Jump to content

Hvordan koble kartplotter?

Avsluttet2

Recommended Posts

Skal montere en garmin 178ci

Det elektriske i båten har jeg ikke helt oversikten over ennå.

Spørsmålet som melder seg er hvor dere henter strømmen fra.

Jeg tror jeg har to alternativer.

1 - å hente strøm fra tenningslåsen (vet egentlig ikke om dette er noen enkel sak)

2 - å strekke kabler bak og koble seg på etter hovedstrømbryteren (vet ikke om dette er så enkelt heller fordi det er umulig å se noe som helst til ledinger og koblinger - alt ligger skjult inni strømper).

Gode råd mottas med takk :yesnod:

tj

:wink: jo da i bryter panelet har du mest sannsynligt sikkringer.

Hvis du har en bryter for annen nav utstyr kan du klemme på en ny kabelsko med en ekstre "kobbling" på. Du kan alltid bruke "strømtyver" men jeg skulle gå langt innen jeg brukte dem i min båt. Det er ett kjent fenomen att du mister all kontroll over hva som går hvor etter ett par runder med dem.

Det beste er kanskje og høre hvis det er noen her inne som er litt kjent med strøm og som bor i ditt område og ta seg en titt på anlegget ditt.

Se om du kan komme til bak bryterpanelet, så tar du en prøvelampe og søker etter strøm når tenning er av, men hovedstrøm bryter er på. Husk å bruke sikring mellom plotteren og strøm kilden. Så er det en ledning til jord(sort), og (rød) til strømkilden.

Du finner nok et sikringspanel, på mange båter er det et deksel som må fjernes, eller så er det ofte åpent fra undersiden av instrumenpanelet.

Lykke til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...