylling over 400 liter er det mindre så spør etter kundekort da får dere 10 % på pumpeprisenSverre er for tiden i Polen så da er Hartmann alternativet nåHilsen på vegne av Sverre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hank Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Min oppfatning er at dieseln går tilbake til sin opprinnelige flytende form når temperaturen stiger. Hvis dette er riktig vil problemer kun oppstå hvis du skal bruke båten i mange kuldegrader. Ikke når båten lagres. I motorhåndboken står det at voksen ikke løses fullstendig opp igjen når det blir varmt, og at dieselsystemet derfor kan bli tettet igjen. Kan ikke huske å ha sett at noen har laget en tråd her på BP om drivstoffsystem som er tettet av voks. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Hm, vinterdiesel er vel ikke i salg før 1 november fra Statoil (dvs fra raffineriene) så det er vel de færreste som kan få til å fylle før båten tas opp for opplag. Jeg våger påstanden at dette nok er tull ettersom de fleste båter (så godt om alle fritidsbåter) aldri har hatt vinterdiesel på tanken... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Enig (men ikke i ordbruken tull), og ikke har jeg hørt om noen som har fått problemer med å starte om våren på grunn av dyser fulle av voks. Redigert 16.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Princess 36 Riviera Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Har vært problemer for oss ved tidlig start på sesongen og båten har lagt på land. Dieselfiltrene ble fulle av voks etter oppstart og en halvtime med motoren i gang ved brygga. Løsningen ble å tappe ut en del, og helle på forvarmet parafin med litt to-takt olje. Bruker fast Alron i dieselen nå, og har ikke hatt samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Enig (men ikke i ordbruken tull), og ikke har jeg hørt om noen som har fått problemer med å starte om våren på grunn av dyser fulle av voks. Når våren er kommet så er også temperaturen steget, da er dieselen gått tilbake til sin naturlige form, derfor ingen problemer. Problemet er for de som bruker båtene sine om vinteren og for de som liker å varmkjøre regelmessig om vinteren. Redigert 16.August.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hank Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Har vært problemer for oss ved tidlig start på sesongen og båten har lagt på land. Dieselfiltrene ble fulle av voks etter oppstart og en halvtime med motoren i gang ved brygga. Løsningen ble å tappe ut en del, og helle på forvarmet parafin med litt to-takt olje. Bruker fast Alron i dieselen nå, og har ikke hatt samme problem. Så du fikk den bare i filteret og ikke fast i rørsystemet? I motorhåndboken er det beskrevet at å rense et dieselsystem med voks er en svært omfattende jobb. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Jeg vil bare tydeliggjøre at jeg oppfatter Yanmar til å fare med "tull"... -ingen av utsagnene her! Og at det gjelder slik det siteres her - for om du skal bruke en dieselmotor i kulda som har sommerdiesel i rør og tank så blir det voksutfelling og det blir sannsynligvis problemer. Der er det ingen tvil om at utsagnet er riktig - men jeg våger igjen påstanden om at diesel er en stabil væske som går tilbake i sin opprinnelige form. Om diesel ikke var en homogen væske ville man kunne få mer voks i enkelte steder og problemer ved gjenoppvarming- men det er så vidt jeg vet ikke slik - altså går diesel tilbake til diesel - i sin opprinnelige form. Redigert 16.August.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Ingen vil noengang få så lav temp som -12 når man ligger på sjøen. Jeg har en gang opplevd at motorrommet har vært nede i 0, og en gang at dieseltankene har vært under. Det endte på -3 som laveste fordi bobleanlegget sluttet å virke i 2 uker. Bruker båten hele året. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Ingen vil noengang få så lav temp som -12 når man ligger på sjøen. Jeg har en gang opplevd at motorrommet har vært nede i 0, og en gang at dieseltankene har vært under. Det endte på -3 som laveste fordi bobleanlegget sluttet å virke i 2 uker. Bruker båten hele året. Det spørs bare hvor man bor i landet og hvor i båten tanken er montert (høyt/lavft eller ut/inn). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
sabbgutten16 Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Bor i en fjord i troms. Her har jeg opplevd -25 grader med sjøen ! Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Aner ikke hvor du målte tempen, men i motorrommet ditt kan det ikke ha vært. Med mindre du frøs inne i solid is da, og det var vel ikke tema? For da har du jo fått store skader på undervannsinstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Med mindre du frøs inne i solid is da, og det var vel ikke tema? For da har du jo fått store skader på undervannsinstallasjoner. OT, men øh... det er ikkje uvanlig å la båtene fryse inne om vinteren uten at det kjem skader av det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lgboat Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Nei, men du kan jo prøve med din egen båt og se om du har noe igjen undervanns til våren? Det er forskjell på båter og de fleste tåler ikke å ligger innefrosset. Et rent undervannsskrog a la Fram er ikke noe problem, alt annet er. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Drar frem denne tråden på nytt ... Regner med at vinterdiesel er i salg fra 1. nov, men innblanding av bio-produkter endrer jo kvaliteten ift vinter. Er det noen som har detaljekunnskap om vinterkvalitet på diesel? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LALUNA II Svart 10.November.2017 Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 Det skal ikke være miljøstoffer på anleggsdiesel/båtdiesel (grønn) så vil tro de fleste marinaer som bare driver med drivstoff til sjøbruk har dette Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.