Jump to content

yamaha 25 1995 autolube eller tohatsu 25 2006, hva skal jeg velge?

cilmguy

Recommended Posts

Har valget mellom en yamaha 25 autolube 1995 og en tohatsu 2006 som jeg kan få bruke resten av sesongen pluss neste fordi kompisen min skal studere i utlandet. Hvilken av de burde jeg velge og kom gjerne med argumenter for og imot :)

Hvilken vil gi høyest toppfart, lavest forbruk, hvilken er mest pålitelig.

Og vil det ha mye å si å feste en langstammet motor på en båt som er beregnet for kort stamme?

Takk for svar :)

for lang stamme vil gi mer motstand i vannet, mer vannsprut og kan gjøre at båten ikke oppfører seg helt som den skal.

Ang motorene: dette blir ren tipping,'

tohatsu best toppfart , men kommer også an på hvor godt propellene passer til båten, Tipper at forskjellen neppe blir særlig stor.

Forbruk, neppe store forskjellen, yamahaen marginalt bedre

pålitelighet: kommer an på vedlikeholdet, med ok vedlikehold burde begge funke uten problemer

støy: tohatsu har jevnt over vært litt hissigere i lyden

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er normalt så liten betydning at du ikke vil merke det. Du vil få bedre fart (og sjøegenskaper) med denne enn en med lang stamme, hvis din båt skal ha kort.

Har en Yamaha 9,9 hk (15) 2-takt fra åttitallet, denne har gått mangfoldig hundre timer (sikkert over tusen), brukt flere år i hummerfiske. Fortsatt bra kompresjon, og går som ei kule. Disse er tilnærmet uslitelige. :wink:

det kommer an på modell - på den tida hadde de 2 serier , "hi tech" og "origin" , origin 25hk var samme konstruksjon som 30-hesteren , men denne hadde ikke autolube

den med autolube delte blokk med 20hk, 396cc eller noe deromkring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...