Jump to content

Bygge ny bysse -poppelfiner

tombok

Recommended Posts

Tokomponent epoksy oppå enkomponent lakkbeis kan være en mindre gunstig kombinasjon. Ville prøvd på noe avkapp eller lignende før du gir deg i gang med behandling av hele byssa. Andre veien, med enkomponent oppå tokomponent går fint, men motsatt kan i noen tilfeller føre til koking, siging og oppsprekking. I tillegg tåler de fleste transparente epoksyer dårlig UV-stråler og er derfor ikke egnet som toppstrøk (gulner og kan bli seig, i verste fall begynne å sige). Hadde heller gått for en lakk basert på samme løsemiddel som lakkbeisen, da vet du at de er kompatible med hverandre.

Så lakk er altså tingen som toppstrøk. -Da er det bare å sette igang med å finne lakk og beis som passer sammen... Er ikke helt sikker på fargevalg, men det er jo strengt tatt ikke mahognyplater, og de vil jo heller ikke se ut som mahogny selv om jeg farger de som det. Tenker derfor litt på andre farger, men sliter fælt med å bestemme meg. Er jo babord side i salongen som blir tatt nå, men for å få noe helhet i båten må jo resten av interiøret byttes/taes på samme vis, og jeg vil ha et topplag som ikke sprekker opp eller må overhales på lenge...

Poppel har en ganske myk overflate. (Hurtigvokst osp) . Bør nok på et tidspunkt få en hard overflate av f.eks. epoxy for å duge.

Jeg tenkte også det. Men det ble frarådet pga UV-følsomhet og at epoksy derfor ikke bør være topplag, men det slo meg nå at jeg kan vel kanskje bruke eposy først og så UV-bestandig lakk som topplag? Da skulle vel epoksyen bli beskyttet ifht gulning osv.?

Tror jeg få ta en prøvebit med lakkbeis først, så epoksy og deretter lakk for å se hvordan de fungerer sammen...

Da har det skjedd littegrann i helgen. Skrogtrekk er på plass og det er også den aktre delen av benken. Vasker og gjør rent etterhvert som jeg bygger meg fremover. Overflatebehandlingen vil bli Edeltreolje fra Tjæralin, den varianten med litt farge i. -Det blir passe lyst og trivelig pluss at overflaten blir nærmest som lakkert, men følger treverket og skal ikke kunne sprekke opp. Den kan også pusses ned og repareres flekkvis ved behov i fremtiden.

Jeg har hele tiden syntes at den mørke tunge teakfineren eller hva det nå er som er i båten fra før har vært litt dyster, så når jeg nå er igang lager jeg nok også nye overskap hele veien frem på begge sider i salongen og bytter ut treverket fra gulvet og opp til sofaputene etter samme resept som byssa. Tror nesten jeg også skal få blandet opp maling med samme farge som det nye skrogtrekket og male skottet fremst i salongen for å se om ikke det vil gi litt mer romfølelse.

Spekulerer litt på skapløsningen, men tror kanskje jeg vil lage overskapene med døre hengslet i bunnen istedenfor den åpne løsningen som har vært til nå.

bilde

Frontplate ferdigtilpasset (kilen til venstre er bare for å holde plata på plass under liming, og viser fargen etter et strøk edeltreolje) og den siste delen av benplata tilskåret og klar til å legges på. Regner med å skjære ut hull til skuffer samt lage skinner og slikt imorgen etter jobb, så får jeg prøve å lage skuffene i på lørdag.

Tror jeg kanskje går for vannbasert gulvlakk innvendig i skuffer, brukte det på et gulv for noen år siden og den har vært ganske slitesterk. Tror ikke den vil gi særlig med lukt heller, som jo er greit siden noen av skuffene vil bli brukt til tørrmat.

bilde

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...