Jump to content

Yamaha 9,9/15 2T eller 4T?

Havgap

Recommended Posts

Holder på å kjøpe en liten båt (åpen 14 fots RIB), og står ved valget mellom en brukt Yamaha 9,9/15 (V-max) eller en ny, hhv 2-takt og 4-takt. Hadde tenkt å spare vekt og komme under 300 kg for båt, motor og henger. Det kan jeg kaaanskje få til hvis jeg velger en lettere motor, dvs en brukt 2T 9,9 Yamaha, men det er høye priser på dem så det er ikke så langt opp til pris for en ny. Og så oppfatter jeg 2-takterne som sprekere og helt greit så lenge det ikke er full båt.

Noen som kan dele av sin erfaring og si om også andre forhold bør tas med i vurderingen??

Redigert av Havgap (see edit history)

Har ikke direkte erfaring med firetakterne til Yamaha, men valgte selv Yamaha V-Max Jr. totakt på grunn av vekt/effekt. Med sine 37kg er den mulig å løfte selv for halvslakke folk, noe som kan være en fordel. I tillegg slipper du oljeskift da olja blir blandet i bensinen på forhånd. Den lille erfaringen jeg har med firetaktere er at jeg med mine 0,1 tonn ombord i 9-fots rib tar fra småguttene med 9,9 firetakt i lignende båter, noe som kan tyde på at i alle fall lettdrevne båter går godt med V-Max'en :thumbsup: Får du tak i en av de siste utgavene, gjerne lite brukt, har du en god motor som vil vare i mange år. Ja, det er nesten slik at jeg vurderer kjøpe meg en ekstra en og ha når den jeg har tar kvelden om en 20-30 års tid :giggle:

Bakdelen med totakt er jo sur eksos og bensinforbruk, ellers ser jeg ikke så mye bakdeler når det gjelder såpass små motorer. Bensinforbruket er noe høyere, men ikke så mye at det gjør noe særlig ut av seg (noe annet med større totaktere, de er ofte rimelig tørste).

I forhold til Yamahas "vanlige" 9,9 hk, er nok den eldre 2-takteren vesentlig sprekere. Kjøper du 9,9 Sport, får du langt mer kubikk, da den er samme motor som 15 og 20 hk (bortsett fra må ha 20 hk forgasser til ca 3000,-). Ved å fjerne et plastklips på speedvaier får du full 15 hk effekt. Så denne motoren har potensiale til enkelt å bli 20 hk, noe 9,9/15 hk 2-takt ikke har. Du får ikke kjøpt ny Yamaha 9,9 2-takt lenger, og heller ikke andre 2-taktere i denne størrelsen.

Skal du bruke båt til mest moro-kjøring, kan 2-takt være helt OK. Skal du bruke båten mye til dorging / fiske ville jeg gått for 9,9 Sport. Bruker du båten mange timer pr år, vil du spare en god del i mindre bensinforbruk med 4-takt. Normalt sett også langt mindre støy i 4-takt på lave turtall, men Yamahas 9,9 2-takt sviver ganske pent.

Yamaha 9,9 Sport uten sperre på speed har godt drag, og går godt. Har en slik på en Askeladden 14. 2-takt kanskje raskere i akselerasjon pga lavere vekt (bedre vektfordeling i båten).

Det er en god del innlegg om noe av det samme, og jeg vet at mange her inne er veldig positive til 2-T yamaha, - og så kommer Tohatsu som har mange tilhengere

Se også om varianter av 4-T, bl.a: https://baatplassen.no/i/topic/61198-forskjellen-paa-yamaha-99-sport-og-yamaha-99/

Vi skal bruke båten mest til småkjøring, over et litt utsatt stykke på kanskje 1000 meter for å komme på hytta, og av og til noen lengre ture, men max ca 10 minutter å kjøre. Så alt vil nok funke, og 2T vil være helt greit, men de vil jo nå være minst 7 - 8 år gamle. I runde tall forlanges ca 15 000 for en en 2-T i god stand, og en ny 4-T koster ca 20 000. Synes det er liten prisforskjell når man tar alder/ny, pris og garanti for ny motor i betraktning - de gamle motorene begynner kanskje å bli overprisete?

Redigert av Havgap (see edit history)

med såpass stor båt så 14 fots rib, så burde ikke motorvekta ha like mye å si som på feks ei lita jolle - om den ikke skal løftes av og på til stadighet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En ny Yamaha 9,9 sport koster veiledende 18128,- hos Yamaha, normalt får du en bedre pris enn veil. ute hos forhandlerene.

De gamle 2 takt motorene begynner å bli gamle, ser at noen forlanger 16000og mer for en gammel Vmax.

Timeglasset er i ferd med å renne ut for disse motorene……kjøp deg en 9,9 sport med 20 hk forgasser, litt mer vekt men men.

Disse 2-takterne er jo veldig populære hos folk som skal ha SummerFun etc. Og er kultiverte i forhold til f.eks. Suzuki 9,9. Derav pris, folk villige til å betale mye for å sikre seg slik motor når ikke tilgjenglige som nye lengre.

Service ikke voldsomt krevende, tenker å ta sjøl nå som garanti-tid er utløpt. Gearoljeskift (også på 2-takt), motorolje- og oljefilterskift enkelt, er en del anoder som må kontrolleres og etter hvert byttes (greit når en vet hvor de sitter), oppsmøring smørenipler (også på 2-takt). Ellers er det bytte av register-reim hvert 5. år, tror dette også er rimelig enkelt, har bestilt og bytter sjøl når får. Evt kan du få forhandler til å bytte reg reim etter 5 år, kan ikke koste all verden.

Dersom du synes 15 hk blir noe snaut på din båt, har du jo også den store fordelen at du kan bytte forgasser og få 20 hk enkelt. Byttet forgasser på vår hyttebåt, og var merkbart mer effekt :yesnod: Forhandler fortalte at mange byttet forgasser også på Pioner 15 fot, da disse var tunge å få i plan med 2 mann og en del teiner. Med 20 hk ble det en helt annen båt.

Som sagt, det går mot en 4T og med 20 hk forgasser må det bli bra. Kommer jo over 300 kg for ekvipasjen med henger, så får jeg enten kjøpe henger deretter eller kjøre langsomt. Kanskje... Så får jeg finne en passende henger. Ser at Busterud fortsatt produserer i Norge. Lite om Busterud " Buster" på forumet, men har hørt at det er bra..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...