Jump to content

Feil propell til seilbåt med ny motor?

Andersaj

Recommended Posts

Hei

Jeg er litt nybegynner både på seilbåt og dette forumet. Har akkurat blitt stolt eier av en Maxi 84 med en ganske ny Nanni 21 hk, har kjørt 200 timer. Motoren er ny, men gear og propell er visst originalt. I følge manualen skal motoren ha et maks turtall på 3600. Men jeg oppnår ikke mer enn 2800, hvilket vel tilsier at propellen er for stor?

Forrige eier har stort sett kjørt motoren på 2000 rpm, hvilket gir rundt 5,5 knop. Det er ingen røyk og det høres ut som motoren jobber lett og fint. Og jeg er for så vidt fornøyd. Spørsmålet er om dette er skadelig for motoren på sikt? Vil motoren sote ned over tid, når den hele tiden jobber på ganske lavt turtall, har sett noen påstå det rundt omkring på nettet. Altså, må jeg bytte propell eller kan jeg lene meg tilbake og nyte tur og ny båt?

Beste hilsen

Anders

Redigert av Andersaj (see edit history)

Len deg tilbake og nyt turen. En så pass stor motor i en Maxi 84 gir krefter i overflod.Så lenge motoren arbeider lett og ikke blir for varm er det ingen problemer. Er også optimalt ved motorseiling. Marsjfart er viktigere enn maksfart. Har selv en ny motor som gir drøyt 3000 rpm. på maks. mens den er oppgitt til 3600 rpm (ubelastet). Gir marsjfart på 5,5 - 5,8 knop og lavt dieselforbruk. Sjekket med motorleverandøren som sier dette er helt ok. Så gled deg over ny båt!!!!

Hermann

Hei !

Det er etter min mening ikke helt greit at en motor mengler 800 omdreininger på maks. Belastningen på motor er den samme om man bare kjører i 2000 omdr. Den jobber desverre for tungt. Vil annbefale å bytte propell når båten skal på land. Om denne propellen som står på båten har en stigning på foreksempel 18 tommer så bør ny propell ha en stigning på Ca 4 tommer mindre.

Den som er best på propellberegning er Olle Terjesen på Winnrace propeller i Froland (Arendal)

Men sjekk med motorleverandør selfølgelig :smiley:

Lykke til med ny båt !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

For de fleste motorer er det ok med for stor propell på seilbåt så lenge man ikke belaster dem for mye (selv om denne propellen kanskje er vel stor, derfor ikke press denne i hard motvind). Så turtall på 2000 høres fornuftig ut. Bl.a. Hallberg Rassy anbefaler Gori propeller med overdrive for å spare drivstoff, men overdrive (økt stigning) kan stilles tilbake når motoren belastes mye.

http://www.gori-propeller.dk/index.asp?ID=88

http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/images/HR310propeller.pdf

Takk for svar, Herman og Knude. Det ser ut til at dere er enige om at jeg i alle fall kan kjøre ut sesongen med den propellen jeg har :smiley: Jeg har snakket med motorleverandør og de anbefalte også et propellskifte. Har egentlig mest lyst til å høre på Herman. Det er både hyggeligere og billigere å la det bli, men kanskje ikke på sikt.

I alle fall, tusen takk for svar.

Anders

Turtelleren er ofte et instrument som kobles til W uttaket på generatoren. Så sant ikke størrelsen på reimjulene ikke er ustandard så burde den fungere bra. Det er ikke som på bensinmotor der man tar impulsen fra tenningen på 1.sylinder.

Det er litt mer indirekte på dieselmotorer. Selvsagt er det mulig å kliste magneter på svinghjulet og telle impulser, men det er ikke vanlig på små motorer.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...