nordan family 27 Startet 17.August.2014 Link til dette innlegget Startet 17.August.2014 Kjøpte en båt med dårlig lapping. Var visstnok sjøsatt dagen etter. Lekker under lappen i knekken mot det svarte De har klint silikon på kanten i tillegg. Lurte først på i rive av hele lappen, men den sitter må hardt. Nå er planen å legge på en stripe til oppå den gamle og godt utover der det lekker. Litt vanskelig å få gjort reint - denne silikonen er ikke så grei å få skrapet vekk. Har brukt en del sandpapir, men det går tregt og skader også området der silikonen er borte. Noen gode tips/råd/synspunkter? Kjøpe en sprøyte og stikke igjennom eksisterende lapp og presse inn mer lim i stedet for å lappe på utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Fjern denne lappen. Ny lapp oppå den gamle blir bare klumpete. Du vil oså slite med at det vil være rester av silikon du ikke får fjernet skikkelig. Fjern alt av silikon med silikonfjerner i flere omganger. Silikon har i det hele tatt ingen ting i en båt å gjøre! Lim på ny lapp med to-komponent lim av riktig type til materialet i båten (PVC eller Hypalon) Den gamle lappen kan fjernes ved å bruke varme. Hårtørker eller litt forsiktig bruk av varmepistol. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takk for tips og synspunkt! Silikonfjerner har jeg ikke hørt om, regner med det er biltemavare? Varme fra hårtørrer forsøkes i kveld tenker jeg - den blir dog veldig varm den også. Har bare dratt i lappen med tang - det gikk ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Silikonfjerner har jeg ikke hørt om, regner med det er biltemavare? Har ikke prøvd den selv, men http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Silikon/Silikonfjerner-364824/ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takk - da ble det en god grunn til å dra på BT. Får prøve forsiktig først så ikke selve pontongen ødelegges. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Denne lappen så ikke bra ut. Dette blir nok helt tett igjen ved bruk av riktig utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hei Dersom du brukar kokande vatn i staden for varmepistol, har du betre kontroll på at det ikkje blir for varmt. Start øverst. Bruk ei tang til å dra av lappen, når du har fått laust nok til å få tak med tanga.Samstundes heller du varmt vatn i overgongen lapp - båt, medan du dreg i lappen. Maritim sin lim er god, men ikkje god nok. Bruk Zodiaclim. Den er òg rimelegare, men er diverre berre i 0,7 litersboksar. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takk. Iflg tidligere eier er limet nettopp fra Maritim. Men uten å følge bruksanvisningen hva gjelder tørketid før luft og sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Her finner du litt om lapping, samt div lim etc. http://www.tender.no/limogtettemiddel.htm Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takker. Hårføneren har fått gått seg varm og lappen har løsnet. Skjuler seg en vinkelrift på 2 pluss 3 cm her. Må finne noe å gjøre rent det gamle limet. Silkonfjerner forsøkes på silikonkantene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Jammen meg sto det to ulike pwc lim på lageret også. Usikker på alderen, men Polyformen tror jeg er eldre enn den andre (som er fra 2009 og kjøpt til forrige jolle). Får se om jeg har noen store lapper i lappesakene som ligger i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hei Eg har lappa eindel i sommar. Lappesakene øvst på bilete heng godt, men det blei alltid små luftlekkasjar. Dette sjølv om eg lappa etter alle kunstens reglar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Ok. Da blir den containermat :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Hiver du hele båten? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 He he. Nei, detvar limet som ble kastet. RIBen ble lappet med det andre limet over og ser ut til å holde tett. To strøk med to komp lim på begge flater, sammentrykning og varming med føner og mer trykking, og nesten en ule før det ble fylt luft i går. Like hard i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.