Jump to content

Kjøpshjelp; Bavaria 36 eller 38?

tomeriks

Recommended Posts

Hvis jeg husker korrekt fra da vi så på samme generasjon Bav 36/38 så har Bav 36 toalettet fremme, og dermed betraktelig dårligere plass i lugaren foran. Én av de to som sover foran sover med hodet mot veggen inn til bad/WC, og må krabbe over den andre sovende for å komme seg inn/ut.

Toalettet foran betyr også at man eventuelt må gå gjennom salongen med våte klær hvis man skal på do når det regner.

Hvis dere har pengene og kan velge mellom Bav 36/38 ville jeg valgt Bav 38. Jeg synes den har bedre løsning innvendig (og bedre plass).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nja..Først og fremst, B38 er en bedre seiler.

B38 er noe mer kostbar da den er større.

Innvendig er det litt spørsmål om hvor mange dere er. B36 har en svært funksjonell innredning i 2 lugars utgave. Her er romslig toalett bak.

B38 har langsgående bysse med ditto pluss og minus. Fungerer dårlig underveis. Stekeos langt fremme under dekk. Ikke ståhøyde ved bysse dersom du nærmer deg 1.90 . Relativt trang salong på styrbord sidekontra den store i B36. Fordel B38 er enkel fremkommelighet fremover med folk sittende samt mye benkeplate i bysse.

Hadde selv en Bavaria 36 med 2 lugarer i 7 år og venner av oss har hatt Bavaria 38 i 10 år. Kan anbefale begge båtene både mht konstruksjon og kvalitet. Vi opplevde at båten var så godt som feilfri og det var god tilgang til tekniske installasjoner.

Vi likte godt innredningsløsningen på vår 36 med stor forpigg, bra toalett, god pentryløsning og et stort stuerom ute. Har du behov for 3 lugarer ville jeg valgt 38, klarer du deg med 2 ville jeg valgt 36.

Seilmessig opplevde vi liten forskjell mellom de to båtene. Skrogformen på de to er relativt lik og siden det ikke er planende båter går 38 litt fortere pga lenger vannlinje (maks skrogfart teoretisk 4% høyere). Om du er opptatt av best mulig seilegenskaper, vær klar over at begge modellene finnes med grunn og dyp kjøl. Ellers er dette turbåter hvor tilgjengelighet til uthavner osv kan være mer verdt enn litt bedre kryssvinkel.

Link til litt data:

http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?fid=1108

(90l diesel på B36 må være feil, mener det var 150l på vår)

Takker for tips så langt!

Har vært og kikket på begge, og jeg har konkludert med dette;

Vi må ha 3 lugarer (2 barn på 4 og 8år som tar livet av hverandre om de må sove sammen..).

-liker bedre salongen i B36. Synes dinetteløsningen er noe trang. Vi pleier ofte å flate ut på sofaen med en film eller noe når barna er lagt. Mer komfortabelt enn i en dinette sofa.

-liker også pentry'et bedre på B36.

-liker baderommet bedre i B38 (dobbelt så stort??)

-forpiggen. Den er gigantisk i B38 mot B36. Men; er det noe problem for 2 voksne å overnatte her? Hva sier du, Eramar, som har hatt båten lenge?

Jeg vil heller ha skikkelig kjøl og kunne gå høyt på kryss, enn en grunn kjøl for uthavner. Forskjellen er allikevel marginell.

Vanskelig valg, og det er mange fine båter i markedet :-)

Vi brukte forpiggen som "rederlugar" og syntes vi hadde god plass for to voksne i vår 2-lugars versjon. I trelugars versjonen stjeler badet litt av køya på babord side. I tillegg halve skapplassen, halve gulvet og benken. Det går nok fint å sove to voksne der siden køya i utgangspunktet er svært bred (de fleste som har disse båtene sover to vokse der), man blir bare liggende litt nærmere hverandre. Forpiggen er tross alt større enn 34-foteren fra årene før med samme konsept. Det er også stor ledig plass under køya som kan utnyttes ved å lage skapdør eller hengslet sengebunn for å kompensere for de manglende skapene. Men lugaren blir, som du har sett, ikke så stor og luftig.

Takker for svar igjen,

Spørs om vi ikke heller mer mot en B36.

Er baugpropell viktig på disse båtene?

Min forrige seilbåt var en Mamba 29 med 10 hk motor, så jeg føler meg relativt trygg på å manøvrere i trange havner med alt for liten motor og tung båt :clap:

Derfor er jeg heller ikke veldig bortskjemt når det kommer til luftig forpigg.

Har ikke direkte erfaring med Bavaria akkurat, men når det gjelder dette med at sideavdriften blir vanskeligere å takle jo større båten blir har jeg litt erfaring. Prøv en 36-foter i litt vind og se om du synes det går greit å manøvrere uten baugpropell. Min erfaring er at økt vindfang og sig øker kraftig jo større båten blir, derfor kunne jeg godt ha hatt baugpropell i båten min (men har det dessverre ikke). Tok i mot fortøyningene til en i havna med Bavaria 40' her en dag. God sidevind, selv hadde jeg ikke vurdert å bakke inn i slik vind. Men han bakker alltid inn. Bråkte litt med baugpropellen og båten snudde overraskende lett rundt sin egen akse (kjølen). Jeg ble skikkelig imponert av hvor stor effekt denne lille propellen hadde i sidevinden. Vinden var ikke et problem i det hele tatt, han kunne bakke lett og greit rett inn i båsen. Så har du anledning å velge ville jeg absolutt ha tatt en vurdering på det. Trenger ikke bruke vispen hele tiden, men kjekt med den ekstra sikkerheten det kan være hvis du ser du driver av og begynner å miste kontrollen mellom alle de andre perlene i havna. Kanskje ikke uten grunn lyden av baugpropell kalles "lyden av panikk"? :giggle:

Og om du ender med ettermontering så har jeg de siste sommerene merket at det finnes modeller som åpenbart bråker veldig mye mindre og i et lavere lydleie.

Noen skriker jo som om døden er nær :-o

Den utvendige EX-serien til Sleipner oppleves som betraktelig mer stillegående enn de innvendige som står i tunnel gjennom skroget. De utvendige kommer lenger ned i vannet, noe som gjør de mer effektive. I tillegg vil en god del av støyen tas opp av vannet i stedet for å resonnere gjennom skroget. De kan også monteres lenger frem på seilbåtskroget så man får større effekt ut av propellen. Det påstås også at utformingen gjør at de ikke gir større motstand i vannet enn en tradisjonell baugpropell i tunnel, men om det stemmer aner jeg ikke.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 4 måneder senere...

Her er det kommet mange gode tips!!

Ikke lenge til båtene kommer på finn.no, og det er på tide med en handel.

Bavaria 36 er strøket av listen. Bavaria 38 oppleves som så mye større, både i forpiggen, badet og salong at vi går for denne.. hvis ikke; har sett på noen Bavaria 37 cruiser, da de begynner å komme innenfor budsjettrammen vår. Men tror fortsatt vi går for en 38ac.

Så; er det noen som har en å selge, eller kjenner noen som har; tips meg gjerne på en IM. Jeg skal kjøpe båt :-)

Når det kommer til baugpropell, tror jeg vi kommer til å ettermontere en Sleipner EX, om det ikke finnes fra før. Sikkert ikke nødvendig men med usikker kone med fortampen og 2 barn å holde styr på ved tillegging hjelper det veldig :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...