tilplan Startet 17.August.2014 Link til dette innlegget Startet 17.August.2014 Har tatt skrittet og endelig fått bestilt solcellepanel på 100W. Skal også bytte batterier. Det blir sannsynligvis tre eller fire bly/syre på rett over 100Ah. Problemstillingen min er: Er det noen fare for at solcellepaneler med MPPT-regulator kan overlade batteriene? Evt tørke dem ut? For landstrømsladere så så er jo dette et mye diskutert tema her på BP. Jeg ønsker jo å fylle på batteriene, ikke ødelegge dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Nei, ingen fare. Med en MPPT kvalitetsregulator fra et anerkjent firma som feks. Victron eller Naps, er det ingen fare med det. Hva en får med et tilfeldig lavprisprodukt fra eBay, er vel heller mer usikkert. Jeg har hatt en slik MaxPower regulator fra Naps i mange år som har stått på året rundt og som har gitt langt liv til batteriene, opp til 9 år. Jeg har nå byttet til en mer "moderne" Victron regulator. Jeg har 2 × 68W paneler og batteribank på 2 × 140Ah. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Røilen Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Enig med Lars. H - velg en regulator fra en anerkjent produsent. Morningstar er enda en hvis du trenger flere å velge blant. Det du må passe på er å justere regulatoren slik at den passer til spesifikasjonene på batteriene. Hvis regulatoren din i tillegg har temperatur kompensering (målt på batteriene) så er du helt trygg. Hvis batteriet ditt "bor" i en kasse hvor det alltid er 25 grader kan du se bort fra dette siste. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 (redigert) Biltemaregulatoren i den gamle gule båten hadde tatt kvelden da jeg tittet innom for noen dager siden - batterispenningen stod på 16V da jeg tittet inn. (Ganske ille da det er splitter nye batterier, og det er AGM-batterier (optimalisering av plass ble prioritert - fant noen AGM-batterier som bare passet helt perfekt inn i båten min)). Da jeg rørte litt ved den (fysisk) kom den magiske blå røyken ut av den - så jeg trenger åpenbart en ny regulator der. I den nye båten min er det installert to billigregulatorer på to små paneler - og jeg vurderer å slenge opp et tredje panel. Menja ... jeg vet ikke om jeg er helt klar for å svi av mange båtlapper på solcelleregulatorer. Den gamle gule båten bør jeg jo i utgangspunktet få solgt, og kostnaden i en dyr MPPT-regulator fremfor en ny billigregulator vil neppe reflekteres i merverdien på salgssummen ... og jeg har strengt tatt sjeldent hatt problemer med lite strøm i noen av båtene. Hm. Jeg har prøvd å søke litt på solcelleregulatorer, men blir ikke helt klok, alt for mye å velge mellom! Ser i en annen tråd at "EP Solar Tracer MPPT 1210RN" var blitt valgt, levert fra sparelys.no - http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1472&category_id=14&keyword=mppt&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 - én båtlapp, 10A. Hva risikerer man dersom man kjøper en "dårlig" MPPT-regulator? Jeg velger meg en norsk leverandør pga sterkere garantivern og forhåpentligvis skjer det en viss filtrering av produktene - men alt er jo i utgangspunktet "kinavare" og forbrukerkjøpsloven hjelper ikke mye om båten brenner ned. Er det mange som har hatt negative erfaringer med MPPT-regulatorer? Jeg ser at elektromagnetisk støy som gir utslag på VHF'en er blitt nevnt som et mulig problem, vil det i såfall være reklamasjonsgrunnlag? Redigert 24.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 (redigert) Hvordan vet man at en regulator er dårlig uten å ha testet den? Hva er kriteriene som legges til grunn for at regulator defineres som dårlig? Selv om et merke er anerkjent så kan de vel ha dårlige produkter de også? Jeg vurderer selv solcellepanel, ett eller to stykker får kikke litt etter hva jeg har av plass.. Men ett panel på 140W og batteribank på 2x100Ah pluss start batteri burde rekke Redigert 24.August.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tilplan Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Jeg har tenkt å gå for Victon sin, samme som Lars H har. Hos Farco ligger den på ca en båtlapp. Grunnen til at jeg velger denne er at jeg vil ha et produkt jeg kan stole på. Victron skal være skikkelig. Den har også absorpsjonslading etter kriterier angitt i dataark. Det eneste den mangler er valgbare ladespenninger og et lite display som viser lading og spenning, men den blir nok montert så jeg ikke kan se den uansett. Får nøye meg med å se totalregnskapet på batterimonitoren. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Her har vi også Victron, MPPT 150/70, Victron solceller 3 x 190W, Victron inverter/lader, 12/2000/80-30, Victron Battmeter 602S, Victron CCGX (full oversikt over alt som brukes og lages på strømsiden- kobbles mot nettet, har da full kontrol over strømen ombord på I-phone) mye kjekt :) Batteriene er Trojan på totalt 780amp. På vår 4 ukers tur til Scotland, Hebridene, Orkenøyene, og hjem igjen var ikke battbanken under 87%. (og vi hadde mange dager med regn og tåke) Vi har kaffetrakter, hårføner, krølltang, telefoner, I-pads, Macs, og alt får strøm... Beste bruk av båtpenger vi har gjort, da vi fikk solcellene. Nå får vi planlegge neste års ferie. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Jeg skjønner ikke at innsvøpte solcellepaneler er standard i en hver båt, teknisk er det enkelt og i dag ganske rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Nå kommer det jo seil med solceller inbakt i seilet, må nok følge med på holdbarheten til slike. Men det er mange flater på en båt som lett kunne hatt solceller inbakt. kommer nok om noen år. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tobixen Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Jeg har tenkt å gå for Victon sin, samme som Lars H har. Hos Farco ligger den på ca en båtlapp. Grunnen til at jeg velger denne er at jeg vil ha et produkt jeg kan stole på. Victron skal være skikkelig. Den har også absorpsjonslading etter kriterier angitt i dataark. Det eneste den mangler er valgbare ladespenninger og et lite display som viser lading og spenning, men den blir nok montert så jeg ikke kan se den uansett. Får nøye meg med å se totalregnskapet på batterimonitoren. En båtlapp er akseptabelt, og display er ikke så viktig - men ... Farco? Farco.org? Jeg finner ikke helt frem der. "Prisliste 2007"? Hm. Gi meg en bestillingslink, så er det done deal :-) Har søkt litt på "victron mppt" på nett også, men fant ingen norske bestillingslinker. Jeg bestiller i allefall ikke merkevarer fra Kina - veldig lett å stemple et "anerkjent" merke på et underkjent produkt. På lang sikt har jeg et ønske om å måle spenningen på begge sider av regulatoren, strøm inn/ut fra hvert enkeltbatteri samt hver ladekilde og alt av signifikante forbrukere, logge det 24/7 på et sentralt sted, samt selv prøve å få mening i tallmaterialet (og ha noe slags form for varsling dersom jeg burde komme meg ut til båten pga for lav/høy spenning og/eller at ett enkeltbatteri holder på å ta kvelden). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tilplan Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Farco.no De har ikke nettbutikk, men oppdatert prisliste og både telefon og e-post. Har også aktiv bruker her på bp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Jeg gjorde et raskt forumsøk på "victron", og synes det var skummelt mange tråder som omhandler kaputte regulatorer og andre problemer. "Anerkjent merke" betyr ikke nødvendigvis kvalitet. Hmja. :-/ Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.